پنج رویـــداد جهان


محکومیت «آسترازنکا»

پس از شکایت حقوقی اتحادیه اروپا از شرکت آسترازنکا به اتهام تعویق ارسال مقادیر توافق‌شده واکسن کرونا، دادگاهی در بلژیک آسترازنکا را از پرداخت غرامت تبرئه، اما موظف به تحویل ۵۰ میلیون دوز واکسن کرده است. بر اساس حکم دادگاه، شرکت آسترازنکا موظف است تا پایان ماه سپتامبر سال‌ جاری (هشتم مهرماه) ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دهد. اتحادیه اروپا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا تا پایان خرداد سفارش داده بود. این در حالی است که در سه‌ماهه نخست سال‌ جاری، آسترازنکا تنها ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا به اتحادیه اروپا تحویل داده است. دادگاه ،آسترازنکا را از پرداخت این غرامت معاف کرده است، اما تصریح شده است که هرگاه شرکت آسترازنکا تا پایان ماه سپتامبر (مهر ماه امسال) ۵۰ میلیون دوز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل ندهد، باید به ازای هر دوز واکسن تحویل داده نشده، ۱۰ یورو غرامت بپردازد.

راهپیمایی گُل به سرها

همزمان با تولد ۷۶ سالگی «آنگ سان سوچی» رهبر دوفاکتوی محبوس میانمار، طرفداران وی امروز (شنبه) گل به موهای خود زده و در خیابان‌های میانمار راهپیمایی کردند. آنگ سان سوچی که برای دهه‌ها سمبل مبارزه برای دموکراسی تحت نظر خونتاها (شورای نظامیان) پیشین بوده است، اغلب موهای خود را با گل تزئین می‌کرد. براساس گزارش گروه فعال «انجمن کمک به زندانیان سیاسی»، سوچی یکی از ۵ هزار نفری  است که در حال حاضر توسط خونتای حاکم به خاطر مخالفت با کودتا بازداشت شده است. شایان ذکر است که در میانمار ۸۷۰ نفر نیز کشته شده‌اند؛ آماری که خونتا آن را به چالش کشیده است. پس از آنکه دولت سوچی ادعاهای ارتش دال بر تقلب در پیروزی قاطعانه حزب وی در انتخابات نوامبر سال گذشته را رد کرد، ارتش سوچی را سرنگون کرد. آنگ سان سوچی در حال حاضر با اتهامات داشتن غیرقانونی بیسم «واکی-تاکی» و نقض پروتکل‌های کرونا برای تحریک نارضایتی، فساد و نقض قانون اسناد رسمی که می‌تواند ۱۴ سال حبس به همراه داشته باشد، مواجه است.جلسه بعدی دادرسی به پرونده سوچی روز دوشنبه برگزار می‌شود. سوچی در سال ۱۹۹۱ میلادی برنده جایزه صلح نوبل شد اما پس از آنکه به‌دنبال مهاجرت ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در پی حملات ارتش از ارتش کشورش دفاع کرد، جایگاهش در سال ۲۰۱۷ میلادی در بین کشورهای غربی از بین رفت.

جهش شمار قحطی‌زدگان در جهان


برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هشدار داد، از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون، شمار افرادی که در آستانه قحطی هستند، از ۳۴ میلیون نفر به ۴۱ میلیون نفر افزایش یافته است. ۵۸۴ هزار نفر در اتیوپی، ماداگاسکار، سودان جنوبی و یمن در سال‌جاری میلادی با قحطی مواجه خواهند شد، همچنین شرایط در نیجریه و بورکینافاسو نیز نگران کننده و فاجعه بار گزارش شده است. همچنین احتمال دارد بیش از ۲۷۰ میلیون نفر در جهان در سال میلادی جاری در معرض ناامنی غذایی حاد قرار گیرند. برنامه جهانی غذا اعلام کرد، برای جلوگیری از قحطی و تأمین نیازهای غذایی افراد در معرض خطر، به ۵ میلیارد دلار نیاز فوری دارد.


کشف بقایای کرگدن ۲۶ میلیون ساله


بقایای یک گونه تازه از یک کرگدن عظیم در شمال غربی چین کشف شده که به گفته محققان زمانی یکی از بزرگترین پستانداران ساکن خشکی بوده است. این گونه به‌نام «پاراسراتریوم لینکشیانیز» که حدود ۲۶.۵ میلیون سال قبل می‌زیست، ۲۱ تن وزن داشته که معادل چهار فیل بزرگ آفریقایی است. سراین گونه بی‌شاخ - که فسیل آن در سال ۲۰۱۵ در نزدیکی روستای وانگجیاچوان پیدا شد - به ارتفاع ۷ متری می‌رسید که بلندتر از یک زرافه است.

جنجال تبادل واکسن در فلسطین

پس‌از اینکه وزارت بهداشت فلسطین واکسن‌های دریافتی از رژیم صهیونیستی را مطابق با استانداردهای مورد نظر تشخیص نداد، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، توافقنامه تبادل واکسن فایزر با این رژیم را لغو می‌کند. به‌گزارش ایسنا «ابراهیم ملحم» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: پس از اینکه ۹۰ هزار واکسن فایزر که فلسطین اخیراً از رژیم صهیونیستی دریافت کرده در وزارت بهداشت توسط کادر فنی بررسی و مشخص شد که با استانداردهای ذکر شده در توافقنامه مطابقت ندارد، «آشتیه» نخست‌وزیر وابسته به این تشکیلات به «الکیله» وزیر بهداشت فلسطین دستور داد این توافقنامه را لغو و واکسن‌هایی را  که از تل‌آویو دریافت شده  پس دهد. ملحم افزود، نخست‌وزیر تأکید کرده که تشکیلات خودگردان واکسن‌هایی که به گفته سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی تاریخ انقضای آنها رو به اتمام است، نمی‌پذیرد.
از سوی دیگر وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد: نوع خبر منتشر شده وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتر در مورد دادن واکسن به تشکیلات خودگردان فلسطین دقیق نیست. در واقع داستان از این قرار است که با پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و با مداخله مستقیم این سازمان توافقی حاصل شد مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی یک میلیون دوز واکسن فایزر آماده که در حال حاضر نیازی به آنها ندارد و تاریخ انقضای آنها هم رو به اتمام است، به فلسطین تحویل دهد و در مقابل یک میلیون واکسنی که تشکیلات خودگردان از شرکت فایزر خریداری کرده و هزینه‌اش را هم پرداخت کرده اما زمان دریافتش مشخص نیست  بردارد. وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد، این خبر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی چنین تصوری را ایجاد می‌کند که این رژیم به فلسطین هدیه می‌کند در حالی که این دروغ است. در واقع تل‌آویو واکسن‌هایی که بزودی تاریخ مصرفشان تمام می‌شود، به فلسطین می‌دهد و در مقابل واکسن‌هایی را  که شرکت فایزر قرار است به فلسطین تحویل دهد می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7655/5/579903/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها