ایران در ایران


چگونه یک روستا در استان گلستان به مرکز تولید مبل تبدیل شد؟
کوچ بیکاری از عطاآباد

گرگان - شاید باورش دشوار باشد اما در روستای عطاآباد با حدود پنج‌هزار جمعیت، بیش از ۱۵۰کارگاه و حدود ۴۰۰فروشگاه مبل مشغول فعالیت است که جنب‌وجوش عجیبی به منطقه داده و این روستا را به یکی از مراکز اصلی تولید مبل کشور تبدیل کرده است.
جوانان عطاآبادی که سال‌ها قبل به نیت کسب درآمد بیشتر راهی دیار غربت شده بودند، با رونق کسب‌وکار در زادگاه خود به این روستا بازگشته و در کنار اعضای خانواده به کار و زندگی مشغول شدند.
ارازمحمد پقه یکی از تولیدکنندگان مبل روستای عطاآباد گفت: یکی از بزرگترین مشکلات فعلی ما برای تولید بیشتر، نبود نیروی کار است. وی گفت: عطاآباد هیچ فرد بیکاری ندارد و تقریباً همه جوانان مشغول تولید مبل و فروش آن هستند و علاوه بر آن، تعداد زیادی نیروی کار از روستاهای اطراف و حتی گرگان و آق‌قلا در کارگاه‌های عطاآباد مشغول به کار هستند.
کریم پقه یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل روستای عطاآباد گفت: انرژی و انگیزه در کارگاه‌های روستا آنقدر زیاد است که فقط کافی است خریدار یک عکس از مبلی که می‌خواهد را نشان دهد، پس از مدت کوتاهی یک نمونه از آن کار تولید می‌شود و فکر می‌کنم این‌گونه تولیدات در کنار قیمت مناسب مبل‌ها موجب بر سرزبان افتادن نام عطاآباد شد. این تولیدکننده مبل ادامه داد: پارچه استفاده شده در مبل‌ها نیز تا چند سال قبل اغلب از چین وارد می‌شد اما به‌دلیل کیفیت پایین، دیگر از پارچه‌های چینی استفاده نمی‌شود و درحال‌حاضر اغلب تولیدکنندگان با پارچه‌های ایرانی مبل تولید می‌کنند.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی درخصوص اقدامات حمایتی از فعالان حوزه صنعت مبل روستای عطاآباد به ایرنا گفت: برای چاره‌جویی و رفع مشکلات فعالان و کارآفرینان صنعت مبل جلسه‌ای با حضور مدیران و متولیان صنعت و کارآفرینی در روستای عطاآباد برگزار شد تا مدیران از نزدیک و به‌صورت چهره‌به‌چهره با تنگناها و گرفتاری‌های کارآفرینان حوزه مبل آشنا شده و برای رفع آن چاره‌جویی کنند. غلامرضا منتظری افزود: راه‌اندازی ناحیه صنعتی مبل یکی دیگر از اقدامات پیش‌بینی شده برای حمایت از این صنعت است و مذاکراتی با مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده و بزودی طرح اولیه ناحیه صنعتی مبل عطاآباد تکمیل ‌می‌شود.
استاندار گلستان هم گفت: خودکفایی عطاآباد یکی از الگوهای موفق توسعه است که باید علاوه بر حفظ آن به‌عنوان یک طرح موفق، در سایر روستاها نیز پیاده‌سازی شود.
علی‌محمد زنگانه بیان کرد: رونق کسب‌وکار روستاییان و تولید محصولات با قیمت تمام شده پایین‌تر، می‌تواند آنها را به برندی تبدیل کند که نه تنها این محصولات در استان بلکه در دیگر مناطق کشور نیز متقاضی داشته باشد. به گفته زنگانه طی توافق با بنیاد علوی، ۱۰۰میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال خرد خانگی و کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان آق‌قلا اختصاص خواهد یافت که بخشی از این اعتبارات به فعالان حوزه مبل عطاآباد پرداخت خواهد شد.
نکته دیگر اینکه نزدیکی گلستان به مرز و همجواری با ترکمنستان، یکی از فرصت‌های مناسب برای فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان مبل عطاآباد است تا از این ظرفیت برای فروش تولیدات خود در کشورهای منطقه استفاده کنند که لازمه آن زمینه‌سازی از طریق رایزنی مسئولان است.

چاپ ۶۲۵عنوان کتاب ترکی آذربایجانی از ابتدای سال ۱۴۰۰

تبریز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از چاپ ۶۲۵عنوان کتاب ترکی آذربایجانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون در تبریز خبر داد. به گزارش ایلنا، سیدقاسم ناظمی با اشاره به اینکه ناشران استان نیز در انتشار کتاب‌های فارسی و ترکی فعالیت می‌کنند، گفت: بعضی از ناشران استان اهتمام بیشتری به چاپ و نشر کتب ترکی دارند و حاصل این تلاش فعالان حوزه چاپ و نویسندگان استان، چاپ ۶۲۵عنوان کتاب در طول سال‌جاری است.
وی افزود: کتاب‌های یاد شده در حوزه‌های متنوعی چون ادبیات، فنی، شعر، کودکان‌ونوجوانان و... منتشر می‌شوند و در این میان کتب ادبی و کودک‌ونوجوان بخش اعظمی از حوزه نشر ترکی آذربایجانی را به خود اختصاص داده‌اند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد: بیش از ۱۵درصد کتب منتشره در استان به زبان ترکی است و این عدد رقم قابل‌توجهی در عرصه چاپ به شمار می‌رود.

قاچاق شتر با قیمت نازل ۲۰میلیون تومان

اردبیل- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل از قاچاق شتر به کشورهای همسایه با قیمت نازل ۲۰ میلیون تومان خبر داد.
به گزارش مهر، نوبخت اژدری در همایش صیانت از شتر دوکوهانه در اردبیل اظهار کرد: هر چند این شترها توسط دلالان به کشور ترکیه و کشورهای عربی منطقه با نرخ ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قاچاق می‌شود اما آنچه که آزاردهنده است، قاچاق بچه شترهاست که با قیمت پایین‌تر به دست دلالان به کشورهای موردنظر برده می‌شوند. وی با بیان اینکه در استان اردبیل در صنعت شترداری سرمایه‌گذاری خوبی با‌وجود استعدادهای مناسب انجام نشده است، تصریح کرد: ۴۴ درصد اراضی استان اردبیل کشاورزی اعم از زراعی، باغی و مرتعی است که بهتر از این می‌توان از این ظرفیت در جهت تقویت صنعت شترداری و دامداری استفاده کرد. معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما سالانه تولید ۴۰۰ هزار تن محصولات متنوع دامی را داریم که ۵۰ درصد این تولیدات مازاد بر نیاز مصرف استان است و ما تأمین‌کننده نیاز سایر استان‌ها هستیم.
اژدری فعالیت ۶۶ هزار نفر بهره‌بردار را در صنعت دامپروری استان یادآور شد و اضافه کرد: ۳ هزار شتر در استان اردبیل در دهه‌های گذشته شناسایی شده بود که این رقم به‌دلیل بی‌برنامگی‌ها به کمتر از ۴۰۰ نفر رسیده و ما به‌شدت نیازمند توسعه صنعت شترداری در استان هستیم. وی بیان کرد: آمار جمعیتی شتر دوکوهانه روز به روز در حال کاهش است و این نشان از انقراض نسل شتر است که نباید اجازه دهیم به زیر ۱۰۰ نفر برسد زیرا در آن مقطع باید انقراض نسل شتر را در این استان اعلام کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7857/14/603965/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها