گفت‌وگوی برجامی ظریف با «جوزپ بورل» در آنتالیا



وزیر امور خارجه ایران به دعوت «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه به آنتالیا سفر  کرد و در مجمع دیپلماسی ترکیه حضور یافت. این نشست بین‌المللی که روز گذشته با سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آغاز شد، با حضور  مقامات
عالی رتبه کشورها، وزرای امور خارجه، رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌های برجسته برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، فرصت‌های جدید صلح و همکاری در قفقاز جنوبی، تقویت همبستگی‌های منطقه‌ای، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیا، ارتباط با آفریقا، مسائل خاورمیانه و خلیج فارس، روابط فراآتلانتیکی، پناهجویان و مهاجران، دیپلماسی اقتصادی و تجارت، ارتباطات و اخبار جعلی در دنیای مجازی از جمله محورهایی هستند که در اجلاس سال جاری مجمع دیپلماسی آنتالیا مورد بحث و گفت‌وگو  قرار می‌گیرد. وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت و در اجلاس سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و افغانستان که امروز برگزار می‌شود نیز شرکت خواهد کرد.
ظریف در حاشیه  این نشست روز گذشته با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست. در این دیدار وزیر خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران درخصوص لزوم رفع تحریم‌های امریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تأکید کرد. او با اشاره به تجربه تلخ مردم ایران در مورد عهدشکنی امریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه بخش باشد. ظریف در ادامه به تشریح وضعیت جاری در افغانستان پرداخت و وجود اختلاف در بین دولت و جریان‌های سیاسی دیگر را یکی از مشکلات جدی در برخورد با ناامن‌سازی افغانستان عنوان کرد. «بورل» نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین، به مرور آخرین وضعیت خاورمیانه، افغانستان و امریکای لاتین پرداخت. وزیر خارجه کشورمان در دیداری دیگر با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان، بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای بین الافغانی تأکید کرد. «عبدالله عبدالله» نیز در این دیدار با ابراز قدردانی از تلاش‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران، آخرین وضعیت تحولات افغانستان را تشریح کرد. دیدار با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق از دیگر برنامه‌های روز گذشته ظریف در حاشیه نشست آنتالیا بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7655/2/579820/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها