نسخه Pdf
ایران عصر


هنرمندان در فضای مجازی


28 دی زادروز هنرمندانی همچون ارشد تهماسبی (نوازنده تار و محقق و مؤلف موسیقی ایرانی)، رسول نجفیان (بازیگر و خواننده ایرانی)، جلال‌الدین کزازی، (استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه ایرانی) است. از طرف دیگر امروز سالروز درگذشت همایون خرم خالق و آهنگساز نواهای زیباست. از سوی دیگر جزو روزهای شلوغ هنرمندان است که خبرهای کارهای جدید خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند.

چهره ها
شریف لطفی در صفحه خود آلبوم «محلی‌ها» را منتشر کرده است. آهنگساز این اثر خود اوست که با همکاری کوارتت فیلارمونیک تهران ضبط شده است. فواد قهرمانی (سه‌تار)، علی ابراهیمی (سنتور)، امیرحسین نجفی (تار) و محمدرضا پوستی (عود) نوازندگان این اثر هستند. او درباره آلبوم نوشت: «این آلبوم از امروز قابل شنیدن در تمامی پلتفرم‌های جهانی موسیقی است.»
پاشا هنجنی در صفحه خود خبر از فیلم «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب داده که به دبیرخانه جشنواره چهلم فجر تحویل داده شده است. با تحویل فیلم به دبیرخانه جشنواره چهلم؛ «لایه‌های دروغ» آماده نمایش شد. این نوازنده موسیقی درباره ساخت موسیقی نوشت: «موسیقی فیلم توسط گِرگ دمبروفسکی به همراهی پاشا هنجنی به عنوان آهنگساز ایرانی و سرپرست نوازندگان ساخته شده است.»
حسن گنجینه در صفحه خود عکسی منتشر کرده که مربوط به نشست یکصدمین سال تألیف «یکی بود یکی نبود» است. این نشست همزمان با یکصد و سی‌امین تولد سید محمدعلی جمالزاده طی مراسمی تحت عنوان «سیر تطور ادبیات معاصر» در تالار استاد عباس اقبال آشتیانی در دانشگاه تهران برگزار شد. این شاعر در ادامه به معرفی سخنرانان این برنامه پرداخت: «حسن انوری، محمدرضا اصلانی، ارد عطاردپور، گودرز رشتیانی، شهریار شاهین دژی، محمد شکرچی‌زاده، انسیه ملکان. در این مراسم پیش نمایش فیلم مستند «مرکب محو» اثر سیدجواد میرهاشمی به خواستاری ایرج افشار پخش شد. در این فیلم از اسناد و فیلم‌های تازه‌یابی رونمایی شد.»
تکین حمزه‌لو در صفحه خود کتاب «وقتی نازلی آمد» از نوشته‌های خودش را معرفی کرده است: «این داستان بر این بوده که نگاه کلیشه‌ای به زنان را عوض کند، عنصر مهم و پررنگ این داستان، آشنایی زدایی است...یعنی روند داستان با حدس معمول و قابل انتظار ذهن خواننده که به کلیشه‌های جنسیتی عادت کرده، پیش نمی‌رود.» این کتاب اردیبهشت امسال چاپ شد و به تازگی چاپ چهارمش منتشر شده است.

چه خبر؟
نمایش «توفان» به ایرانشهر رسید. این خبری است که کوروش شاهنده کارگردان و تهیه کننده در صفحه خود منتشر کرده است. این نمایش آخرین نمایشنامه ویلیام شکسپیر با طراحی و کارگردانی مصطفی کوشکی و باز نویسی باقر سروش، تازه‌ترین تولید تئاتر مستقل تهران بزودی در تماشاخانه ایرانشهر به‌روی صحنه می‌رود. او درباره این نمایش نوشت: «مصطفی کوشکی در یک دهه گذشته چندین نمایش از آثار کمتر اجرا شده ویلیام شکسپیر را در ایران به صحنه برده است که در این میان «رؤیای یک شب نیمه تابستان» با بیش از ۳۰۰ اجرا به یکی از پرتماشاگرترین نمایش‌ها در ایران تبدیل شده و در چند فستیوال مطرح آثار شکسپیر در اروپا و آسیا شرکت داشته است.»

پیشنهاد روز
دیدن فیلم جدید جین کمپیون به اسم «قدرت سگ» را فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در صفحه خود داده است. او درباره این فیلم نوشت: «بازگشت باشکوه خانم کمپیون» و در ادامه توضیح داد: «خداوندا روحم را از شمشیر و عزیزانم را از قدرت سگ (شیطان) نجات بده» این دعای پیتر، جوان ظریف و ظاهراً شکننده‌ای است که درامی نفسگیر را پیش می‌برد. درامی با مایه‌های آشنای خانم کمپیون با قاب‌بندی‌های هوش ربا و جزئیات حیرت‌آور.»
نقد و بررسی تئاتر «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوه‌نژاد را در صفحه مصطفی جلالی فخر می‌توان خواند. این پزشک که در عرصه نقد فعال است درباره این نمایش که براساس نمایش آلن وتز است، نوشت: «مونودرام دشوار عاشقانه‌ای است که بیش از آن که شرح حسرت‌بار انتظار و توصیف پولشری درباره یک مرد چشم‌آبی باشد که به کافه‌اش می‌آمده، روایت جهانشمول «تنهایی» انسان در انهدام عاشقانه‌های تمام‌شده یا ناگفته یا سرکوب شده است. ما شاهد تک‌گویی بلندی هستیم که مرزی میان ذهنیت و عینیت‌اش نیست و تماشاگران نمایش، بازیگران خاموش (و گاه فعال) هم به شمار می‌روند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/24/599001/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها