خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده


فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

حمایت شوروی از حافظ اسد

علی‌اف عملاً نیز طرحی را به پیوست پیام چرنینکو، به رئیس‌جمهوری اسد تسلیم کرد که شامل عناصر شکل دهنده قاعده سیاسی و تشکیلاتی مشترک برای گام‌های بعدی در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین می‌شد. روشن است که تندی موضع سوریه در خصوص عرفات در این دوره زمانی و تا برپایی انتفاضه نخست فلسطین، پیامدهای جامانده از عملیات تهاجم اسرائیل به لبنان و رویدادهای طرابلس بود و آنچه کمی بعد جنگ اردوگاه‌ها نامیده شد.
اما چهره دیگر دیدار علی‌اف از دمشق، حمایت شوروی از رئیس‌جمهوری حافظ اسد در بحران جاری با رفعت بود. شوروی‌ها زمان دیدار را همزمان با آغاز به کار رئیس‌جمهوری برای جداکردن مفاصل بحرانی انتخاب کرده بودند که میان قطب‌های رهبری کشور درگرفته بود، تا در پیامی روشن به همه اعلام کنند که امید بستن به نافرمانی علیه رئیس‌جمهوری اسد پیشاپیش محکوم به شکست است. علی‌اف البته از رئیس‌جمهوری خواست با رفعت نیز دیدار کند. رئیس‌جمهوری اسد در همان حال که نمی‌خواست به این تمایل علی‌اف نه بگوید، اما از اوهام رفعت نگران بود که هنوز نتوانسته بود جابه‌جایی خود از موقعیت فرمانده‌ای محاط به عظمت خواهی و خود بزرگ بینی را به معاون رئیس‌جمهوری هضم کند که رئیس‌جمهوری هر مأموریتی می‌خواست به او می‌داد.
به‌ درخواست رئیس‌جمهور، علی‌اف را در ملاقات با رفعت در مقر فرماندهی او در پشت محله مزه همراهی کردم. علی‌اف در راه به من اشاره کرد که اگر مسلمان نبود، جایگاه بالاتری در رهبری شوروی می‌داشت. رفعت که در کنج قرار گرفته بود، شاید برای پایین آمدن از بالای درختی که خود را در اوج آن در خطر گرفتار یافته بود، از این دیدار استفاده کرد تا روحیه انصار خود را بازسازی کرده و قدرت خود را به رخ عموم بکشاند یا لااقل این ملاقات را نوعی تضمین در این جهت تلقی می‌کرد. رفعت چندرنگ در نقش‌ها و افکار و جهت گیری‌ها در ملاقات از علی‌اف هم شوروی‌گرا‌تر ظاهر شد. به نحوی که علی‌اف مجبور شد مزاج آتشین رفعت را خنک کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7655/4/579831/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها