نسخه Pdf
ایران عصر


رئیس عدلیه ضمن دستور تخریب یک بنای متعلق به قوه قضائیه در حاشیه چالوس، تأکید کرد

پیشگیری از ساخت‌وساز در مناطق ممنوع


حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه روز گذشته در نشست شورای عالی قوه قضائیه با تقدیر از کارکنان دستگاه قضایی که به استمرار خدمت‌رسانی خود به مردم به نحو مطلوب‌تر از قبل ادامه می‌دهند، گفت: برخی افراد معدود به لحاظ مشکلاتی که داشتند یک اقدام غیرمنتظره‌ای بروز دادند، اما توجیه شدند و به حرف دلسوزان و مسئولان گوش فرا دادند. وی افزود: طی چند روز گذشته معاون اول قوه قضائیه، معاون مالی و پشتیبانی و وزیر دادگستری تلاش‌های فوق‌العاده‌ای را از مجاری منطقی و قانونی برای کارکنان دستگاه قضایی انجام دادند و توفیقاتی را در این زمینه به دست آوردند. امیدواریم درنتیجه این امر، برخی از مشکلات کارکنان شورا‌های حل اختلاف و کارکنان دستگاه قضایی مرتفع شود.
چالش تصرف از اراضی ملی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را صادر کرد. رئیس عدلیه در همین راستا به یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا اشاره کرد و گفت: اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری آنها یا در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاه‌های مسئول و ناظر احداث شود و سپس دستگاه‌های ذی‌ربط مبادرت به قلع ‌و قمع و تخریب آن بنا کنند، رویه درستی نیست و به‌سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود.
پیشگیری از تخلفات با سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی
محسنی اژه‌ای با اشاره به تجربه نسبتاً موفق دادگستری استان البرز در تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی» اشاره کرد و گفت: مدتی است در استان البرز درنتیجه همکاری و هماهنگی ایجادشده میان دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جغرافیایی، تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و از همان ابتدای امر از وقوع تخلف در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آید و در این زمینه هم دستاورد‌های خوبی حاصل ‌شده است. رئیس عدلیه در همین راستا تأکید کرد: در حوزه موضوعات مرتبط با تصرفات غیرقانونی اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید دستگاه‌های مسئول اعم از شهرداری‌ها، منابع طبیعی و وزارت نیرو را مکلف گردانیم که در وهله نخست نسبت به پیشگیری از وقوع تخلف در این حوزه اهتمام ورزند و در همان بدو امر، اجازه ساخت‌وساز در مناطقی که ممنوع است را ندهند.
شروع، از خود قوه ‌قضائیه
رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از دستگاه‌هایی که در حاشیه رود چالوس اقدام به ساخت‌وساز کرده، قوه قضائیه است که آن هم یک بنای کوچک قدیمی مربوط به سالیان قبل است و دستگاه دیگر وزارت نیرو است. من به رئیس دادگستری استان البرز تأکید کردم که نظر کارشناسی محیط زیست در این زمینه اخذ شود و اولین ساخت و‌ سازی که باید قلع‌ و قمع شود بنای مربوط به قوه قضائیه است و پس ‌از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود. این بنا‌ها مسلماً به‌صورت خلاف ساخته‌ شده‌اند و در داخل بستر رودخانه هستند و ما تأکید کردیم که در این زمینه به سایر دستگاه‌ها هشدار داده شده و برای اعمال قانون نسبت به آنها زمان تعیین شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/2/599025/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها