نیروهای اشغالگر یک کودک 11 ساله فلسطینی را با نارنجک صوتی هدف قرار دادند و دختر جوان دیگری را ضرب و شتم کردند

قربانیـان کوچـک


«منور برقان» 11 ساله پس از پایان مراسم مربوط به مبعث پیامبر(ص)، در حالی که شیرینی در دست داشت، به همراه خواهرش در حال دویدن و عبور از دروازه «باب العامود» بود که هدف اصابت نارنجک صوتی نیروهای اشغالگر قرار گرفت
نظامیان رژیم اشغالگر قدس همچنین با حمله به یک دختر جوان، او را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. تصاویر گرفته شده توسط خبرنگاران نشان می‌دهد سه نظامی صهیونیست با حمله به این دختر در باب دمشق، او را از هر طرف با مشت و لگد ضرب و شتم کردند
در جریان درگیری‌های روز دوشنبه در مسجدالاقصی دست‌کم دو تن دستگیر شده و 33 نفر زیر فشار تانکرهای آب پاش، پرتاب نارنجک‌های صوتی و اصابت گلوله‌های پلاستیکی مجروح شده‌اند
در پی شهادت دو جوان فلسطینی در یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دادگاه بین‌المللی کیفری خواست برای بررسی جنایات اشغالگران وارد عمل شود


زهره صفاری/ دختربچه 11 ساله فلسطینی که در کنار ده‌ها هزار هموطنش سالروز بعثت پیامبر اسلام(ص) را در مسجدالاقصی جشن گرفته بود، در جریان حمله نظامیان ارتش صهیونیستی هدف اصابت نارنجک صوتی قرار گرفت و بشدت مجروح شد. حمله‌ای که در کنار ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر اشغالگران در دو روز گذشته، فریاد اعتراض حامیان حقوق بشر جهان را نیز بلند کرد.
به گزارش «الایام»، در مراسم روز دوشنبه مسجدالاقصی که با حضور بیش از 90 هزار فلسطینی مسلمان برگزار شده بود، «منور برقان» پس از پایان مراسم، در حالی که شیرینی در دست داشت، به همراه خواهرش در حال دویدن و عبور از دروازه «باب العامود» بود که هدف اصابت نارنجک صوتی نیروهای اشغالگر قرار گرفت. «منور برقان» که در اثر اصابت و انفجار این نارنجک صوتی دچار خونریزی شدیدی در ناحیه گردن شده بود، روی دست جوانان فلسطینی به آمبولانس منتقل شد. تیم پزشکی در بررسی‌های اولیه احتمال شکستگی فک  را داد و دخترک گریان را بلافاصله برای جراحی به بیمارستان منتقل کردند. تصاویر این جنایت صهیونیست‌ها که تنها یکی از ده‌ها صحنه تصویربرداری شده از وحشیگری دو روز گذشته ارتش رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین بود، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و حتی رسانه‌های عبری نیز آن را پوشش گسترده‌ای دادند.
به نوشته «میدل ایست آی»، نظامیان رژیم اشغالگر قدس همچنین با حمله به یک دختر جوان، او را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. تصاویر گرفته شده توسط خبرنگاران نشان می‌دهد سه نظامی صهیونیست با حمله به این دختر در باب دمشق (باب العامود)، او را از هر طرف با مشت و لگد ضرب و شتم کردند. ویدیوی دیگری که از رفتار بی‌رحمانه نظامیان اسرائیلی در فضای مجازی منتشر شده است، حاکی از آن است که نظامیان اشغالگر قدس برای دستگیری یک پسر جوان سر او را به لبه پیاده رو کوبیده و در حالی که یکی از افسران زانویش را روی گلوی او می‌فشرد، سعی در بستن دست‌هایش دارد. براساس اعلام خبرگزاری «وفا»ی فلسطین در جریان درگیری‌های روز دوشنبه در مسجدالاقصی دست‌کم دو تن دستگیر شده و 33 نفر زیر فشار تانکرهای آب پاش، پرتاب نارنجک‌های صوتی و اصابت گلوله‌های پلاستیکی مجروح شده‌اند.

هراس صهیونیست‌ها از مراسم های مذهبی در فلسطین
مراسم سالروز اسرا و معراج مسجدالاقصی در حالی با حضور بیش از 90 هزار فلسطینی برگزار شد که رژیم صهیونیستی تمهیدات بسیاری برای ممانعت از ورود فلسطینیان کرانه باختری به عمل آورده بود اما هیچ یک از این اقدامات نتوانست مانع از حرکت کاروان‌های زیارتی به مسجدالاقصی شود و همه مسیرها به سمت مراسم مملو از جمعیت شده بود. گرچه هنوز علت دقیق آغاز درگیری‌های روز دوشنبه مشخص نشده است اما یکی از اعضای جنبش فتح به خبرگزاری «وفا» گفت: «اشغالگران صهیونیست، جشن‌های فلسطینیان را دوست ندارند و به همین دلیل نیز گردهمایی مردم در دروازه دمشق را با وحشیگری پاسخ دادند و شماری را دستگیر و مجروح کردند. اما به رغم همه این تهاجم‌ها، فلسطینیان هرگز از برگزاری مراسم‌ مذهبی و ملی‌شان کوتاه نخواهند آمد. بیت المقدس و مسجدالاقصی برای ماست.»

شهادت دو فلسطینی در اردوگاه جنین
ارتش صهیونیستی در آغازین ساعات بامداد دیروز با حمله به اردوگاه فلسطینیان در جنین کرانه باختری، دو جوان فلسطینی را به شهادت رساندند و یک تن  دیگر را مجروح کردند. «المیادین» به نقل از خبرگزاری‌های فلسطینی نوشت؛ درگیری‌های مسلحانه میان ارتش رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در حالی آغاز شد که نظامیان اشغالگر قدس در حمله‌ای وحشیانه به اردوگاه پناهجویان، به روی غیرنظامیان آتش گشودند که در میانه این درگیری‌ها دو جوان فلسطینی به نام‌های «عبدالله الحصری» و «شادی نجم» به شهادت رسیدند و خانواده «نجم» زمانی متوجه شهادت پسرشان شدند که اخبار آن در فضای مجازی منتشر شد. به گفته شاهدان در حالی که درگیری‌ها در اردوگاه جنین کرانه باختری بالا گرفته بود، نیروهای اشغالگر صهیونیست برای دستگیری یکی از فعالان فلسطینی وارد خانه او شده و وی را بازداشت کردند. این در حالی است که «فارس» به نقل از تایمز اسرائیل نوشت؛ پلیس رژیم اشغالگر قدس ادعا کرده که برای دستگیری فردی به اردوگاه رفته و هنگام خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از اردوگاه ده‌ها نفر با سنگ، کوکتل مولوتف و نارنجک به آنها حمله کرده و مجبور به تیراندازی شده‌اند. «المیادین» همچنین نوشت، دو جوان شهید فلسطینی عضو گروه مقاومت ویژه جنین و شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین بودند که صبح دیروز با حضور گسترده صدها فلسطینی تشییع و به خاک سپرده شدند. تشییع‌کنندگان که بیشتر خیابان‌های جنین را پر کرده بودند در حالی که با شعارهایی جنایت اشغالگران را به نقد کشیدند، انتقام خون شهدای‌شان را فریاد زدند. این در حالی بود که اشغالگران اعلام کرده‌اند هر گونه عملیات جدیدی در جنین و اردوگاه فلسطینیان را با عملیاتی همه‌جانبه سرکوب خواهند داد. همزمان با این رجزخوانی رژیم اشغالگر قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی در جنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پاسخ سختی به این جنایت اسرائیل خواهد داد. «ابو معذ»، سخنگوی این گروه مقاومت گفت: «خون شهدای جنین پایمال نشده و انقلاب و جهاد علیه اشغالگران را تسریع می‌بخشد. پیام ما به اشغالگران این است که هرچه به ما زخم بزنید اما برای رسیدن به صلح آرام نخواهیم نشست و فصل جدیدی را برای مقاومت می‌نگاریم. اما در پاسخ به خون ریخته شدن سربازانمان، به سمت دشمن آتش می‌گشاییم و از سرزمین‌هایمان دفاع خواهیم کرد. بنابراین از این‌پس نیروهای اشغالگر، ایست‌های بازرسی و گشت‌های صهیونیست هدف ما هستند و هیچ جایی برای آنها امن نخواهد بود.»

مطالبه فلسطین از جامعه بین‌المللی
در پی شهادت دو جوان فلسطینی در یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از دادگاه بین‌المللی کیفری خواست برای بررسی جنایات اشغالگران وارد عمل شود. به نوشته روزنامه «القدس» فلسطین، در این بیانیه وزارت خارجه فلسطین با انتقاد شدید از اشغالگران در پرونده شهادت دو جوان 22 و 18 ساله اهل «جنین»، حملات وحشیانه صهیونیست‌ها را نقض آشکار توافقنامه‌های امضا شده بین‌المللی عنوان کرد و خواستار ورود دادگاه بین‌المللی کیفری به این پرونده شد. «حسین الشیخ»، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز خواست با پذیرش مسئولیت‌هایش برای فعال کردن سیستم حمایت بین‌المللی برای مردم فلسطین به قطعنامه‌های سازمان ملل شکل عملی بدهند. وی همچنین از دولت امریکا خواست با فشار بر صهیونیست‌ها، جرایم علیه فلسطین را متوقف کنند.
این در حالی است که به نوشته «میدل ایست مانیتور»، پس از انتشار تصاویر خشونت‌های دو روز گذشته صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، 211 گروه فعال حقوق بشری و «ان جی او»‌های بین‌المللی از جامعه بین‌المللی خواستند تا با احترام به گزارش یکم فوریه 2022 سازمان عفو بین‌الملل، رژیم صهیونیستی را به عنوان  یک دولت آپارتاید بپذیرند.
در بیانیه مشترک صادر شده در این باره اعلام شد هرگونه انکار حقایق در گزارش‌های متعدد درباره جنایات علیه گروه‌های فلسطینی، تضییع حق مسلم آنها است و از این جهت همه افراد و احزابی  را که منکر آپارتاید صهیونیست علیه فلسطین هستند  به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند.

تحلیل روز
قیام خاموش اعراب فلسطین اشغالی

 نجلا شهوان / تحلیلگر ترکیه‌ای
مترجم: هستی فروغی
در حالی که خشونت‌ها علیه فلسطینیان در محله شیخ جراح و بیت‌المقدس ادامه دارد، هر روز بر حجم معترضان فلسطینی اعم از ساکنان اراضی تحت حکومت فلسطینیان و اعراب اسرائیلی افزوده می‌شود. بویژه که حملات علیه فلسطینیانی که به عنوان اعراب شناخته می‌شوند نیز رو به گسترش است و آنان بیش از هر زمان از تبعیض سیستماتیکی که علیه آنان اعمال می‌شود، رنج می‌برند.
برای درک موقعیت این دست از فلسطینیان باید پیشینه آنان را مرور کرد. پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 که منجر به اشغالگری صهیونیست‌ها شد، بیش از 700 هزار فلسطینی از سرزمین‌های خود اخراج شدند اما در این میان حدود 160 هزار نفر از آنان در این سرزمین‌ها باقی ماندند و رژیم صهیونیستی به مرور زمان آنها را در سرزمین خود منزوی کرد، طوری که آنان بعد از آنکه به طور خودکار به عنوان شهروند اسرائیل شناخته شدند، تبدیل به اقلیتی در این سرزمین‌ها شدند. این اعراب که شمار آنها به 2 میلیون نفر می‌رسد و تقریباً 20 درصد جمعیت سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، بین سال‌های 1949 تا 1966 تحت بدترین سرکوبگری‌ها قرار گرفتند و به اجبار به «گتو»های جدا از هم رفتند و تحت محرومیت‌های شدیدی قرار گرفتند. هرچند سال 1966 حکومت نظامی علیه فلسطینیان لغو شد، اما این دسته از فلسطینیان نتوانستند به زمین‌هایی که از آنها گرفته شده بود، دست یابند و در کنار آن بودجه‌هایی که به آنان اختصاص می‌یافت اندک بود. همین تبعیض سیستماتیک، باعث شد، این فلسطینیان در رنجی دائم قرار گیرند. طوری که در حال حاضر نرخ بیکاری بین این دسته از شهروندان سرزمین‌های اشغالی دو برابر نرخ بیکاری بین یهودیان است. در مباحث شهروندی نیز اعراب اسرائیلی از کمترین حقوق شهروندی برخوردارند. طوری که بسیاری از حقوق خود محروم هستند. تا آنجا که حتی نمایندگان عرب اسرائیلی در پارلمان رژیم صهیونیستی نیز در صورت برخوردار بودن دیدگاه‌هایی غیر از آنچه که تأیید شده است، می‌توانند اخراج شوند.
دلیل خیزش‌های اخیر اعراب اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی نیز همین تبعیض‌های سیستماتیک است و آنان تلاش می‌کنند تا برای به دست آوردن صلح عادلانه، همه‌جانبه و دائمی از طریق راه‌های قانونی با اسرائیل مبارزه کنند.
منبع: Daily Sabah

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7862/3/604777/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها