‌به نام تاریخ





29 آبان
ماه آبان هم به روزهای پایانی خود رسید. مروری داریم بر پایان آبان از منظر آمدن‌ها و رفتن‌ها.
تولدها
غلامرضا رشیدیاسمی: نویسنده و مترجم و شاعر ایرانی سال 1275 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر غلامرضا رشیدیاسمی با تشویق معلم ادبیاتش شروع به سرودن شعر کرد. پس از پایان تحصیلات جرگه دانشوری را تأسیس کرد و در مجله دانشکده با محمدتقی بهار، سعید نفیسی و ابراهیم الفت همکاری کرد. رشیدیاسمی هم شعر می‌سرود هم دیوان شعرای قدیمی مانند مسعود سعد سلمان، هاتف اصفهانی و محمدباقر خسروی را تصحیح و ویرایش می‌کرد و منظومه «سلامان و آبسال» جامی هم با تصحیح او منتشر شد. دیوان اشعار خودش هم سال 1336 منتشر شد. رشیدیاسمی سال 1330 درگذشت.
محمدعلی سپانلو: شاعر و منتقد ادبی سال 1319 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدعلی سپانلو ابتدا با مجله‌هایی مانند اطلاعات جوانان کار کرد و سال 1343 همراه نادر ابراهیمی، احمدرضا احمدی، بهرام بیضایی، اکبر و جمیله دبیری گروه طرفه را تأسیس کرد تا کارهایشان را چاپ و منتشر کنند. سپانلو در سال‌های فعالیتش بیش از 60 کتاب در زمینه‌های شعر و داستان و تحقیق منتشر کرد که «خاک»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «ساعت امید»، «پاییز در بزرگراه» و «قایق سواری در تهران» از جمله آنهاست. سپانلو در فیلم‌هایی مانند «رخساره»، «ستارخان»، «آرامش در حضور دیگران» هم بازی کرده بود. او سال 1394 درگذشت.
جودی فاستر: بازیگر امریکایی مطرح جهان امروز 58 ساله می‌شود. جودی فاستر بازیگری را از سه سالگی آغاز کرد اما با بازی در فیلم «راننده تاکسی» در سال 1976 به شهرت رسید و نامزد اسکار شد و سال 1988 با بازی در فیلم «متهم» این جایزه را به دست آورد. «سکوت بره ها» دیگر فیلم مطرح فاستر است که تحسین منتقدان را همراه داشت و «تماس»، «اتاق وحشت»، «نقشه پرواز»، «مرد نفوذی» و «شجاع» از دیگر کارهای مشهور اوست. فاستر فیلم‌هایی مانند «کوچک مردی به‌نام تیت»، «خانه‌ای برای تعطیلات» و «سگ آبی» را هم کارگردانی کرده و قسمت 9 فصل دوم سریال «خانه پوشالی» هم با کارگردانی او ساخته شده است.
   سالروز تولد آدام درایور بازیگر، مگ رایان بازیگر، لری کینگ مجری مشهور سی‌ان‌ان، حسن اصغری داستان‌نویس، مریم حیدرزاده شاعر و محمدمهدی دل خواسته عکاس سینما ومستندساز هم امروز است.
درگذشت‌ها
منوچهر آتشی: شاعر معاصر ایران سال 1384 درگذشت. منوچهر آتشی متولد 1310 بود و در اواخر دهه 30 با شعر «آهنگ دیگر» مطرح شد. «آواز خاک»، «دیدار در فلق»، «بر انتهای آغاز»، «وصف گل سوری»، «زیباتر از شکل قدیم جهان»، «خلیج و حزر»، «اتفاق آخر»، «حادثه در بامداد» و «ریشه‌های شب» دیگر مجموعه اشعار منتشر شده از آتشی است. استفاده او از طبیعت جنوب ایران در اشعارش باعث شد آثار آتشی حال و هوای دیگری داشته باشند. او در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران»، «سرد سبز» و «جام جان» هم به‌عنوان بازیگر حضور داشت.
فرانتس شوبرت: آهنگساز اتریشی و مشهور جهان سال 1828 در چنین روزی درگذشت. فرانتس شوبرت متولد سال 1797 بود و از پدر و برادرش پیانو زدن را یاد گرفت اما پدرش با فعالیت جدی او در زمینه موسیقی مخالف بود و با این حال شوبرت شروع به آهنگسازی کرد. او در عمر کوتاهش 9 سمفونی، 14 کوارتت زهی، 2 تریوی پیانو ساخت که «سونات پیانو»، «مس»، «آواز قو» و «سفر زمستانی» از مشهورترین آثارش هستند.
30 آبان
تولدها
مائده طهماسبی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 1336 به دنیا آمد. مائده طهماسبی سال 1377 با کارگردانی نمایش «گزارش به آکادمی» کارش را آغاز کرد و پس از آن در نمایش‌هایی مانند «کمدی شام آخر»، «مده آ»، «پنجره ها» و «خانواده تت» بازی کرد. «دایره» نخستین فیلمی بود که طهماسبی در سال 1378 در آن بازی کرد و پس از آن کار او را در فیلم‌های «نورا»، «مارمولک»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «سنتوری»، «پارک وی»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «در امتداد شهر»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» و «آذر» دیدیم.
   حمید زاهدی طاهری آهنگساز، داریوش اسدزاده بازیگر، فریبا منتظرظهور داستان نویس و هانری ژرژ کلوزو کارگردان فرانسوی هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
لئو تولستوی: نویسنده روس سال 1910 درگذشت. لئو تولستوی متولد 1828 بود و اولین داستانش را سال 1851 با نام «کودکی» نوشت اما هنگام خدمت در ارتش تزار به‌صورت حرفه‌ای نوشتن را آغاز کرد. حضور در جنگ تأثیر زیادی بر آثارش داشت که «حکایت‌های سواستوپل» یکی از آنهاست. اما معروف‌ترین آثار تولستوی «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» هستند که در سال‌های 1869 و 1875 منتشر شدند و تولستوی را به شهرت رساندند. از او داستان‌های کوتاه «سرگیوس پیر»، «ارباب و نوکر»، «طبل میان تهی» و «پولیکوشکا» هم به جا مانده است.
   رضا سجادی نخستین گوینده رادیو هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7495/20/560864/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها