ایران در ایران




نخستین ردپای شاهان آشور در کرمانشاه کشف شد

کرمانشاه- 150 سال انتظار باستان شناسان به پایان رسید. آنها برای نخستین بار تکه‌ای از یک سنگ یادمان از شاهان آشوری طی کاوش باستان شناسی در قباق تپه کوزران کرمانشاه کشف کردند. به‌ گزارش ایسنا، هرچند تاکنون دو سنگ یادمان دیگر از شاهان آشوری در دو نقطه دیگر از ایران کشف شده (تپه نجف آباد و سنگ یادمان ایران که احتمالاً از حوالی کرمانشاه کشف شده است)، اما هیچ کدام از آنها طی کاوش باستان شناسی کشف نشده بودند، بنابراین بافت باستان شناختی آنها برای پژوهشگران نامشخص بود.  
قباق تپه محوطه‌ای است که ردپایی از 1800 تا 800 سال پیش از میلاد کاسی‌ها تا آشورها را در دل خود دارد. دکتر سجاد علی بیگی سرپرست گروه باستان شناسی گفت: این سنگ یادمان حاوی کتیبه‌ای 23 سطری به خط میخی و زبان آشوری است که ترجمه آن توسط متخصصان انجام شده است، البته به فاصله چند روز قطعه دیگری از یک سنگ یادمان کشف شد که ممکن است مربوط به سنگ یادمان دومی باشد. طبق بررسی‌ها این سنگ یادمان(ها) مربوط به حدود 716 پیش از میلاد یعنی بیش از 2700 سال پیش است.

کوچ بهاره پرندگان به هرمزگان

بندرعباس - کوچ بهاره پرندگان از سرزمین‌های گرم آفریقایی به هرمزگان آغاز شد. کوکو، انواع سَسک‌ها، پرستو‌های دریایی، سنگ چشم پشت بلوطی، چک‌چک و گنجشک گلو زرد از گونه‌هایی هستند که همه ساله در فصل بهار از شبه جزیره عربستان، هندوستان و آفریقا به هرمزگان کوچ می‌کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: این پرندگان تا شهریور در هرمزگان می‌مانند و برخی نیز مانند پرستو‌های دریایی در این مدت جوجه‌آوری می‌کنند.
فهیمه گودرزی افزود: سالانه هزاران پرنده شامل حدود ۹۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی و شکاری به استان هرمزگان مهاجرت می‌کنند. هرمزگان با ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل، ۱۴ جزیره و چهار تالاب بین‌المللی خور خوران، شیدور، شور – شیرین میناب و حرا رود گز از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در فصل بهار و زمستان است.
جزیره شیدور در نزدیکی شهرستان بندرلنگه در خلیج فارس با داشتن ۹۸ هکتار خشکی و ۸۷۰ هکتار تالاب، مهم‌ترین زیستگاه پرستو‌های دریایی و پناهگاه‌های حیات وحش در هرمزگان است.

رسیدگی به پرونده زمین‌خواری۳ هزار میلیارد تومانی در نظرآباد

کرج - رئیس دادگستری شهرستان نظرآباد اعلام کرد که پرونده سه هزار میلیارد تومانی زمین خواری با ۳۶ متهم در شهرستان با جدیت در دست بررسی است و تا ششم اردیبهشت ماه امسال مراحل رسیدگی آن ادامه دارد.
به‌گزارش روابط عمومی دادگستری البرز، یوسف رزقی در تشریح آخرین روند رسیدگی به پرونده موسوم به «شرکت فلاحتی» که در رسانه‌ها به پرونده «زمین‌خواری سه هزار میلیاردی نظرآباد» معروف شده است، افزود: رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده از ۱۶ فروردین آغاز شده و رسیدگی تا ۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این پرونده ۳۶ متهم دارد که عمده اتهام آنها اختلاس، پرداخت رشوه، کلاهبرداری و اهمال در انجام وظایف دولتی است.
رزقی بیان داشت در این پرونده با تلاش‌های انجام شده در دادسرا، بیشتر اراضی تصرف شده به بیت المال مسترد و در مرحله دادگاه نیز استرداد اموال ادامه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7606/9/574664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها