وزیر کشور: انتخابات باید با مشارکت بالا برگزار شود


گروه سیاسی/ «انتخابات ریاست جمهوری از نظر وزارت کشور باید در امنیت کامل، قانونمند، سالم و با مشارکت بالا برگزار شود.» عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان این جمله برگزاری انتخاباتی با این ویژگی‌ها را متضمن اعتبار و آبروی کشور دانست و از همه دستگاه‌ها خواست رقابتی شدن انتخابات را پیگیری کنند.
به گزارش ایرنا، وزیر کشور که روز گذشته در نشست ویدیوکنفرانس با استاندار، فرمانداران و بخشداران استان اردبیل سخن می‌گفت امنیت، معیشت و تولید، سلامت و انتخابات را چهار اولویت وزارت تحت مسئولیت‌اش عنوان کرد و درباره انتخابات گفت: «هنوز فضای عمومی جامعه در بحث انتخابات مشارکت‌جویانه نشده است و هنوز افکارعمومی حساسیت زیادی به آن نشان نداده‌اند. گروه‌ها و احزاب نیز حرکت متقنی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. البته با فرمایشات مقام معظم رهبری و درایت و حکمت ایشان در این زمینه که تصمیم خوبی اتخاذ و ابلاغ کردند، باید همه دستگاه‌ها و نهادها، عوامل مشارکت‌جویانه از جمله تشویق به رقابتی شدن انتخابات را پیگیری کنند».
رحمانی فضلی پیرامون اولویت‌های امنیت وزارت متبوع‌اش شرایط امنیتی حال حاضر کشور را مطلوب‌تر از گذشته دانست و افزود: «قبل از انتخابات امریکا و در آبان، سخت‌ترین شرایط را از نظر امنیتی پیش‌بینی می‌کردیم. همه مقدمات و امکانات و تجربیات را در حوزه مدیریت امنیت گذاشته بودیم که اتفاقی نیفتاد. به لطف خداوند متعال، هوشمندی مردم، هدایت خوب رهبری و تصمیمات درست رئیس جمهوری، امسال مسأله خاص امنیتی که موجب نگرانی زیادی شود، نداشتیم؛ هرچند بسترها و زمینه‌های آن فراهم بود».
وزیر کشور با تأکید بر ضرورت تأمین رضایت مردم و جلوگیری از سرباز کردن نارضایتی‌های انباشته شده، به استانداران و فرمانداران توصیه کرد در ملاقات با اقشار مختلف مردم و تلاش برای حل مسائل و مشکلات جاری آنها در ایجاد رضایتمندی بیشتر تلاش کنند.
رحمانی فضلی در ادامه با توصیه به استانداران و فرمانداران برای جلوگیری از قیمت‌گذاری‌های ناعادلانه بر کالاهای اساسی و تأمین بموقع کالاهای ضروری مورد نیاز مردم، سلامت را اولویت سوم وزارت کشور دانست و افزود: علیرغم فشارهای تحریمی، عدم توانایی و سهولت تأمین امکانات و تجهیزات و حتی واکسن و کمبود منابع مالی واقعاً وضعیت بیماری کرونا مدیریت خوبی شده است. اکنون شاهد پیک بیماری در خوزستان هستیم که بزودی با کار مردم خوزستان و مدیریت آنها این مسأله رفع خواهد شد اما در کل کشور روند قابل قبولی داریم و این روند قابل قبول را باید ادامه دهیم.
او افزود: همه باید بدانند، وقتی مبلغی به عنوان یارانه یا هر حمایت و همراهی دیگری داده می‌شود، نباید بر سر مردم منت گذاشته شود، برای اینکه قدرت خرید پایین آمده است و این یارانه‌ها گرچه حداقل امکانی است که دولت یا مجلس در اختیار مردم قرار می‌دهد ولی نباید چنین تلقی شود که کار خیلی مهمی انجام شده است و یا موجب منت شود. ما همه مدیون مردم هستیم و باید تلاش کنیم که ان‌شاءالله ارزش پول ملی ما، آن بخشی که مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت مالی، پولی و اقتصادی داخلی است، اصلاح شود و در بخشی که مربوط به آثار سیاست خارجی است، در عرصه سیاست خارجی اتفاقاتی بیفتد، تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و به هرحال باید تلاش کنیم که مردم آثار زحمات و تلاش‌های‌شان را ببینند و ارزش خدماتی که به آنها می‌دهیم پایین نیاید.
جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور هم در این نشست مهمترین رویداد سال آینده را انتخابات ۱۴۰۰ دانست و بر پیگیری اقدامات حوزه انتخابات با تشکیل ستاد استانی انتخابات تأکید کرد. عرف همچنین خبر داد که با هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان امسال نیز مانند دوره قبل، یک هیأت اجرایی برای انتخابات تعیین خواهد شد.
نشست بحران کرونا و مشارکت در انتخابات
دیروز همچنین شورای نگهبان با برگزاری نشستی راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات را به نحوی که با توجه به همه‌گیری کرونا سلامتی مردم به مخاطره نیفتد بررسی کرد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه نشست «ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری» با اشاره به تأکید کارشناسان بر برگزاری مجازی انتخابات، گفت: این تأکید در حالی است که باید برای برگزاری حضوری انتخابات و شور انتخاباتی فکری کرد. قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر ما بنا داریم انتخابات سالم برگزار کنیم باید همه جزئیات لازم را روند برگزار انتخابات لحاظ کنیم چرا که در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل شیوع کرونا ما با کاهش مشارکت مردم روبه‌رو بودیم از این‌رو باید برای فرایند برگزاری انتخابات یک برنامه درست داشته باشیم.
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز طی سخنانی در این رویداد با تأکید بر اینکه اصل انتخابات و مشارکت در انتخابات از نظر رهبری بسیار مهم است از این‌رو ما نمی‌توانیم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری به برگزاری یک انتخابات کوچک بسنده کنیم، گفت: ما در وزارت بهداشت نگران برگزاری روز انتخابات نیستیم؛ بلکه نگران تجمع‌های بعد از انتخابات هستیم که این روند در انتخابات شوراها بسیار بیشتر و نگران‌کننده است. او در این باره افزود: ما باید برای تجمع‌های پیش از برگزاری انتخابات تصمیم بگیریم و در حوزه روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک بخصوص در انتخابات شوراها وارد عمل شویم.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در این نشست ضمن طرح دوباره درخواست از نخبگان کشور برای کمک به شورای نگهبان در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 درباره جدیدترین تصمیمات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات گفت: مشارکت حداکثری برای همه مسئولان نظام مهم بوده و در یک سال گذشته که بحث کرونا شدت گرفته لازم است اقداماتی برای سلامتی مردم لحاظ شود از این‌رو ما از خود مردم و نخبگان نظرخواهی کردیم و سه گروه از نخبگان ایده‌های خوبی را برای ما ارائه کردند و خود ما در شورای نگهبان این برنامه‌ها را لحاظ خواهیم کرد.
او درباره تفکیک انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها گفت: این به نظر مجلس بستگی دارد اما بحث الکترونیکی شدن انتخابات بین شورای نگهبان و وزارت کشور است. کدخدایی یادآور شد که هنوز هیچ جمع‌بندی درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت مجازی و الکترونیک صورت نگرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7573/3/570318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها