گرامیداشت یاد داوود فیرحی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

یاد استاد




مجلس بزرگداشت زنده یاد داوود فیرحی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران سه‌شنبه شب به‌صورت مجازی و با حضور تعدادی از همکاران آن مرحوم در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. فیرحی هفته گذشته در اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.
محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران در سخنانی به همین مناسبت گفت: یکی از اهداف اصلی دانشگاه تهران اخلاق مداری و در کنار آن مسئولیت اجتماعی است. شاید بسیاری از مشکلاتی که ما امروز با آنها مواجه هستیم ناشی از این است که متفکران، صالحان و دانشمندان جایگاهی که باید در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داشته باشند ، ندارند و بسیاری از تصمیماتی که منجر به مشکلات یا حل نشدن مشکلات می‌شود ناشی از عدم استفاده این ظرفیت بسیار بزرگ است. به گزارش جماران، نیلی افزود: نکته‌ای که خیلی مورد توجه قرار گرفته نگاه فیرحی به مسائل جامعه و دین و سیاست است؛ آنچه من از بیانات ایشان دریافت کردم، نسبت به تصویر غلط همراه با خشونت از اسلام و مسلمین بسیار نگران بود.
محمدرضا تخشید، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در سخنانی تأکید کرد: ایشان واقعاً شخصیتی متواضع، آزاده و آزاداندیش و فروتن در ارتباط با جامعه و محیط زندگی بود. ایشان همه جا منشأ خیر بودند. بارها به بنده مراجعه کردند و در رابطه با مسائل و مشکلات همکاران و دانشجویان صحبت می‌کردند و واقعاً دغدغه کمک به حل مشکلات را در ایشان دیدم. وی با بیان اینکه در جامعه ما کسی در حوزه اندیشه موفق است که شناخت دقیق از مباحث اسلامی و اندیشه اسلامی و همچنین اندیشه غرب داشته باشد، ادامه داد: ایشان در هر دو قسمت عمیقاً وارد شدند؛ یعنی در دوره نوجوانی وارد حوزه شدند و همان زمان درس علوم جدید را با رتبه‌های بسیار بالا و مطالعات عمیق پیگیری می‌کردند. این باعث شده بود که ایشان جایگاه خاصی در اندیشه سیاسی پیدا کنند.
الهه کولایی دیگر استاد دانشگاه تهران هم گفت: دکتر فیرحی نماد پیوند حوزه و دانشگاه بود. کسی که با دانشی که از حوزه گرفته بود می‌کوشید دین را با نیازهای انسان امروز تطبیق دهد و پاسخ نیازهای انسان امروز را از دین بجوید و عرضه کند. کولایی یادآور شد: فیرحی فقط در حوزه اندیشه باقی نماند و ارتباطش را با جریان نوگرایی دینی در پاسخ به نیازهای انسان امروز گسترده کرده بود و این برای من بسیار ارزشمند بود که همیشه باور داشته‌ام که عالم بی‌عمل درخت بی‌ثمر است و اگر یافته‌های علمی ما در خدمت رفع نیازهای جامعه قرار نگیرد، این اطلاعات چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟! فیرحی نشان داد که این پیوند را می‌خواهد از حوزه و دانشگاه به جامعه منتقل و به عمل سیاسی تبدیل کند؛ یعنی فردی که هم به لحاظ تلاش علمی در یک جایگاه رفیع قرار گرفت و هم از حوزه عمل اجتماعی و حتی سیاسی غافل نشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/3/560831/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها