نسخه Pdf
ایران عصر


معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور:

فساد ناشی از «قیر رایگان» را نزدیک به صفر رساندیم


معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از اختصاص ۱۱۰ هزار تن قیر رایگان تا پایان سال‌جاری به این شرکت خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کدخدازاده عطار درباره آخرین وضعیت اعطای قیر رایگان به پروژه‌های راه‌سازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: سهمیه این شرکت برای سال‌جاری تاکنون اعلام شده که معادل هزار میلیارد تومان است ولی قابل افزایش خواهد بود؛ به شرط اینکه بتوانیم تا پایان سال‌جاری قیرهای تحویلی را در پروژه‌ها مصرف کنیم. وی ادامه داد: حدوداً تا پایان سال‌جاری می‌توانیم ۱۱۰ هزار تن قیر در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مصرف کنیم؛ البته سال مالی ما در شرکت ساخت  و توسعه با سال مالی قیرسازان متفاوت است؛ سال مالی شرکت ساخت و توسعه، ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ خواهد بود اما قیرسازان سال مالی خود را تا پایان اسفند ماه می‌دانند که همین مسأله برای ما در سال گذشته دردسرساز شد، چرا که شرکت‌های قیرساز در پایان اسفند ۱۳۹۹ اعلام کردند که سهمیه قیری که ابلاغ شده بود، به اتمام رسیده و دیگر قیری تحویل نمی‌دهند در حالی که دیوان محاسبات و مجلس به این موضوع ورود و اعلام کرد که باید سهمیه قیر باقی‌مانده را به وزارت راه و شهرسازی بدهند و نهایتاً قیرسازان با پرداخت سهمیه‌ای اندک، پس از آن به تحویل سهمیه قیر شرکت ساخت ادامه ندادند.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباره تأثیر اختصاص سهمیه قیر رایگان به دستگاه‌های ذی ربط از جمله شرکت ساخت برای تکمیل پروژه‌های عمرانی گفت: اعطای سهمیه‌های قیر، تأثیر به سزایی در اجرای پروژه‌های عمرانی دارد؛ اما مشکل این است که سهمیه قیر را دیر می‌دهند و ما در نیمه دوم آبان سهمیه قیر را دریافت کردیم؛ این موضوع سبب می‌شود فصل اجرای پروژه‌های عمرانی را از دست بدهیم. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های استان‌های غربی و شمال غربی به‌دلیل سرما متوقف است و مجبوریم طرح‌های عمرانی استان‌های گرمسیر مانند استان‌های جنوبی، جنوب غربی، جنوب شرقی و شرقی کشور را پیگیری کنیم. وی درباره نحوه حذف فساد از چرخه عرضه قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی تأکید کرد: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه صبا راه‌اندازی شده که در سال‌های قبل هم وجود داشت اما ثبت صدور حواله‌های قیر برای پروژه‌های عمرانی، به روز نبود و با تأخیر انجام می‌شد.
 عضو هیأت مدیره شرکت ساخت بیان کرد: ایرادها و اشکالات این سامانه برطرف شده و در حال حاضر در لحظه، حواله‌های قیر صادره در آن ثبت می‌شود که چه افرادی حواله قیر را برای کدام پروژه دریافت کرده‌اند؛ همزمان قراردادهای قیر با پیمانکاران نیز به امضا می‌رسد و در سامانه صبا ثبت می‌شود. این سامانه از آنجا که اساس و مبنای آن GIS و اطلاعات مکانی پروژه‌ها است، لذا هیچ پیمانکاری نمی‌تواند برای یک پروژه دو بار قیر بگیرد. وی خاطرنشان کرد: سامانه صبا به حذف فساد از چرخه تخصیص قیر رایگان کمک زیادی کرده است؛ هر چه شفاف‌سازی در این سامانه بیشتر شود، درصد امکان بروز فساد کاهش می‌یابد که به رفع دغدغه‌های نمایندگان مجلس در خصوص قیر تهاتری می‌انجامد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/8/598970/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها