گزارش «ایران» از اجرای طرح جایگزینی پنل‌های خورشیدی به جای سوخت فسیلی در میان عشایر

خورشید «سیاه چادر»را روشن می‌کند


زهره افشار
خبرنگار
توزیع پنل‌های خورشیدی از سال گذشته در میان عشایر آغاز شده و حالا آنها نیز می‌توانند از نعمت روشنایی در مسیر کوچ برخوردار شوند و با خیال راحت گوشی‌های تلفن همراه خود را به‌عنوان تنها وسیله ارتباطی در مواقع بحرانی شارژ کنند، اما اعتبارات جوابگوی تأمین نیاز کل خانوارهای عشایری نیست. در حال حاضر از251 هزار و 600 خانوار عشایری کوچ رو تنها 11 هزارخانوار موفق به دریافت پنل خورشیدی شده‌اند.
توزیع پنل‌های خورشیدی در ادامه اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی به جای چوب و بوته و با هدف سهولت استفاده از انرژی‌های نو در میان عشایر شکل اجرایی به خود گرفته است.
در یکی دو سال اخیر به منظور ترویج فرهنگ استفاده از انرژ‌های نو در میان عشایر اقدام به توزیع رایگان تعدادی آبگرمکن خورشیدی، فانوس خورشیدی و به تعداد انگشت شمار اجاق خورشیدی در میان عشایر شد که به‌دلیل ماهیت زندگی عشایر استقبالی از اجاق‌های خورشیدی صورت نگرفت. در این میان توزیع پنل‌های خورشیدی (سامانه خورشیدی) با پرداخت یارانه 90 درصدی آن از سوی دولت آغاز شده است. اما تأمین تعداد کم پنل‌های خورشیدی موجب شده همه عشایر نتوانند از این پنل‌ها استفاده کنند و زمینه نارضایتی آنها را به‌وجود آورده است.
برای تحویل پنل مشکل داریم
«رسول گرگی» یکی از عشایر ایل هفت لنگ بختیاری به «ایران» گفت: قیمت بالای این پنل‌ها موجب شده همه نتوانند شخصاً اقدام به خرید پنل خورشیدی کنند و از طرف دیگر مدت‌هاست برای دریافت پنل دولتی اقدام کرده‌ام ولی با وجود گذشت چند ماه می‌گویند هنوز نوبت شما نشده است. جدا از اینکه خانواده من از روشنایی حتی یک لامپ محروم هستند، در حال حاضر ما مجبوریم برای شارژ تلفن همراه نیز از یکی از عشایر دیگر که پنل دریافت کرده خواهش کنیم زحمت شارژ گوشی‌های ما را بکشد که خب به‌دلیل تعداد زیاد کسانی که پنل ندارند این مسأله مشکلاتی را برایمان به‌وجود آورده است. امور عشایر نیز می‌گوید بودجه ما کم است و باید صبر کنید.
توزیع 11 هزار پنل خورشیدی میان عشایر
«داریوش نعمت اللهی» مدیرکل امور بهسازی و تولید سازمان عشایری در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر در راستای عدالت اجتماعی، استفاده از زیرساخت‌های مناسب و بهره‌مندی آنها از برق صورت می‌گیرد. ضمن اینکه با توجه به دوردست و صعب العبور بودن اکثر مناطق عشایری و عدم دسترسی به شبکه سراسری برق اجرای این پروژه توجیه پیدا می‌کند. وی در پاسخ به گلایه عشایر در خصوص کم بودن تعداد پنل‌های توزیع شده توضیح داد: به هر جهت توزیع این پنل‌ها با توجه به اعتبارات صورت می‌گیرد و در مرحله کنونی ما اولویت را به عشایری داده‌ایم که نه در مبدأ و نه مقصد از داشتن برق محرو م هستند.
از سوی دیگر شما در نظر بگیرید حتی در جوامع شهری نیز وقتی تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود آیا به همه می‌رسد؟ قاعدتاً خیر و عشایر باید منتظر نوبت خود باشند.
وی تأکید کرد: بحث انرژی‌های نو در جوامع شهری و روستایی دنیا، هر ساله جایگاه خود را وسعت می‌بخشد و خوشبختانه کشور ما نیز از غافله عقب نمانده و ما نیز برای رفاه جامعه عشایری گام‌هایی در این زمینه برداشته‌ایم.
عشایر برای دریافت هر پنل تنها یک میلیون تومان می‌پردازند و این یک میلیون تومان هم به این دلیل گرفته می‌شود که شاید همه ما عادت داشته باشیم از کالایی که کاملاً رایگان است به‌خوبی مراقبت نکنیم.
به گفته وی اندازه این سامانه‌های خورشیدی تقریباً به اندازه «کیس کامپیوتر» است و حمل آن برای عشایر آسان است.
هر نوبت شارژ کامل این پنل‌ها نیاز خانواده عشایری را در یک شب جواب می‌دهد.
خوشبختانه جغرافیای کشور ما بسیار متنوع است و پنل‌ها مزیت شان این است که حتی در هوای ابری استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران هم جواب می‌دهد.
وی با تأکید براینکه توزیع پنل‌های خورشیدی با همکاری وزارت نیرو صورت می‌گیرد، گفت: واقعیت این است کار اصلی با توانیر است و جا دارد شخصاً به نوبه خودم تشکر کنم.
نعمت‌اللهی گفت: در سال 99 در قالب توافقنامه‌ای با وزارت نیرو قرار شد 14 هزار پنل خورشیدی با اولویت در اختیار عشایر قرار بگیرد که با تأمین 11 هزار پنل این میزان توزیع شده است و تعهد سال 1400 نیز 6 هزار پنل است که با تأمین آن به مرور در میان عشایر توزیع می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پنل‌ها قابلیت تأمین برق مورد نیاز تلویزیون عشایر را دارد، گفت: در حال حاضر پنل‌های موجود تنها می‌تواند برق مورد نیاز تلویزیون‌های کوچک را تأمین کند اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته درآینده در نظر داریم پنل‌هایی توزیع کنیم تا قابلیت تأمین برق تلویزیون و یک یخچال کوچک را نیز داشته باشد.
وی تعداد خانوار‌های عشایری کوچ رو را 251 هزار و 600 خانوار اعلام کرد که با احتساب توزیع 11 هزار پنل خورشیدی هنوز بسیاری از عشایر از این تکنولوژی بی‌بهره هستند. گفتنی است عشایر برای ثبت‌نام پنل خورشیدی باید به ادارات امور عشایر مراجعه کنند.
توزیع 800 پنل خورشیدی میان عشایر لرستان
استان لرستان یکی از استان‌های عشایرنشین است که «فریدون خودنیا» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از توزیع 800 پنل خورشیدی میان عشایر واجد شرایط این استان خبر می‌دهد.
وی افزود: قیمت هر پنل خورشیدی 10 میلیون تومان است که ما 90 درصد آن را از محل عوارض برق تأمین می‌کنیم و عشایر فقط باید یک میلیون تومان برای آن پرداخت کنند.
خودنیا گفت: عشایر واجد شرایط از طریق امور عشایر معرفی می‌شوند و ما از طریق کدملی بررسی می‌کنیم که آیا سرپرست خانواری که تقاضای پنل کرده، در روستایی دارای اشتراک برق است یا خیر؟
وی خاطرنشان کرد: ملاک آمار دقیق ما امور عشایر است و متأسفانه در مواردی دیده می‌شود که عشایری هم که در روستا اشتراک برق دارد تقاضای دریافت پنل می‌دهد که امیدواریم عشایر با رعایت این مسأله شرایط را برای استفاده عشایری که نه در مبدأ و نه مقصد خود برق ندارد فراهم کنند.
سهمیه لرستان از توزیع پنل‌های خورشیدی 1308 پنل بوده که تاکنون 800 پنل توزیع و مابقی تا دو سه ماه آینده توزیع می‌شود.
به گفته وی این پنل‌ها قابلیت تولید 100وات برق را دارد که جوابگوی روشنایی 5 لامپ، تأمین برق شارژ تلفن همراه و چراغ قوه است ضمن اینکه اگر عشایر مصرف برق را کنترل کنند می‌توانند از آن برای تأمین برق یک تلویزیون کوچک هم استفاده کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7857/14/603962/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها