تجسمی


«آدم‌ها و افسانه‌ها»؛ انقلابی علیه آنچه که زیبا نیست

لیلا ضامنی
خبرنگار
«آدم‌ها و افسانه‌ها» نمایشگاه مجموعه‌ای از طراحی‌های بی‌بدیل «بهرام دبیری» است که به‌صورت انحصاری در نگارخانه ویژه بازنشر و به نمایش درآمده است. گالری ویژه در روزهای پایانی بهمن تا 20 اسفند میزبان طراحی‌های «بهرام دبیری» هنرمند سرشناس ایرانی با عنوان «آدم‌ها و افسانه‌ها» است، این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار این هنرمند است که به انتخاب او توسط امرالله فرهادی آردکپان، علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی و مجید عباسی گردآوری و به‌صورت انحصاری بازنشر و در نگارخانه ویژه به نمایش درآمده است.
وارد گالری ویژه که می‌شوید تصویری زیبا از بهرام دبیری با جمله‌ای از «محمود دولت‌آبادی» به چشم می‌خورد که می‌گوید: «نقاشی‌های بهرام دبیری در واقع انقلابی است علیه آنچه که زیبا نیست.» با این مقدمه می‌شود آثار زیبا و خیال گونه بهرام دبیری را تماشا کرد، طراحی‌هایی که یک پای در افسانه و یک پای در واقعیت دارد، آنچه در این آثار بیش از همه برای بیننده جلوه گری می‌کند انسان و خیال است. پیش از نمایشگاه آثار «بهرام دبیری» نیز نگارخانه ویژه نمایشگاه «معماری حرف‌ها و کلمه‌ها» از آثار استاد محمد احصایی را برپا کرد که این نمایشگاه بازخورد خوبی داشت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. «بهرام دبیری» درباره نمایشگاه «آدم‌ها و افسانه ها» به « ایران» می‌گوید: این ویژه گرافی آقای فرهادی روی آثار من با یک تکنیک چاپ جذاب ضربی که کلیشه‌ها با ضرب روی کاغذ نفیسی قرار گرفته‌اند به نمایش درآمده، در این نمایشگاه 21 طراحی من با 30 ادیشن چاپ شده و من نیز پس از چاپ این آثار فکر کردم روی این آثار لکه‌های رنگی بیاید که سیاه و سفید نباشند. همزمان با نمایش آثار کتابی نیز از طراحی‌های من همراه با خلاصه‌ای از آنچه در طول این سال‌ها افرادی مثل محمود دولت آبادی، پرویز مرزبان، روئین پاکباز، غلامحسین ساعدی و... درباره من نوشته‌اند، منتشر شده است. دو فیلم کوتاه جالب هم درباره آثارم ساخته شده که در این نمایشگاه اکران می‌شود. آثار به نمایش درآمده «آدم‌ها و افسانه‌ها» در دوره‌های مختلفی از سوی بهرام دبیری خلق شده‌اند، او درباره زمان‌بندی خلق آثار این نمایشگاه می‌گوید: آثار این نمایشگاه مربوط به یک دوره خاص نیستند، نمونه طراحی‌های چندین سال هستند که برای این نوع چاپ مناسب بودند.امرالله فرهادی نیز درباره نمایش آثار بهرام دبیری در نگارخانه ویژه می‌گوید: پروژه آقای دبیری دومین پروژه بازتولید آثار هنری برخی از هنرمندان عزیز است که من به اتفاق آقای علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی و مجید عباسی انجام می‌دهیم. مقدمات کار را از سال پیش شروع کردیم، از بین 50 تا 60 اثر آقای دبیری یک تعدادی را که برای این شیوه و تکنیک بازتولید و چاپ دستی مناسب بود، عکسبرداری کردیم و بعد فایل‌ها را آماده‌سازی کردیم تا امسال که توانستیم 21 اثر را به تعداد 30 ادیشن چاپ کنیم. از بین 21 اثر 14 اثر را آقای دبیری به تناوب روی آنها با مداد رنگی، اکریلیک، پاستل و شیوه های دیگر کار کردند، بنابراین می‌توانم بگویم 14 اثر در 30 ادیشن داریم که با یکدیگر متفاوت هستند، 7 اثر نیز هست که فقط یک اثر مشکی کوب شده و آقای دبیری امضا و شماره‌گذاری کرده است.در نمایشگاه «آدم‌ها و افسانه‌ها» 21 اثر به نمایش درآمده، این 21 اثربه تعداد محدود ۳۰ نسخه ازهرکدام روی مقواهای ایتالیایی کتان فابریانو وکرافت امریکایی به روش چاپ دستی با دستگاه پرس، مشکی‌کوب شده است. بسیاری از این تک‌اثرها پس از چاپ، با رنگ اکریلیک، پاستل، مدادرنگی یا رنگ‌های دیگر، توسط هنرمند رنگ‌گذاری، شماره‌گذاری وامضا شده که هرکدام حکم یک اثر اصل و بدیع را دارد. در کنار این نمایشگاه کاتالوگ نفیس این آثار در۷۲ صفحه به تعداد۵۰۰ نسخه منتشر شده که ۲۰۰ جلد آن، با صحافی ویژه شماره‌گذاری شده و با امضای هنرمند در این نمایشگاه عرضه شده است.

سارا عرفانی در نشست خبری «همایش بانوی فرهنگ»:
تلاش می‌کنیم ورود به عرصه نویسندگی برای مادران و زنان تسهیل شود

گروه فرهنگی/ نشست رسانه‌ای «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» با حضور سارا عرفانی، نویسنده و دبیر کانون بانوی فرهنگ و معصومه امیرزاده، مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ در سالن امیر‌حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.عرفانی در این نشست با بیان اینکه «جشن تولد ۵ سالگی همایش بانوی فرهنگ» چهارم اسفند ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، گفت: کانون بانوی فرهنگ یک انجمن ادبی است که تربیت نویسنده برای خلق آثار خوب در حوزه ادبیات داستانی را دردستور کار دارد و سعی ما بر این است تا فضایی را متناسب بانوان داشته باشیم و تلاش می‌کنیم ورود به عرصه نویسندگی برای مادران و زنان تسهیل شود، برای مثال با تشکیل کلاس‌های مجازی یا فراهم کردن فضایی برای نگهداری کودکان، فضا را برای حضور بانوان فراهم می‌کنیم و امیدواریم این کانون به محل همیشگی بانوان علاقه‌مند به نویسندگی تبدیل شود.دبیر کانون بانوی فرهنگ در ادامه با اشاره به اینکه کانون بانوی فرهنگ فعالیت خود را از سال ۹۵ آغاز کرد و الان با همکاری حوزه هنری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد، گفت: تلاش می‌کنیم فضای حمایتی را داشته باشیم تا بانوان بدانند فضایی برای کمک به آنان وجود دارد؛ همچنین پس از آموزش به بانوان آثار را رصد کنیم و به چاپ آن کمک کرده و رونمایی هم داشته باشیم تا آثار دیده شود و دوستان نوقلم به بدنه نویسندگان اضافه شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7857/27/604016/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها