روستای «رستم آباد چاه ملک» زیر خروارها شن

شن‌های روان 16 روستای «ریگان» را خالی از سکنه کرد




کرمان - شن‌های روان تاکنون 16 روستای شهرستان ریگان را خالی از سکنه کرده‌اند و چنانچه طرح‌های کنترل و مهار شن‌های روان همچنان در حد وعده‌های کاغذی مسئولان باقی بماند، بزودی روستای رستم‌آباد چاه‌ملک هم به‌عنوان هفدهمین روستای شهرستان ریگان از سکنه خالی می‌شود.
شهرستان ریگان بعد از خوزستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور شناخته شده است.
اهالی روستای رستم آباد چاه ملک سال‌هاست از طوفان‌های شن و شن‌های روان انباشت کلافه و خسته‌اند و مسئولان کمبود اعتبار و وسعت زیاد مناطق درگیر شن را به‌عنوان دلیل مهار نشدن طوفان‌های شن مطرح می‌کنند.
این روستا در حدود ۲۹۰ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان واقع شده و از ۱۷۰ خانوار و افزون بر هزار نفر جمعیت برخوردار است.
شن‌های روان به نوعی اقتصاد و معیشت اهالی را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ برخی نخل‌ها زیر شن‌های روان قرار گرفته‌اند یا تا اندازه‌ای از قامت‌شان درگیر شن شده و ثمردهی آنها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. دربی بی‌شهیکی یکی از ساکنان روستا می‌گوید، شن‌های روان منزلش را احاطه کرده و دست‌شان هم به جایی بند نیست که بخواهند به آنجا نقل مکان کنند.
وی می‌افزاید: هر روز طوفان شن داریم و بر وسعت شن‌های روان داخل روستا نیز افزوده می‌شود. محمد نژادی مهر جوانی از این روستا می‌گوید: بیشتر همسن و سال‌های من از روستا مهاجرت کرده‌اند و من به خاطر مادر پیرم و نگهداری از او ناچارم در روستا بمانم. وی ادامه می‌دهد: شرایط زندگی ما در روستا واقعاً سخت شده است و باید کاری برای زندگی ما انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان که مدتی قبل از پروژه‌‌های آبخیزداری در حوالی همین منطقه بازدید داشت سری هم به این روستا زد.
مهدی رجبی‌زاده  به ایرنا می‌گوید: در حاشیه روستا نهالکاری انجام شده است و احداث کمربند سبز نیز در روستا عملیاتی خواهد شد.
وی عنوان می‌کند: با توجه به ضرورت حفظ روستا و ادامه زندگی ساکنان قرار بود مالچ پاشی در این روستا انجام شود اما چون بارگیری نشده تاکنون این امر در این روستا تحقق نیافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان می‌گوید: برای این روستا در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پروژه‌هایی تعریف خواهد شد.
رجبی‌زاده درحالی از احداث بادشکن، نهالکاری و مالچ پاشی بزودی در این روستا خبر می‌دهد که باید پیگیر بود چرا تاکنون چنین اقداماتی در این روستا انجام نشده است. فرماندار ریگان نیز می‌گوید: در صورتی که برای این روستا اقداماتی صورت نگیرد به هفدهمین روستای خالی از سکنه در اثر شن‌های روان افزوده خواهد شد.
امین باقری با بیان اینکه روستای رستم آباد چاه ملک در محاصره شن‌های روان قرار دارند، می‌افزاید: خانوارهای این روستا در حال مهاجرت به سایر نقاط شهرستان هستند. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان نیز وسعت نهالکاری انجام شده در بالادست روستا را ۱۲۰ هکتار عنوان می‌کند.
مجید امیرزاده در عین حال تصریح می‌کند: با توجه به اینکه این نقطه یکی از کانون‌های بحران فرسایش بادی در شرق استان به شمار می‌رود تاکنون نهالکاری در این منطقه جواب نداده است.
وی می‌افزاید: نقاط وسیع و کمبود اعتبار باعث هجوم شن‌های روان به این روستا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی ریگان همچنین از احداث ۱۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۱۲کیلومتر تله رسوب‌گیر در دستور کار خبر می‌دهد و می‌گوید: برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان و نهالکاری دست‌کم ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7862/21/604856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها