نسخه Pdf
ایران عصر


اخبـــــار


رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت:
انتقال محلی سالک در ۱۸ استان کشور

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، توضیحاتی درباره بیماری سالک و نحوه بروز آن ارائه کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذرماه، ۱۰هزار و ۵۰۸ بیمار جدید مبتلا به سالک در کشور شناسایی شده‌اند و استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، سمنان، خراسان رضوی و گلستان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشتند.
دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری لیشمانیوز جلدی یا سالک، گفت: سالک یک بیماری انگلی است که از نیش یک پشه کوچک به نام پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. در صورتی که پشه آلوده باشد هنگام خونخواری این انگل را به بدن انسان انتقال می‌دهد. مخزن این انگل در شیوع سالک مرطوب یا روستایی، جوندگان یا موش‌های صحرایی هستند که این انگل از بدن آنها به این پشه‌های ماده انتقال پیدا کرده است. پشه خاکی در لانه جوندگان وارد شده و از خون آنها تغذیه می‌کند. او با اشاره به اینکه فصل فعالیت پشه‌های خاکی از اواخر بهار تا طول تابستان است، اظهار کرد: این به معنای آن است که زخم‌هایی که امروز در برخی افراد نمود یافته است، ناشی از گزش حشرات در تابستان است، اما چون پروسه تکثیر انگل‌ها داخل بدن و سپس تبدیل به زخم شدن چندین ماه طول می‌کشد، به همین دلیل اکنون علائم آن بروز یافته و بیماران شناسایی می‌شوند. در حال حاضر پشه خاکی فعال نداریم و این بیماری هم قابلیت سرایت انسان به انسان ندارد. وی درخصوص راه‌های درمان سالک نیز بیان کرد: خدمات تشخیصی و درمانی این بیماری به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی ما انجام می‌شود. ابتدا برای تشخیص بیماری از زخم ایجاد شده در بدن فرد که پس از گذشت ۱۰ روز بهبود نیافته است، نمونه‌گیری می‌کنند و تشخیص می‌دهند عامل زخم، انگل بیماری زای سالک است یا خیر.

رانندگان تاکسی واکسن نزنند از اول بهمن بیکار می شوند

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ممنوع‌الکار شدن بیش از 5 هزار راننده تاکسی به دلیل عدم تزریق واکسن از اول بهمن ماه خبر داد.
سید علی محتشمی به ایسنا گفت: براساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا و طبق دستور وزارت کشور تاکسیرانانی که اقدام به واکسیناسیون کرونا نکردند، از ادامه فعالیت حمل و نقل درون شهری تا زمانی که اقدام به تزریق واکسن نکنند، ممنوع‌الکار هستند. وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که ۵۱۷۷ نفر از رانندگان تاکسی شهر تهران تا روز یکشنبه واکسن تزریق نکرده بودند، گفت: برهمین اساس پیامک و اطلاعیه‌ای برای آنها ارسال شد تا نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند و به آنها اعلام شد که از ابتدای بهمن‌ماه هرگونه ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری برای آنها تا زمانی که واکسن تزریق کنند ممنوع است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/21/598991/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها