خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

میراث «متیس»
ترامپ در جلسه گفته بود که دلیلی نمی‌بیند که فرآیند خروج را پیگیری نکند ولی در عین حال مخالفتی با اینکه اعلام رسمی خروج در روز چهارم دسامبر انجام شود، ندارد. این حرف رئیس جمهوری نیز عملاً متناقض بود و واقعیت جدیدی را که اظهارات اخیر خود او به‌ وجود آورده بود، نادیده می‌گرفت.  بعد از جلسه با ترامپ، متیس، پمپئو و ریکاردل درباره پیش‌نویس بیانیه مورد نظر متیس بحث کرده بودند، بیانیه‌ای که در بهترین حالت فقط آب را گل آلود می‌کرد ولی به‌نظر می‌رسید هدف اصلی آن پس زدن آن چیزی بود که ترامپ پیشتر اعلام کرده بود. به ریکاردل تأکید کردم هرچه در توان دارد به کار بگیرد تا مانع از صدور چنین بیانیه‌ای شود.
همه این مسائل مرا به اندازه کافی گیج و آشفته کرده بود، اما ترامپ روز بعد حتی اوضاع را پیچیده‌تر کرد (اگر بتوان گفت از آن پیچیده‌تر هم امکان داشت). او روز دوشنبه هنگامی که از ورودی جنوبی کاخ سفید برای سوار شدن به بالگرد مارین وان خارج می‌شد، طبق معمول با خبرنگاران منتظر مواجهه شد و گفت: «من به توافقنامه‌ آی‌ان‌اف پایان می‌دهم. روسیه این توافقنامه را نقض می‌کند. من تمامش می‌کنم...»
خبرنگاران پرسیدند آیا این تهدیدی علیه پوتین است؟ که او در پاسخ تأکید کرد: «این را تهدیدی علیه هر کسی که می‌خواهید حساب کنید. این تهدید شامل چین، روسیه و هر کشوری که این بازی را سر ما در آورده است، می‌شود.  شما نمی‌توانید با من این‌گونه بازی کنید.»
واقعاً دیگر چه حرفی برای گفتن باقی مانده بود؟ من در آن موقع واقعیت موضوع را درک نکردم ولی بعدها متوجه شدم این اتفاقات در واقع دو ماه قبل از استعفای متیس از وزارت دفاع روی داده، شاید همه این اتفاقات تلاشی از سوی متیس برای باقی گذاشتن میراثی از طرف خود بود تا نشان دهد برای حفظ پیمان «آی‌ان‌اف» تا آخرین نفس جنگیده است.
همه این تحولات چیزی جز هدر دادن زمان و انرژی نبود، حتی اگر نخواهیم به سردرگمی دوستان و دشمنان خارجی خود اشاره کنیم.
من پس از صحبت با ریکاردل، بعد از ظهر همان روز دوباره به پمپئو تلفن کردم و او تأکید داشت که متیس واقعاً به‌دنبال تغییر سیاست‌ها نبود.
با اینکه ناامید و درمانده شده بودم ولی تصمیم گرفتم با قدرت به کار خود ادامه دهم و فرصت بیشتری به مخالفان خروج از پیمان «آی‌ان‌اف» برای خنثی کردن آنچه ترامپ تاکنون دو بار به‌صورت علنی در مورد این پیمان گفته بود، ندهم. حدود ساعت چهار بعد از ظهر به وقت مسکو موفق شدم تلفنی با ترامپ صحبت کنم و او گفت که درک می کند این همه جنجال و هیاهو برای چیست، یا اینکه چرا متیس فکر می کند این موضوع خیلی مهم است.
من به ترامپ اطلاع دادم که به روس ها گفته ام رئیس جمهوری ما به روشنی اعلام کرده است که ما در حال خروج از پیمان «آی ان اف» هستیم و ترامپ در جواب گفت: «من راهی را که پیش گرفته ایم می پسندم» و این همه آن چیزی بود که من نیاز داشتم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/4/560838/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها