دیداری با دستاوردی اندک


تیم نویسندگان اکونومیست
‌مترجم: بنفشه غلامی
پوتین و بایدن بدون مانور زیاد وارد ژنو شدند و چهار ساعت با یکدیگر مذاکره کردند و در نهایت هر دو مدعی سازنده بودن این دیدار شدند. بعد از این دیدار بایدن خبر داد که در این مذاکره سه دسته مسائل مورد بررسی قرار گرفتند.
اول مسائلی که امریکا و روسیه هر دو در آنها منافع مشترک دارند و می توانند با هم بر سر آنها کار کنند. در این بخش همچنین مسائلی مثل تغییرات جوی، پرونده هسته ای ایران، قطب شمال و کنترل تسلیحات جای داشتند. اینها که بر سر آنها اختلاف نظرها بسیار است. بایدن که چند ماه پیش پوتین را قاتل توصیف کرده بود نیز با وی توافق کرد، سفرای دو طرف به سفارتخانه هایشان بازگردند.
دومین بخش این مذاکرات روی مسائلی متمرکز بودند که کمی حساسیت برانگیزتر بودند و اغلب شامل منافع امریکا می شدند. مسائلی مثل حملات سایبری و مساله اوکراین. اما در این بخش مشکل امریکایی ها این بود که بایدن نمی دانست دقیقاً چه چیزی می خواهد و پوتین نیز براحتی از این مسأله استفاده می کرد تا همه چیز را انکار کند.  او در پاسخ بایدن به وی گفت که روسیه قربانی اصلی حملات سایبری است و بایدن نتوانست پاسخی دهد.
سومین بخش مذکرات هم مسائل حقوق بشری مورد علاقه امریکا که آن را یکی از ارزش های خود می شمارد، بود. بایدن دراین خصوص انگشت خود را روی مساله آزادی الکسی ناوالنی گذاشت و البته در این مورد نیز نتوانست به نتیجه مشخصی برسد. پوتین شاید علاقه مند به ایجاد یک فضای تنفس بین روابط دو طرف باشد. بویژه که به خوبی می داند که بایدن نیز مانند اوباما و ترامپ بیشتر به چین می اندیشند تا روسیه و بیشتر علاقه دارد تا روسیه را به اروپایی ها بسپارد و خود به مسأله آسیا مشغول شود. از همین رو دیدار بین او و پوتین نتوانست دستاوردی را که انتظار می رفت در بر داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7655/4/579830/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها