نسخه Pdf
ایران عصر


وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»:

سیاست «اول همسایه»، «اول آسیا» را دنبال می کنیم


گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به تازگی برای دیدار با همتای چینی‌اش به این کشور سفر کرده بود، در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان» به تشریح آخرین تحولات در مناسبات دوجانبه تهران و پکن پرداخت. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه ما در طول این سفر، در زمینه مسائل مهمی به اتفاق نظر رسیدیم، افزود: «هر دو طرف در زمینه اجرای توافق جامع برای اجرایی کردن این چشم‌انداز بلندمدت که از سوی رهبران کشورهای‌مان برای توسعه روابط ایران و چین ارائه شده است، به یک نقشه راه نیاز دارند، از این‌رو، ما به یک توافق همکاری بلندمدت ۲۵ ساله راهبردی رسیده‌ایم.»
امیرعبداللهیان درباره اینکه ایران و چین در آینده در چه زمینه‌هایی همکاری خواهند کرد، گفت: «هر دو طرف از این توافق سود خواهند برد. این توافق شامل همکاری در زمینه‌هایی، از جمله تجارت، کشاورزی، دانش و فناوری، همچنین در زمینه‌های فرهنگی مانند توریسم است. علاوه بر این، شامل همکاری در زمینه امور منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود؛ مثلا، حمایت دوجانبه در سازمان‌های بین‌المللی. من بر این باورم این برنامه در راستای منافع دو طرف است.»
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو در توضیح وضعیت روابط دیپلماتیک ایران و چین پس از گذشت ۵۰ سال از برقراری آن و چالش‌ها و فرصت‌های موجود در آن گفت: «ما عقیده داریم در روابط دوجانبه فعلی‌مان هیچ چالشی وجود ندارد. اگرچه، رفتار زورگویانه امریکا بر برخی از موارد همکاری ما تأثیر گذاشته است. من همچنین در گفت‌وگوهایمان در چین مطرح کردم که ما نیاز داریم مسیر درستی در چهارچوب بین‌المللی برای مواجهه با چالش‌های ناشی از اقدامات یکجانبه امریکا پیدا کنیم. بر این باوریم که چندجانبه‌گرایی به نفع تمامی کشورها خواهد بود. یکجانبه‌گرایی و زورگویی امریکا مورد استقبال هیچ کشوری نیست. قوانین بین‌المللی و همکاری برای همه کشورها فرصت بهره‌مندی از حقوق و منافع را فراهم می‌سازد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه با توجه به گفته خود او مبنی بر اینکه اولویت ایران تحکیم روابط با کشورهای همسایه است، ایران چگونه می‌خواهد به این مهم دست یابد و این در ارتباط با چین به چه معنا خواهد بود، بیان کرد: دولت سیزدهم ایران سیاست «اول آسیا» و «اول همسایگی» را دنبال می‌کند. ما، تحت این سیاست، با همتایان چینی‌ ایده‌ها و اهداف موجود را در زمینه‌هایی مانند برخی پروژه‌ها در همسایگان ایران، ابتکارهای مشترک برای پیشبرد ثبات و امنیت منطقه‌ای و پیشرفت پایدار اقتصادی بررسی کرده‌ایم.
ما همچنین به کسانی که نمی‌توانند از امنیت و ثبات بلندمدت بهره‌مند شوند، کمک خواهیم کرد و با کشورهایی که زمینه‌هایی مشترک دارند، در قالب همکاری سه‌جانبه یا چندجانبه، روی پروژه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی همکاری خواهیم کرد. انتظار داریم بر اساس این سیاست، بتوانیم فرصت‌های پیشرفت بیشتری برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/2/599026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها