ابطال رای کلیات طرح صیانت توسط معاونت قوانین مجلس


گروه سیاسی/ کوچی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت اظهار داشت: معاونت قوانین در نامه ای از رعایت نشدن آئین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت خبرداد و تاکید کرده که آنچه در جلسه امروز کمیسیون مشترک رای گیری شده‌ متفاوت از طرحی است که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساسا نباید مبنای رسیدگی و رای گیری در کمیسیون قرار می گرفت. وی افزود: قرار بوده کمیسیون، موادی که براساس حکم رهبر انقلاب در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی است را استخراج و مطابق مصوبه شورای عالی آن دسته از مواردی که در صلاحت تقنینی مجلس است را تصویب کند اما آن چه تصویب شده مطابق با این موارد نیست. این نماینده مجلس همچنین اظهار داشت: اگر کمیسیون بنا داشت متن ارجاع شده از صحن علنی را تغییر دهد تنها راه آن استفاده از ماده 142 آئین نامه داخلی و ارجاع به مرکز پژوهش ها بود اما این موضوع تحقق نیافته و لذا در رای گیری کلیات طرح، قانون آئین نامه مجلس رعایت نشده است. به دلایل ذکر شده و این که مصوبه اخیر متفاوت از طرح ارجاعی به این کمیسیون است، آنچه رای گیری شده امکان بارگذاری درسامانه قوانین مجلس را ندارد و نمی تواند مبنا قرار گیرد.
کلیات طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» در نشست دیروز کمیسیون مشترک با ۱۸ رأی موافق و تنها یک رأی مخالف به تصویب رسید. این طرح که از آن به عنوان طرح «صیانت از فضای مجازی» یاد می‌شود، در ماه‌های اخیر جنجال‌های زیادی به‌پا کرد.
اعضای کمیسیون مشترک در حالی به کلیات طرح صیانت رأی موافق دادند که مجلس در بحبوحه بررسی لایحه بودجه 1401 قرار دارد و قانوناً نمی‌تواند طرح یا لایحه دیگری را مورد رسیدگی قرار دهد. در ماده ۱۸۳ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره اداره جلسات در زمان بررسی لایحه بودجه آمده: «جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمی‌‏تواند مطرح باشد.»  هرچند این طرح در صحن علنی بررسی نشده است اما از آنجا که در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترک ارجاع شده، گفته می‌شود که بررسی طرح‌ها در کمیسیون‌های مشترک مانند صحن مجلس خواهد بود و ماده ۱۸۳ آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد آن صدق می‌کند.  رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک در جلسه دیروز این کمیسیون به انتقاد از مخالفان طرح صیانت پرداخت و گفت: کاهش سرعت اینستاگرام هیچ ارتباطی به این طرح ندارد. کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، حرفشان بیشتر شبیه شوخی و مزاح است.
مصوبات مهم مجلس
گفتنی است پنجمین جلسه بررسی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. در این جلسه، رئیس مجلس پیشنهاد نمایندگان در خصوص اعطای سهام عدالت به جاماندگان را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد و خواستار بررسی کارشناسانه این موضوع در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگان کمیسیون اقتصادی و دولت شد. در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه دادند جهت تکمیل یا احداث طرح‌های بخش حمل و نقل با تأسیس صندوق پروژه نسبت به جمع‌آوری منابع از بخش‌های غیردولتی اقدام کند. در ادامه بررسی‌های بودجه‌ای روز گذشته مجلس،‌ نمایندگان تصویب کردند که سازمان زندان‌ها با فروش یا واگذاری املاک تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان در جهت رفع مشکلات زیرساختی و افزایش امنیت کسب درآمد کند. نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی را معادل ریالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین کردند. در مصوبه‌ای دیگر به دولت اجازه داده شد تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای اخذ کند. همچنین مقرر شد که دولت می‌تواند سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض بین‌المللی از سوی مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادث طبیعی و طرح‌های توسعه‌ای کشور دریافت کند. نمایندگان همچنین در نشست علنی عصر روز گذشته در بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با ارجاع  بند الحاقی ۵ تبصره ۴ به کمیسیون تلفیق موافقت کردند. این بند که از سوی کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه الحاق شده بود، بانک مرکزی را مکلف می‌کرد ۲ میلیون میلیارد ریال ظرف یک ماه پس از تصویب بودجه از طریق بانک‌های عامل به طرح‌های نیمه تمام اختصاص دهد. نمایندگان به دولت اجازه دادند تا نسبت به تأمین مالی طرح‌های عمرانی راهبردی ظرف مدت یک ماه از طریق بازار بورس اقدام کند. نمایندگان همچنین مصوب کردند که سرمایه‌‌گذاری‌ مردم در طرح‌های زیربنایی از مالیات معاف شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7857/3/604093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها