ابراز نگرانی آژانس از عدم تمدید تفاهم موقت با ایران


«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی اعلام کرده این نهاد بین‌المللی هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی حاصل‌شده میان دو طرف دریافت نکرده است.
ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و هموار کردن فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق حدود دو هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد. حالا در شرایطی که مدیرکل آژانس اعلام کرده احیای توافق هسته‌ای به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول می‌شود، در گفت‌وگو با «بلومبرگ» یادآور شده که چنانچه توافقی برای تمدید تفاهمنامه فنی با ایران حاصل نشود اطلاعات ذخیره‌شده از سایت‌های ایران از ماه فوریه پاک خواهد شد.
به گزارش ایسنا، «گروسی» در این باره افزوده: «چنانچه این توافق تمدید نشود، اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند، پاک خواهند شد و این باعث وارد شدن لطمه به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد. امیدوارم این اتفاق نیفتد اما هنوز با من تعاملی برای تمدید تفاهمنامه صورت نگرفته و امیدوارم بزودی با ایران وارد تعاملات مستقیم درخصوص این موضوع شویم.»
«گروسی» در ادامه این مصاحبه تأکید کرد؛ تفاهم فنی ایران و آژانس مقوله‌ای جدا از مذاکرات جاری در وین برای بازگرداندن امریکا به برجام است و نباید این دو را به هم وابسته کرد.
ششمین نشست مذاکرات برجام در وین از ۲۲ خرداد ماه در شهر وین در حالی آغاز شد که سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان پس از این نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.» او با این حال یادآور شد که «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید درخصوص آنها مذاکره کرد.»
این موضعگیری‌ها در حالی است که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا دو روز پیش و همزمان با رایزنی‌های وین از ارائه چارچوب زمانی درباره زمان اتمام ششمین دور مذاکرات وین درباره برجام خودداری کرد. او با بیان اینکه در این مذاکرات، پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما چالش‌ها پابرجا هستند، تصریح کرد که نمی‌تواند درباره زمان اتمام ششمین دور مذاکرات وین چارچوب زمانی ارائه دهد.
 اما «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روند مذاکرات احیای برجام را مثبت ارزیابی و اعلام کرده که طرف‌ها به دیدگاه‌های روشن‌تری بر سر حل و فصل یکی از بحث‌انگیزترین مسائل پیرامون برجام دست پیدا کرده‌اند. «اولیانوف» روز پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «مذاکرات وین در حال پیشرفت است. طی دو روز گذشته درخصوص یکی از بحث‌انگیزترین مسائل، یعنی برنامه اجرا (اینکه چه کسی باید در چه زمانی چه کاری انجام دهد) به دیدگاه‌های روشن‌تری دست پیدا کرده‌ایم.»
سرپرست تیم روسیه در مذاکرات احیای برجام در ادامه نوشت: «با این حال برخی موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7655/3/579826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها