آنچه در جشنواره می‌بینید و می‌شنوید



جشنواره به طیف خاصی از موسیقی تعلق ندارد
حمید غلامعلی از خواننده‌های دهه 70 موسیقی پاپ است که آثار نوستالژی از او به یادگار مانده است. البته خواننده‌های آن دوران چند سالی به مدد نسل نوظهور موسیقی پاپ ایران که آثار چندان بامحتوایی هم ارائه نمی‌کنند از شرکت در جشنواره موسیقی فجر نادیده گرفته شده‌اند. این هنرمند امسال به دعوت ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در این رویداد هنری شرکت کرده است که البته بخشی از قرار حضورش را به سبب لطف محمدرضا چراغعلی می‌داند.او درگفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره گفت: در دوره حاضر شاهد حضور نسل‌های قبل موسیقی پاپ بودیم که اقدام بسیار خوبی است؛ هرچند که شاید جا داشت پیش از من از دیگر هنرمندانی دعوت شود که در جایگاه پیشکسوت در این بخش موسیقی کشورمان هستند. با این حال در آغاز این حرکت ما نیز تلاش کردیم با قاسم افشار که از نخستین خوانندگان موسیقی پاپ بعد از انقلاب‌مان به شمار می‌آید کار خوبی اجرا کنیم. ای کاش مجریان و یا برگزارکنندگان جشنواره، سال‌ها قبل هم به فکر دعوت از پیشکسوتان موسیقی پاپ می‌افتادند. او درادامه افزود: امسال در شرایط متفاوتی جشنواره برپا شده، شرایطی که به اجبار اجراها را به سمت قالب آنلاین برده است. امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم به روال گذشته بازگردیم و در اجراهای حضوری شاهد استقبال مردم باشیم. البته چاره‌ای جز اجرای آنلاین جشنواره نیست؛ هر چند که فقدان اجرای حضوری بویژه در ارتباط با موسیقی پاپ که تعامل بیشتری با مخاطب را طلب می‌کند کار را پیچیده‌تر کرده است، چرا که حضور تماشاگران و علاقه مندان موسیقی به شکل مستقیم است و شور و هیجان بیشتری به کنسرت‌ می‌دهد. هرچند چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌ها و اجراهای اینچنینی نداریم، حداقل از این طریق فرصتی فراهم شده که در خدمت مردم باشیم. این خواننده بیان کرد: خوشحال هستم و امیدوارم در صورت تداوم اجراهای آنلاین در کنار آن اجراهای حضوری را هم شاهد باشیم. اما در پاسخ به اینکه قرار است چه قطعاتی را اجرا کنیم اجازه بدهید چیزی نگویم، ترجیح می‌دهم علاقه مندان را در زمان اجرا غافلگیر کنیم؛ البته اغلب قطعات پیش‌تر اجرا شده‌اند هرچند که میان آنها کارهای تازه‌ای هم هست. در جشنواره حاضر اجرای من و قاسم افشار همزمان نیست، گویا نخست من آغازگر برنامه هستم و بعد اجرایی مشترک خواهیم داشت و در ادامه قطعه بعدی را ایشان می‌خوانند. به گمانم نقطه قوت جشنواره موسیقی فجر این است که به طیف خاصی نمی‌پردازد و همه گروه‌های موسیقی در آن حضور دارند و هرکسی به هر سبکی که علاقه‌مند باشد می‌تواند در آن شرکت کنند. حتی خیلی‌ها طی حضور در جشنواره علاقه مندی‌های تازه‌ای پیدا می‌کنند و از همین رو می‌توان به این نکته پی برد که جشنواره می‌تواند حتی در معرفی سبک‌های مختلف مؤثر باشد؛ حتی مردم هم بیش از پیش می‌توانند با موسیقی نواحی و فولکلور آشنا شوند.
کنسرت ترانه باران – خواننده قاسم افشار و حمید غلامعلی‌‌

برای تجربه نخست قابل قبول است
احمد مقدسی‌زاده برای نخستین بار با ارکستر پارسوا در جشنواره شرکت کرده است. او دراین باره به «ایران» گفت: اجرای ارکستر ما با آخرین روز برپایی جشنواره همزمان می‌شود که این نخستین تجربه حضور گروه‌مان در جشنواره موسیقی فجر است، البته در خلال برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره از استان البرز در این رویداد هنری شرکت کرده بودیم. با وجود این که طی این دو سال ارکستر را در جایگاه رهبر همراهی کرده‌ام اما پیش‌تر خودم به‌عنوان نوازنده در دوره‌هایی از این جشنواره حاضر شده بودم. از این نکته که بگذریم امسال اهالی موسیقی و همچنین مردم در مواجهه با جشنواره موسیقی فجر با تجربه تازه‌ای روبه‌رو شده‌اند، محدودیت‌های برآمده از کرونا مسئولان موسیقی را همچون دیگر بخش‌ها به سوی بهره‌گیری از فضای مجازی و اجراهای آنلاین سوق داده است. البته از آنجایی که نخستین تجربه جدی‌مان را پشت سر گذاشتیم به گمانم مجریان برپایی جشنواره با مشکلاتی روبه‌رو شدند که چندان غیرعادی هم نبود، به‌نظر می‌رسید در مواردی دست به آزمون و خطا زده‌اند. با اینکه همه ما متوجه تلاش این عزیزان برای برپایی هرچه بهتر جشنواره بودیم اما خواه ناخواه سال نخست جشنواره آنلاین با مسائلی روبه‌رو بود. از طرفی بواسطه آنکه برنامه‌ها در تالار رودکی ضبط شده است، برای ارکسترهایی همچون ارکستر ما که گروه بزرگی است و صدابرداری پیچیده تری را هم طلب می‌کند احساس می‌کنم کار با مشکلاتی روبه‌رو شده است. البته عموما در تالار رودکی مشکل صدابرداری وجود ندارد اما به دلیل تغییراتی که درسالن ایجاد شده مانند کف پوش موکت موجب سختی صدا برداری شده است. هرچند که هنوز صدای ضبط شده را نشنیده‌ام و نمی‌توانم نظر قطعی بدهم که کار با مسائل جدی روبه‌رو شده یا نه. اما با توجه به نوع آکوستیکی که آنجا ایجاد شده گمان می‌کنم کیفیت نهایی صدابرداری آن‌طور که مطلوب‌مان است درنیامده باشد. با این حال باز هم تأکید می‌کنم که نمی‌توان به مجریان جشنواره هم صد درصد خرده گرفت، به هرحال به ناچار بخشی از کارها باید بر اساس آزمون و خطا پیش می‌رفت تا ببینند که می‌توانند به نتایج بهتری برسند یا نه، از سوی دیگر می‌دانیم که با محدودیت‌هایی هم روبه‌رو بوده اند اما فیلمبرداری، مسائل گرافیکی، اجرایی و حتی تبلیغات کیفیت خیلی خوب کیفیت خیلی خوب و حتی روند انجام مرتبی داشتند حذف و بجای آن نوشته شود:«کیفیت خوبی داشتند و روند مرتبی انجام گرفته است و حتی روند انجام مرتبی داشتند قطعاتی که در آخرین روز با اجرای گروه ما پخش می‌شود، قطعاتی از موسیقی ملی ایران است با آثاری از استادان حسین دهلوی، مرتضی حنانه، جواد لشکری، علی تجویدی، حسن کسایی، بهزاد عبدی، شهرام توکلی، علی اکبر قربانی و محمد تنکابنی در کنار آن قطعاتی از آثار خودم را نیز اجرا کرده‌ام. این قطعات با صدای دو خواننده جوان نوید نوروزی و مهدی عطایی و حضور دو سولیست؛ خانم ها شیما شاه محمدی و صدا سدیفی اجرا شده است.
ارکستر پارسوا‌

اشتیاق مردم را نمی‌بینیم
تاج محمد یلقی از بندر ترکمن برای نخستین بار با گروه موسیقی آیریتین در جشنواره شرکت می‌کند و امیدوار است طی سال‌های آینده هم فرصتی برای اجرا پیدا کند. او به «ایران» گفت: اجرای آنلاین کیفیت چندانی ندارد و شور و حالی برای خواننده و نوازنده و حتی اشتیاق مردم دیده نمی‌شود. تاج محمد اوایل سال 90 این گروه را تشکیل داد و به‌عنوان نوازنده، خواننده و سرپرست دراین گروه فعالیت می‌کند و قرار است قطعاتی از موسیقی ترکمن را به مردم ارائه کند.
گروه موسیقی آیریتین‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7573/15/570369/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها