21 استان درگیر سیلاب شدند

سیل بی‌سابقه در ایران


کشورمان در طول 100 سال گذشته با حوادث طبیعی بسیاری رو‌به‌رو شده است ولی در کمتر مواقعی بیش از 70 درصد کشور با حادثه‌ای طبیعی در چند روز مواجه شده است؛ اتفاقی که در فروردین سال 1398 با وقوع سیل گسترده در بیش از 21 استان رخ داد. سیل در برخی نقاط کشور از جمله گلستان، فارس، لرستان و خوزستان چنان گسترده بود که به بحرانی ملی بدل شد و 10 کشته و هزاران میلیارد تومان خسارت برجای گذشت و باعث شد تا ماه‌ها چند میلیون نفر از جمعیت کشور چادرنشین شوند.سیل فروردین سال 1398 از 29 اسفند سال 1397 در استان گلستان شروع شد و شهرستان‌های کلاله، گمیشان، گنبد کاووس، آق قلا را درنوردید. میزان بارندگی در برخی مناطق استان گلستان به اندازه 300 میلیمتر بود که از میانگین بارش یک سال در این استان بالاتر است. بارش‌های دو روزه در استان گلستان هزاران خانه بخصوص در مناطق روستایی را تخریب کرد و بخش مهمی از جاده‌های استان را با خود برد. یکی دیگر از مناطقی که در سیل فروردین با خسارت‌های گسترده‌ای رو به رو شد، استان فارس و شهر شیراز بود. 5 فروردین پس‌از باران‌های سنگین، رودخانه‌های استان بخصوص رودخانه‌های فصلی به ناگهان طغیان کردند. طغیان رودخانه ورودی شهر شیراز (نزدیک دروازه قرآن) در حاشیه یکی از خیابان‌های شهر حداقل موجب جان باختن 20 نفر و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر شد. این حادثه به بیش از 500 خودرو آسیب شدید وارد کرد.
اما بارندگی و سیل در تعطیلات نوروز 1398 دست بردار نبود و روز 12 فروردین و به‌دنبال چند روز بارندگی شدید رودخانه‌های اصلی استان لرستان از جمله خرم رود و کشکان طغیان کردند و هر چیزی که پیش رویشان بود را بردند. در پی سیل استان لرستان بیشترین خسارت را شهر معمولان دید، سیلاب بخش غربی شهر را بشدت تخریب کرد و خانه‌های بسیاری به زیر آب رفتند و خانه‌های حاشیه رودخانه به کلی تخریب شدند. براثر سیل تمام راه‌های دسترسی به شهر معمولان بسته شد و امدادرسانی در روزهای اول تنها از طریق بالگرد ممکن بود. براثر سیل در استان لرستان حدود 40 درصد شهر معمولان و 30 درصد شهر پلدختر تخریب شد.
علاوه بر لرستان سیل در خوزستان هم خسارت‌های بسیار گسترده‌ای را به‌همراه داشت و هزاران هکتار از دشت خوزستان، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مردم روستایی به زیر آب فرو رفت و شهرهای مختلف استان از اهواز گرفته تا سوسنگرد دچار آب گرفتگی شدید شدند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7573/16/570372/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها