به نام تاریخ




4 اسفند
سال 1388 در چنین روزی با تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل، نوروز ثبت جهانی شد و اول فروردین برابر با 21 مارس روز جهانی نوروز نام گرفت.
تولدها
سعید آقاخانی: بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون امروز 49 ساله می‌شود. سعید آقاخانی در رشته تئاتر تحصیل کرد و با برنامه تلویزیونی «پرواز 57» در سال 1372 وارد تلویزیون شد. او با بازی در «ساعت خوش» در سال 1373 به شهرت رسید و پس از آن در سریال‌های «خانه به خانه»، «همه فرزندان من»، «گالری 9»، «مجتمع مسکونی فرخ و فرج»، «چشم به راه»، «کاشانه»، «داستان یک شهر»، «خانه آرزوها»، «پشت کنکوری ها» «من یک مستأجرم»، «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «روزگار خوش حبیب آقا»، «کمربندها را ببندیم» و «چاردیواری» بازی او را دیدیم. آقاخانی از سال 1376 با بازی در فیلم «کلید ازدواج» وارد سینما شد و در فیلم‌هایی چون «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله» و «من دیه گو مارادونا هستم» بازی کرد اما با بازی در فیلم «خداحافظی طولانی» از نقش‌های طنز فاصله گرفت و درخشید و برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت. «اروند»، «آباجان»، «پیلوت»، «کامیون»، «بنفشه آفریقایی» و «قسم» فیلم‌های دیگری است که آقاخانی در آنها بازی کرده است. او کارگردانی هم می‌کند و تا به حال سریال‌های «عید امسال»، «زن بابا»، «راه دررو»، «نقطه سر خط»، «روزهای بد به در»، «بیمار استاندارد»، «شب عید» و «نون خ» با کارگردانی او پخش شده‌اند.
لوئیس بونوئل: کارگردان مشهور اسپانیایی سال 1900 در چنین روزی به دنیا آمد. لوئیس بونوئل از کودکی به تصویر و سینما علاقه داشت و پس از تحصیل در رشته فلسفه همراه سالوادور دالی و فدریکو گارسیا لورکا هسته اصلی جنبش آوانگارد سوررئالیستی اسپانیا را تشکیل داد. او سال 1929 فیلمنامه «سگ اندلسی» را با همکاری سالوادور دالی در 6 روز نوشت و کارگردانی کرد. فیلمی که با استقبال مواجه شد. «عصر طلایی»، «سرزمین بی‌نان»، «کازینوی بزرگ»، «جمجمه بزرگ»، «فراموش شدگان»، «سوزانا»، «زنی بدون عشق»، «صعود به آسمان»، «ال»، «رابینسون کروزوئه»، «بلندی‌های بادگیر»، «وهم با تراموا سفر می‌کند»، «رودخانه مرگ»، «زندگی جنایت بار آرچیبالدو دلاکروز»، «مرگ در باغ»، «نازارین»، «ویریدیانا»، «ملک الموت»، «خاطرات یک کلفت»، «شمعون صحرا»، «زیبای روز»، «تریستانا»، «جذابیت پنهان بورژوازی»، «شبح آزادی» و «میل مبهم هوس» دیگر فیلم‌هایی بودند که بونوئل ساخت. او برای «فراموش شدگان» جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن گرفت و برای «ویردیانا» برنده نخل طلای این جشنواره شد و «جذابیت‌های پنهان بورژوازی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. بونوئل سال 1983 درگذشت.
   سالروز تولد شقایق دهقان بازیگر، رسول یونان شاعر، پوریا عالمی داستان‌نویس، دونالد برازول خواننده، درو باریمور بازیگر امریکایی، جیمز بلانت خواننده انگلیسی، کایل مک لاکلن بازیگر امریکایی، اکبر اکسیر شاعر و ولی‌الله درودیان شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
اندی وارهول: نویسنده، نقاش، عکاس و فیلمساز و از بنیانگذاران هنر پاپ سال 1987 در چنین روزی درگذشت. اندی وارهول متولد 1928 بود و در دهه 60 میلادی استودیویی که به‌نام «کارخانه» مشهور بود تأسیس کرد و در آن شروع به نقاشی از تولیدات معروف امریکایی مانند بطری‌های کوکاکولا کرد. آثار آوانگارد اندی وارهول منتقدان زیادی داشت اما بین مردم بسیار محبوب بود و همین باعث شد به یکی از شخصیت‌های جنجالی دنیای هنر تبدیل شود. نقاشی «قوطی‌های سوپ کمپبل» و فیلم «دختران چلسی» از مشهورترین آثار وارهول است. تابلوهای «پوستر یک ستاره قدیمی»، «سرخپوست نشسته»، «آهنگ جشن ساتریک»، «ملکه سوازیلند»، «محمدعلی کلی» و «فاتح ماه» از دیگر آثار اوست. بسیاری از آثار او در موزه اندی وارهول در ایالت پنسیلوانیا قرار داد و این بزرگترین موزه دنیاست که به یک هنرمند اختصاص پیدا کرده است.
چاک جونز: انیماتور امریکایی و یکی از افراد تأثیرگذار در انیمیشن سال 2002 درگذشت. چاک جونز متولد 1912 بود و با ساخت انیمیشن‌های کوتاه مانند «نغمه‌های احمقانه» و «آهنگ‌های حرفه ای» مطرح شد. او سال‌ها در زمینه فیلمنامه‌نویسی برای انیمیشن و نقاشی آثار کارتونی فعالیت می‌کرد و شخصیت‌های دوست داشتنی کارتونی مانند «رود رانر»، «وایل ای. کایوتی»، «باگز بانی» و «دافی داک» توسط او خلق شدند. جالب است بدانید که جونز کارگردان بعضی از قسمت‌های «تام و جری» هم بود. او در طول دوران فعالیتش 300 انیمیشن کوتاه ساخت و برای ساخت انیمیشن‌های «دکتر سوس»، «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» و «هورتون یک صدای هو شنید» همکاری کرد و برنده سه اسکار کارگردانی و یک اسکار افتخاری شد.
   سالروز درگذشت ابراهیم صهبا روزنامه نگار و شاعر هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7573/20/570401/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها