نسخه Pdf
ایران عصر


اخبــــار


سخنگوی وزارت خارجه چین:
قاطعانه با تحریم های امریکا علیه ایران مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه چین مخالفت قاطع پکن با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران را اعلام کرد. «ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت: «چین آماده همکاری با طرف ایرانی است تا به‌طور مداوم شراکت راهبردی جامع میان دو کشور را غنی‌تر سازد و دوره پنجاه ساله جدید  را در توسعه روابط دوجانبه بگشاید. همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه بر عزم چین مبنی بر ارسال واکسن کووید۱۹ به ایران تأکید کرد. این مقام ارشد چینی افزود: چین به‌طور قاطع با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران، دستکاری سیاسی در زمینه حقوق بشری و مداخله فاحش در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه‌ای مخالف است. سخنگوی چین ضمن ابراز حمایت از روند مذاکرات بر سر احیای برجام، ابراز امیدواری کرد که تمامی طرفین مذاکرات بر مشکلات غلبه کنند و این روند سیاسی را جلو ببرند.
در همین باره، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین را موفقیتی راهبردی برای تهران دانست و در توئیتی نوشت: آغاز اجرای موافقتنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که امریکا همچنان با یکجانبه‌گرایی و تداوم فشار حداکثری بدنبال محروم کردن ایران از تعاملات اقتصادی با دنیاست، موفقیتی راهبردی برای تهران محسوب می‌شود. پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر اخیرش به پکن از آغاز اجرا و عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله ایران و چین خبر داده بود.

آمادگی ایران برای بازگشایی سفارت خود در عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور اظهار داشت: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند برای اینکه این امکان‌سنجی انجام شود و همان‌طور که آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد و بستگی به این دارد که عربستان سعودی چه اقدامات عملی را انجام می‌دهد. خطیب‌زاده اضافه کرد: ما این آمادگی را قبلاً اعلام کردیم و ان‌شاءالله در این مسیر تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.
همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله بین ایران و چین و منافع اقتصادی آن نیز اظهار داشت: یک تفاهمنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین است و منطق این تفاهمنامه ایجاد یک نقشه راه بین همکاری‌های بلندمدت دو کشور و ارتقای روابط به مشارکت جامع راهبردی است. این نقشه راه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، قضایی و... بود و کار جدی می‌برد و در ۵ ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند. از این زمان به بعد این تفاهمنامه باید وارد فاز اجرایی می‌شد که با تمرکز ویژه دولت این اتفاق افتاد و دو طرف تفاهم کردند بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین مشترکاً آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/2/599028/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها