انتقاد دو فعال سیاسی از مواضع مجلس و تخریب دولت

ترکان: از هر فرصتی برای دورکردن تحریم‌ها از اقتصاد استفاده کنیم



مجادله‌ای که با سخنان رئیس مجلس و نشانه‌گیری پیکان انتقادات او علیه دولت آغاز شد، واکنش برخی فعالان سیاسی را نیز برانگیخت. کسانی که معتقدند تحریم‌ها و مسائل ایران در سیاست منطقه‌ای از جمله عوامل مؤثر در شرایط حال حاضر کشورند و انتقاداتی که با انگیزه‌های انتخاباتی انجام می‌شود، نمی‌تواند راه حل مسأله باشد.
از جمله اکبر ترکان در پاسخ به پرسشی درباره  دلایل حمله به دولت از سوی مجلسی‌ها و اینکه چرا همواره همه تقصیرات به گردن دولت انداخته می‌شود، روز گذشته  به برنا گفت: شرایط امروز کشور با یک مسأله و مشکل اساسی روبه‌روست که همان تحریم‌ها است اگر چه نمی‌توان منکر نقش نظام مدیریت برای کاهش مشکلات شد؛ اما حتی اگر بهترین نظام مدیریتی اعمال شود، در این شرایط تحریمی تأثیر چندانی ندارد و تأثیر تصمیمات مدیریتی برای حل مشکلات جامعه ما در مقایسه با تحریم‌ها، سهم کوچکی دارد. ترکان با اشاره به اینکه  صادرات نفت و دیگر کالاها مانند محصولات  پتروشیمی، فلزات، وسایل صنعتی، کالاهای صادراتی کشاورزی و غیره به تحریم‌ها مرتبط است و محدودیت‌های بسیاری در این زمینه ایجاد شده، افزود: تصمیمات مدیریتی می‌تواند کمک کننده باشد اما برطرف کننده مسأله نیست بنابراین همه دوستانی که فکر می‌کنند با مسائل مدیریتی، آثار مخرب تحریم‌ها را می‌توان جبران کرد، اشتباه می‌کنند. آثار مخرب تحریم‌ها و آثار ظالمانه آن بر اقتصاد ایران چیزی نیست که با بهبود مسائل مدیریتی بتوان اینها را جبران کرد. او با اشاره به اینکه درآمد ارزی در سال گذشته 50 میلیارد دلار  بوده و هزینه ارزی 70 میلیارد دلار و  همین کمبود سبب جهش قیمت ارزی شد، گفت: نمایندگان مجلس، ضمن همه تلاش‌هایی که انجام می‌دهند باید حواس‌شان به این باشد که اصلاح نظام مدیریتی، کار لازمی است و حتماً باید به سمت اصلاح نظام مدیریتی برویم اما در عین حال  باید از هر فرصتی استفاده کرد که تحریم‌ها را از اقتصاد ایران دور کنیم.
ترکان در عین حال مجادله آغاز شده از سوی قالیباف را ادامه دعوای سرهنگ و حقوقدان دانست و گفت: این دعوا از یک روزی آغاز شده که هنوز هم ادامه دارد و به زمان مناظرات انتخابات گذشته نیز باز می‌گردد.
محمد ‌هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه «مجلسی‌ها برخلاف سخنان رهبری، همچنان فعالیت‌های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهند و با توهین و تخریب و دخالت در امور اجرایی کارها را مختل می‌کنند»، گفت: ما نباید در داخل رفتارهایی انجام دهیم که منجر به افزایش فشار بر قشر کم‌برخوردار شود، بلکه باید با یافتن راه‌حل‌های منطقی گره از کار آنان باز کنیم اما جهت‌گیری مجلس در این زمینه صرفاً بر تحریک این قشر علیه دولت متمرکز است در حالی که کاملاً آشکار است سردادن شعار انقلابی‌گری و بیان وعده‌های اغراق‌آمیز صرفاً جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و هیچ پشتوانه درستی برای آن متصور نیستند. هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: رهبری گفتند که باید همه منسجم و متحد باشیم و کنارهم مشکلات را حل کنیم، اما کو گوش شنوا؟ رفع این مشکلاتی که در طول چندین سال رخ داده است، یک‌ شبه ممکن نیست. اما برخی در مجلس تنها بر طبل ناامیدی می‌کوبند و مردم را سرخورده‌تر می‌سازند.
او سپس با تأکید بر اینکه طبق  قانون اساسی اگر مجلس طرحی می‌دهد باید دولت بتواند تأمین مالی کند، افزود: منابع مالی دولت محدود و مسدود و حتی پول‌های ما در برخی کشورها بلوکه شده است. وقتی در چنین شرایطی قرار داریم، اصرار دوباره و چندباره مجلسی‌ها در این زمینه چه حاصلی دارد؟
هاشمی با اشاره به تجربه دوران جنگ تحمیلی  ایجاد فرصت‌های شغلی مولد و راه‌اندازی بیشتر شهرک‌های صنعتی را از جمله راه‌های کمک به بهبود وضعیت مالی خانوارها  دانست و گفت: امروز برخی می‌خواهند به جای این کارها دنبال شعارگرایی و دادن وعده‌های دهان‌پرکن و تبلیغاتی بروند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/3/560832/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها