سیستان و بلوچستان در رتبه آخر کتابخانه‌داری




گروه ایران زمین - دیار رستم معروفترین شخصیت ادبی شاهنامه که جوان‌ترین استان کشور هم هست تنها 62 کتابخانه نهادی و ۱۵کتابخانه مشارکتی با ۶۶۰ هزار نسخه کتاب دارد و آن طور که آمارها نشان می‌دهد تعداد کتابخانه‌ها بویژه کتابخانه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان به نسبت جمعیت این استان، بسیار اندک و ناچیز بوده به‌طوری که این استان از این نظر در رده‌های آخر کشور قرار دارد.
 مسئولان این استان می‌گویند طبق آخرین بررسی‌ها، سرانه مطالعه کتاب در سیستان و بلوچستان ۱۱ دقیقه بوده که از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است.
«حامد زارعی»، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران»: ۶۲ کتابخانه نهادی سراسر استان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند البته در کناراین مراکز کتابخانه‌های مستقل که با همت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد به طور مستقل اداره می‌شوند نیز به کمک ما آمده‌اند.
وی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را ۶۶۰ هزار نسخه و تعداد اعضای این کتابخانه‌ها را ۳۱ هزار و ۶۷۵ نفر اعلام کرد وگفت: 14 باب از کتابخانه‌های نهادی ما در روستاهای مناطق مختلف استان به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. می‌دانیم که این تعداد کتابخانه جوابگوی نیاز کودکان و جوانان روستایی نیست اما تلاش داریم با کمک دستگاه‌های دیگر تعداد این کتابخانه‌ها را افزایش دهیم. در حال حاضر 2 کتابخانه جدید یکی در «روستای کهک» شهرستان زهک و دیگری در «روستای هیت» شهرستان قصرقند ساخته شده که به زودی کتابخانه‌ها افتتاح خواهد شد. همچنین 2 کتابخانه دیگر نیز در شهرستان چابهار تأمین اعتبار شده و قرار است کار ساخت آن در آینده نزدیک شروع شود.
زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز استان به تعداد بیشتری کتابخانه تلاش داریم با تعامل با دستگاه‌هایی دیگر مانند بنیاد علوی فضایی را آماده کنیم که در مناطقی از استان که کتابخانه وجود ندارد مکانی برای روستاییان مهیا شود تا آنها هم از کتاب‌های مراکز دولتی استفاده کنند.
وی افزود: توان و بودجه ما محدود و تعداد روستاهای فاقد کتابخانه در استان زیاد است. از همین رو از همکاران خواسته‌ایم به تناسب ظرفیت‌هایی که در روستاها وجود دارد با اجرای برنامه‌های مشترک با کتابخانه‌های مستقل که زیرمجموعه نهاد کتابخانه‌ها نیستند شرایطی را فراهم کنند تا همه جوانان روستایی بتوانند از این امکانات استفاده کنند. اما در واقع تلاش داریم در روستاهایی که کتابخانه نداریم از ظرفیت این بخش استفاده کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/19/560852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها