«کیوانان» به فرانسه رسید


زهره صفاری/ افزایش تحرکات هواداران تئوری توطئه(کیوانان) پس از امریکا، زنگ خطر را در دیگر نقاط جهان به صدا درآورده است. فرانسه که بیش از دیگران نگران به نظر می‌رسد، این جنبش را تهدیدی اجتماعی فرهنگی عنوان کرده است.
به گزارش «فرانس 24»، افکار توطئه گرایانه این گروه افراطی که هنوز ماهیت‌شان بدرستی برای کارشناسان مشخص نیست، در حال حاضر دولت فرانسه را به حال آماده باش درآورده است. به طوری که به نوشته روزنامه «فیگارو»، تاکنون 15 گزارش از تحرکات «بسیار نگران کننده» این گروه چندین گروه امنیتی را پای کار آورده است.
در حالی که تحقیقات در مرکز امنیتی «میویلودس» و پلیس فرانسه آغاز شده است، «مارلین شیاپا» وزیر شهروندی فرانسه معتقد است: «بسط فعالیت گروه جاسوسی جدید در فرانسه بسیار نگران کننده است و دولت نگاه ویژه‌ای روی «کیوانان» دارد.»
براساس اعلام روزنامه «فیگارو»، پدیده کیوانان با داشتن صدها هزار هوادار در فرانسه به شرایط خطرناکی رسیده است. در حال حاضر تنها وب سایت «دی کودرو» که بخش اصلی صفحه اولش را به ویدیوهایی با مضامین همسو با تحرکات این گروه اختصاص داده است بیش از 57 هزار دنبال کننده دارد. این در حالی است که این سایت در ماه اکتبر کانال مجازی خود را نیز غیرفعال کرده است. در این سایت مقالاتی منتشر می‌شوند که بر محور اخبار جعلی منتسب به «کیوانان» است؛ اخباری مانند ادعای بی‌اساس سال 2016 «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره افزایش کودک آزاری در واشنگتن دی سی یا انتشار ویدیوهایی که آن را مدرک متقن سرقت آرای دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر می‌دانند آن هم با ترجمه فرانسوی که صدای اصلی را بشدت مخدوش کرده است.
شخصیتی که در پس پرده فعالیت‌های این سایت قرار دارد یک شهروند آلبانیایی به‌نام «لئوناردو سوجیلی» است که در سال 2011 زمانی که تئوری‌های 11 سپتامبر را مطرح کرد در فضای مجازی فرانسه برجسته شد. او یکی از بسط دهندگان افکار «کیوانان» در کانال‌های یوتیوب با استفاده از مصاحبه‌های شخصیت‌های برجسته فرانسوی است و بیش از 773 هزار دنبال کننده نیز دارد. اما شاید آنچه که بیش از هر چیز «کیوانان» را در فرانسه برجسته کرده، وب سایت پوپولیستی عصر فرانسه بود که عملکرد آن در سال 2012 به تعطیلی آن انجامید. با این حال این وب سایت چهار سال بعد بار دیگر با انبوهی از تئوری‌های توطئه آغاز به کار کرد. اما این بار کار این گروه با اخراج همه خبرنگاران آن در سال 2019 پایان یافت. در طول سال گذشته اما این گروه همچنان دست بردار نبود و این بار با انتشار اخبار جعلی درباره ویروس کرونا افکار «کیوانان» را ترویج داد.
تهدید جنگ ایدئولوژیک
در واقع بسیاری از طرفداران «کیوانان» اخبار جعلی در رابطه با کووید-19 را منتشر می‌کنند. «امیلی سنت دنی»، کارشناس سیاست‌های فرانسه در دانشگاه کپنهاگ معتقد است: «مواد اولیه افکار افراطی سایت عصر فرانسه با سیاست‌های دولت در مبارزه با کرونا گره خورده است. ظهور افکار کیوانان در فرانسه اخیراً برجسته شده است. درواقع شاید بتوانیم اوج آن را نیمه دوم سال 2020 بدانیم؛ به عبارتی درموازات شیوع و محدودیت‌های کرونایی.»
شرایط نشان داده است که اخبار نادرست کرونایی طرفداران زیادی یافته است. به طوری که تنها در ماه نوامبر بالای 2.5 میلیون نفر از این اخبار بازدید داشتند که چهره‌های مشهور نیز در میان آنها بودند. در این میان بخش ضد واکسن گستردگی بسیار نگران کننده‌ای یافته است. طبق نظرسنجی «ایپسوس» که در ماه نوامبر منتشر شده است 46 درصد قشر بزرگسال فرانسه حاضر به تزریق واکسن نیستند اما این آمار در انگلیس 21 درصد است.
«اندرو اسمیت»، استاد سیاست فرانسه دانشگاه چیچستر معتقد است:
'' کیوانان'' در مفهوم خود خطرناک است چراکه این پدیده با ایجاد یک صدای واحد بسیاری از اختیارات سیاسی و علمی را با سؤالاتی تردید‌آمیز مانند اینکه «شما چه فکر می‌کنید؟» یا «تاکنون از خودتان پرسیده‌اید؟» زیر سؤال می‌برد. گرچه بسیاری این افکار را ناشی از تئوری توطئه می‌دانند اما همچنان برای جامعه بشدت سمی و خطرناک است.
او با تأکید بر تأثیرات ایدئولوژیک این پدیده در فرانسه افزود: «آنچه برای من جالب توجه است اینکه کیوانان در امریکا سه سال طول کشید تا در مسیر تخریبی خود قرار گیرد اما در فرانسه به نظر نمی‌رسد این پدیده در حوزه سیاسی تأثیر ضربتی بگذارد بلکه بسط این پدیده استانداردهای اجتماعی فرهنگی را هدف گرفته است که می‌توان آن را زنگ خطری برای ارزش‌های جمهوری فرانسه به شمار آورد.» «امیلی سنت دنی»، استاد دانشگاه کپنهاگ نیز با دیدگاهی مشابه گفت: «کیوانان در فرانسه از منظر ایدئولوژیکی با نوع امریکایی آن تفاوت‌های بسیاری دارد. به طوری که در فرانسه این پدیده محدود به امثال راست‌های افراطی که مخالف دولت امریکا هستند، نیست بلکه بسیاری از گروه‌ها و حتی افراد خاص را در برمی گیرد و وجود جنبش‌هایی مانند جلیقه زردها یا جنبش‌های مخالف یا جایگزین درمان می‌تواند تأثیر بسزایی در گسترش آن داشته باشند. بنابراین پتانسیل این پدیده در فرانسه ائتلافی ایدئولوژیکی است که می‌تواند تهدیدی برای دموکراسی یا مالکیت اجتماعی داشته باشد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7573/4/570326/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها