بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آب سد لتیان به تهران منتقل می‌شود

به منظور بهبود و تأمین آب شرب استان تهران، آب سد لتیان از طریق یک تونل ۱۹ کیلومتری به تهران منتقل خواهد شد.
مهندس زنگنه وزیر نیرو با اعلام این خبر گفت: با توجه به رشد فزاینده جمعیت تهران علاوه بر تأمین آب این استان از طریق سدهای کرج ولار، آب سد لتیان نیز برای مصرف آب شرب به تهران انتقال می‌یابد.
روزنامه کیهان- یکشنبه 9 مهر 1368

فیلم «آن سوی آتش» جایزه اول جشنواره فیپا را دریافت کرد

فیلم سینمایی «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری جایزه طلای بهترین فیلم جشنواره «فیپا» و یک جایزه نقره برای بهترین سناریو را به‌دست آورد.
کیانوش عیاری کارگردان فیلم مذکور طی مراسمی که شب گذشته در محل برگزاری جشنواره کن در فرانسه برگزار شد، در میان ابراز احساسات شدید شرکت کنندگان در مراسم، جوایز خود را از «میشل مارتینی» مدیر جشنواره و «پیر هانری دولو» دبیر جشنواره کن دریافت کرد.فیلم سینمایی «آن سوی آتش» که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه شده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه فیلم‌های داستانی اولین دوره جشنواره تلویزیونی کن (فیپا) و جایزه نقره‌ای انجمن نویسندگان و آهنگسازان را به‌خاطر بهترین سناریو به خود اختصاص داد.... «آن سوی آتش» در ششمین جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین صدا‌برداری شده بود.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 19 مهر 1368

مرتضی حنانه موسیقیدان برجسته درگذشت

مرتضی حنانه یکی از برجسته‌ترین موسیقیدانان و رهبران ارکستر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۸ در سن 67 سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت.
استاد حنانه متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ در تهران بود و آموزش موسیقی را از هنرستان عالی موسیقی زیر نظر غلامحسین مین باشیان شروع کرد و در سال۱۳۲۱ موفق به اخذ دیپلم از این هنرستان شد و در سال های 1331 و 1332 به رهبری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد و در سال 1333 با استفاده از بورس تحصیلی ایتالیا به رم رفت و پس از تحصیل موسیقی در انستیتوی «موسیقی مذهبی مقدس» واتیکان در سال 1343 به ایران بازگشت و با همکاری رادیو ارکستر سمفونیک فارابی را پایه گذاشت.
حنانه همچنین در موسیقی فیلم نیز دست داشت و در سال ۱۳۵۰ موسیقی او برای فیلم «تله» ساخته جلال مقدم جایزه بهترین موسیقی فیلم را دریافت کرد.
مهم‌ترین آثار او عبارتند از: دعا (برای کر و سلوها و ارکستر سمفونیک)، کاپریس (برای پیانو و ارکستر سمفونیک)، صبر و ظفر (دو قطعه برای ارکستر مجلسی با هارپ و پیانو)، لالایی (برای پیانو در بزرگداشت نیما یوشیج).
استاد حنانه همچنین چند کتاب دارد: ترجمه و تفسیر «مقاصد الالحان» عبدالقادر مراغه‌ای، «گام های گمشده»، «تئوری هارمونی زوج» و....
مرتضی حنانه تا پیش از بستری شدن به‌طور مداوم با رادیو و تلویزیون و مراکز موسیقی در ارتباط بود و در سال‌های اخیر ارکستر صدای جمهوری اسلامی موفق به اجرای یکی از مهم‌ترین آثار او به‌نام «صبر و ظفر» شد.
روزنامه کیهان -  سه‌شنبه 25 مهر 1368

باغ‌وحش قدیمی تهران به پارک ارم انتقال خواهد یافت

باغ‌ وحش قدیمی تهران به زمینی وسیع واقع در پارک ارم انتقال خواهد یافت و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
در پی تعطیل و بروز مشکلاتی در روند کار باغ‌ وحش قدیمی تهران واقع در خیابان ولیعصر در اواخر سال گذشته، در نشستی با حضور مسئولان دادستانی عمومی تهران، بنیاد مستضعفان و جانبازان و سهامداران، تمامی سهام باغ وحش تهران به بنیاد واگذار شد. در این نشست تصمیم گرفته شد که بنیاد مستضعفان و جانبازان نسبت به انتقال آن به خارج از شهر نیز اقدام لازم را صورت دهد و در نتیجه مسئولان امر تدارک این کار را مهیا کردند تا در کنار پارک ارم واقع در بزرگراه تهران - کرج، زمین وسیعی به مساحت تقریبی ۷۰ هکتار به این امر اختصاص یابد.
مقدمات انتقال باغ‌ وحش قدیمی تهران به این محل فراهم شده و امسال یک باغ‌ وحش با سبک جدید در غرب تهران دایر خواهد شد.
سال‌هاست ساکنان اطراف محل باغ‌ وحش از مسئولان شهرداری تهران و مقامات قضایی خواستار آن بودند که با توجه به بافت شهری و بهداشتی محل، ترتیبی اتخاذ  شود که باغ‌ وحش به خارج از تهران انتقال یابد.
 روزنامه اطلاعات - یکشنبه 30 مهر 1368


برای اولین بار در تاریخ صنعت هواپیمایی کشور
متخصصان ایرانی هواپیمای آسیب دیده«فالکون» را بازسازی کردند

برای اولین بار در تاریخ صنعت هواپیمایی کشور، یک فروند هواپیمای فالکون ۱۱ نفره متعلق به هوانیروز که حدود ۲ سال پیش در فرودگاه باختران دچار سانحه شده و ۱۸ درصد آسیب دیده بود، توسط متخصصان ایرانی بازسازی و آماده پرواز شد. این هواپیما که بازسازی آن یک میلیون و یکصد هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در برداشته است، اخیراً اولین پرواز رسمی خود را از باختران به مقصد تهران با موفقیت انجام داد. مهندسان و متخصصانی که در آن زمان از هواپیمای مذکور بازدید کردند، براین باور بودند که امکان تعمیر آن در کشور وجود ندارد و باید از کمپانی فالکون سرویس فرانسه (سازنده هواپیما) کمک گرفته شود. از این‌رو شرح سانحه همراه با عکس های مربوطه برای مسئولان کمپانی مذکور ارسال گردید، اما آنها به دلایل غیرمنطقی حاضر به تعمیر هواپیما در ایران نشده و مرمت هواپیما را مشروط به حمل آن به فرانسه اعلام کردند. پس از عدم توافق بین ایران و طرف فرانسوی، مهندسان و متخصصان شرکت آسمان از حدود ۹ماه پیش کار بازسازی هواپیمای سانحه دیده را آغاز کردند. طی مدت مذکور بخشی از قطعات مورد نیاز بدنه ساخته شد. بخشی نیز که ساخت آن در داخل از لحاظ اقتصادی به صرفه نبود، از خارج تأمین گردید و نهایتاً با صرف ۱۰هزار ساعت نیروی انسانی متخصص و هزینه ارزی بالغ بر ۲5۰ هزار دلار، هواپیمای سانحه دیده بازسازی و آماده پرواز شد.
روزنامه کیهان -  دوشنبه 30 بهمن 1368









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/15/560778/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها