رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات منطقه ریشه در حضور و دخالت بیگانگان دارد، تأکید کرد

قطع دست امریکا راه‌حل رفع ناامنی منطقه


گروه سیاسی/ ابتکارعمل‌های ایرانی برای ثبات اقتصاد جهانی؛ این را می‌توان محور سخنان رئیس جمهور در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) دانست که روز گذشته در دوحه قطر برگزار شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این اجلاس، هم از نقش گاز طبیعی در آینده اقتصاد جهانی گفت و هم از نقشی که کشورهای اصلی تأمین کننده و صادرکننده گاز می‌توانند در اطمینان بخشی به بازار جهانی داشته باشند. از این رو بود که او تأکید کرد: «ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادر کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گاز طبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده‌ گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تأمین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.» بر همین اساس، رئیس جمهور کشورمان با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد جهانی و چشم‌اندازِ افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پیشنهاد کرد که این مجمع، ابتکاری با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» را با هدف کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کووید۱۹ به اجرا گذارد. البته، او یک پیش نیاز برای تحقق این هدف را نیز مطرح کرد؛ اینکه «جامعه جهانی باید مانع هرگونه اقدام یکجانبه و قهری نظیر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا علیه صنعت نفت و گاز اعضای مجمع شود و آن را به رسمیت نشناسد.» آنچه می‌خوانید گزارشی از سخنرانی رئیس جمهور در این اجلاس است.
حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی سخنان خود را با این ابراز امیدواری آغاز کرد که این اجلاس بتواند زمینه‌ها و افق‌های همکاری بیشتر بین اعضا را برای حفظ و صیانت از گازطبیعی که سرمایه ملی خدادادی آن‌هاست، بیش از گذشته تقویت کند.وی درعین حال، برگزاری شش دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را نشانه‌ای قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی دانست که پایه‌های اولیه‌ آن با ابتکار تهران در سال ۲۰۰۱، بنا گذاشته شد.
رئیس جمهور، هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن را حمایت از حق حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود بویژه گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی برای حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو و توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلف اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی دانست.  
پیام تأمین پایدار انرژی به جهان
آیت‌الله رئیسی افزود: ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادرکننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گازطبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده‌ گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تأمین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.رئیس جمهور، گاز طبیعی را یک عامل کمک کننده برای بازیابی اقتصادی جهان در پساکرونا توصیف کرد و گفت: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و با منابع غنیِ قابل استحصال، برای دهه‌های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطی خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد. از این منظر، رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.
44 درصد بازار در اختیار اعضای مجمع
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: این موضوع جایگاه و اهمیت تصمیمات جمعی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز را که اعضای آن در مجموع بیش از ۷۰درصد از منابع اثبات شده گاز طبیعی و ۴۴ درصد تولید بازار را در اختیار دارند دوچندان می‌سازد.وی اضافه کرد: اقدامات چندجانبه‌ای نظیر تبادل دیدگاه‌ها، به اشتراک گذاری دانش فنی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات می‌تواند ضمن افزایش تجارت گاز طبیعی، به افزایش همبستگی میان جوامع و ثبات، امنیت و همگرایی در روابط بین‌الملل کمک کند.
ابتکارعمل برای اقتصاد پساکرونا
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد جهانی و چشم انداز افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پیشنهاد می‌کنم این مجمع، ابتکاری با عنوان «گاز طبیعی در خدمت اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا» را با هدف کمک به بازیابی اقتصاد جهانی در دوره عبور از پاندمی کووید۱۹ به اجرا گذارد.
وی در این باره گفت: در شرایطی که آثار و تبعات سوء ناشی از شیوع این ویروس رو به کاهش است، ایفای نقش محوری مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در تضمین امنیت عرضه انرژی در جهان بسیار امیدوارکننده خواهد بود.
ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک
رئیس جمهور اظهار کرد: همچنین از این طریق، جایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بازار گاز طبیعی تقویت و منجر به تثبیت بازار و حفظ سهم رو به رشد گاز طبیعی در سبد انرژی مصرفی جهان خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران آماده است ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در بین اعضا را نیز با نگاه مثبت بررسی کند.
آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه گاز طبیعی تولید‌شده توسط اعضای مجمع، می‌تواند به عنوان ابزاری در جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و کنترل روند گرمایش زمین مورد استفاده قرارگیرد، گفت: لذا باید تأکید کنم تعیین اهداف اقلیمی، بدون در نظرگرفتن واقعیات امروز انرژی جهان از نظر وجود منابع مالی کافی و دسترسی عمومی به فناوری‌های پیشرفته، کمکی به حل مسائل پیچیده جهان درخصوص تغییر اقلیم نمی‌کند.
ایستادگی مقابل تحریم‌های امریکا
رئیس جمهور ادامه داد: جامعه جهانی باید از ابتکارات چندجانبه با هدف ارتقای امنیت عرضه انرژی و در عین حال،‌ حفظ محیط زیست، نظیر آنچه این مجمع در پی آن است، حمایت کند؛ از جمله جامعه جهانی باید مانع هرگونه اقدام یکجانبه و قهری نظیر تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا علیه صنعت نفت و گاز اعضای مجمع شود و آن را به رسمیت نشناسد. وی اضافه کرد: هر چند، در جهان امروز و با وجود ملت‌های بیدار و آزاده، استفاده از حربه‌ تحریم برای تحمیل اراده و خواسته‌های سلطه‌گرانه یک کشور بر کشورهای مستقل تأثیر و کارکردی ندارد، اما در عین حال منافع اقتصادی کشورهای عضو مجمع را به مخاطره می‌اندازد.
تأمین منافع انفرادی با همکاری جمعی
آیت الله رئیسی با بیان اینکه در فضای تعاملی بین کشورهای صادرکننده گاز، منافع انفرادی هر یک از کشورهای عضو می‌تواند در قالب یک استراتژی جمعی مبتنی بر همکاری‌های جمعی تأمین شود، گفت: سرمایه اصلی این مجمع، تجارب و دانش فنی موجود در کشورهای عضو است که با کمک و تشریک مساعی اعضا می‌تواند در خدمت منافع عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی و اقتصاد جهانی قرار گیرد.
وی افزود: در این چهارچوب، ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گازطبیعی جهان، از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید، انتقال و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تأمین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است.رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی امریکا توانسته است با اتکا به توانمندی‌های نیروهای متخصص و متعهد و با بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی و دانش فنی بومی، تولید گاز طبیعی را افزایش داده و پروژه‌های بزرگ و ارزشمندی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز اجرا کند.
ایران، پیشرو در مصرف داخلی گاز
آیت‌الله رئیسی در ادامه، ایران را یکی از کشورهای نمونه و پیشرو در جهان در توسعه مصرف داخلی گاز برشمرد و گفت: ایران، با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و سایر کشورها، نقشی متناسب با این حجم از ذخایر، در بازار جهانی گاز ایفا کند. رئیس جمهور افزود: گام‌های اولیه این راهبرد با قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ایران، ترکمنستان و  جمهوری آذربایجان در  نوامبر ۲۰۲۱ برداشته شد و ما آمادگی داریم این گونه مدل‌های همکاری و مشارکت را به صورت حداکثری توسعه دهیم. وی اظهار کرد: همچنین، ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای عضو مجمع، در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گازطبیعی و نیز تجارت آن ایجاد کرده است.آیت‌الله رئیسی ضمن دعوت از کشورهای عضو برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری و انتقال گاز و فناوری‌های مرتبط، گفت: راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این سوخت پاک است و با توجه به شبکه توزیع گسترده گاز طبیعی در کشور ایران و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.

قطع دست بیگانگان، راه‌حل رفع ناامنی منطقه

در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، دیدار رئیس جمهور کشورمان و «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز انجام شد.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار با تمجید از روحیه انقلابی و ایستادگی مردم الجزایر در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران، گفت: هر جا که در منطقه شاهد وجود ناامنی هستیم، می‌توان رد پا و اثر حضور و دخالت بیگانگان، بخصوص امریکایی‌ها را مشاهده کرد، لذا راه‌حل اساسی رفع مشکلات و ناامنی‌های منطقه قطع دست امریکا و بیگانگان از منطقه است.رئیس جمهور از مواضع حق‌طلبانه الجزایر در برابر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: مخالفت کشور شما با ادامه عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اقدامی ارزشمند در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین و آرمان آزادی قدس است.رئیس جمهور الجزایر نیز با بیان اینکه باید اراده موجود در سران دو کشور برای تقویت تعاملات را به همه سطوح اجرایی کشورهایمان تسری بخشیم، به مخالفت الجزایر با تداوم عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا اشاره و اظهار کرد: الجزایر با وجود هزینه‌های گزافی که برای حق‌طلبی پرداخته، با قوت به راه خود در این مسیر ادامه خواهد داد.
ارتباط با امریکای لاتین بیش از گذشته دنبال می‌شود
رئیس جمهور در دیدار «فلیکس پلاسنسیا گونسالس» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز با بیان اینکه آمادگی داریم تا در تغییر شرایط اقتصادی ونزوئلا به نفع مردم در کنار این کشور باشیم، افزود: کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران، مهم‌تر از ذخایر نفت و گاز مردمی دارند که تصمیم گرفته‌اند در برابر زیاده‌خواهی‌ها مقاومت کنند و این بزرگترین سرمایه کشورهای ما است.
رئیسی  اضافه کرد: ارتباط با کشورهای منطقه امریکای لاتین در دولت سیزدهم متفاوت و به مراتب بهتر از گذشته برای رسیدن به افق‌های جدید همکاری دنبال می‌شود.وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش با قوت در مسیر مبارزه با امپریالیسم امریکا ایستاده است، بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت بیش از پیش روابط با ایران تأکید کرد.در این دیدار، تفاهمنامه انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک در زمینه نفت و گاز میان ایران و ونزوئلا در حضور آیت‌الله رئیسی از سوی وزیر نفت کشورمان و وزیر امور خارجه ونزوئلا به امضا رسید.
آیت‌الله رئیسی در دیدار «کیت راولی» نخست وزیر ترینیداد و توباگو نیز با ابراز علاقه‌مندی کشورمان برای گسترش روابط با این کشور بویژه در عرصه بهره‌برداری از منابع نفت و گاز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بویژه در دوره فعالیت دولت سیزدهم برنامه ویژه‌ای برای گسترش روابط و تعاملات اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه امریکای لاتین دارد .
پیشنهاد تأسیس مرکز تجاری ایرانی در قطر
رئیس جمهور در دیدار «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر قطر نیز پیشنهاد تأسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی و تجاری قطری را ارائه کرد.  همچنین رئیس جمهور در دیداری جداگانه با رئیس جمهور موزامبیک نیز دیدار کرد.آیت‌الله رئیسی در دیدار با ایرانیان مقیم قطر هم از ایرانیان خارج از کشور برای حضور و فعالیت در کشورمان  دعوت کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7857/1/604074/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها