هوش مصنوعی مانع سوء‌تغذیه سالمندان می‌شود



میترا جلیلی
خبرنگار
سالمندی، یکی از مراحل زندگی بشر است که اگر با تغذیه مناسب همراه نباشد دردسرهای جدی ایجاد می‌کند. این موضوع احتمالاً برای سالمندانی که در خانه سالمندان، بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی مشابه سکونت دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا ممکن است به‌دلیل افسردگی، بی‌علاقگی به غذاها، تلاش برای جلب توجه و... همه غذایی که برای آنها تهیه شده است را نخورند و حتی گاه به سوء‌تغذیه دچار شوند. درنتیجه این سوء‌تغذیه ممکن است سالمندان با کم‌خونی یا کمبود مواد معدنی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و... مواجه شوند. این، مشکلی است که مورد توجه محققان حوزه فناوری قرار گرفته و برای کمک به این دسته از سالمندان، دست به دامان هوش مصنوعی شده‌اند.
دانشمندان در این روش از یک سیستم آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی کمک گرفته‌اند که می‌تواند به راحتی به تجزیه و تحلیل تصاویر بشقاب غذای این دسته از سالمندان بپردازد که به‌مدت طولانی در مراکز خاص، خانه سالمندان و... نگهداری می‌شوند. این فناوری در حال حاضر ازطریق مشارکت بین دانشگاه واترلو کانادا و مؤسسه تحقیقات سالمندی Schlegel-UW در حال توسعه است تا بتوان از سلامت جمعیت سالمند اطمینان حاصل کرد.
به بیان ساده، این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، یک عکس قبل از سرو غذا می‌گیرد، درحالی که عکس دیگر پس از اتمام غذا توسط ساکنان گرفته می‌شود. حال با مقایسه عکس‌های بشقاب غذای سالمندان با یکدیگر می‌توان مشکلات را بررسی کرد. کارکنان می‌توانند این تصاویر را ازطریق تبلت دریافت کنند و سالمندانی را که به تغذیه خود اهمیت نمی‌دهند  بیشتر مورد توجه قرار دهند.از آنجا که نرم‌افزار استفاده‌شده از سوی این سیستم نسبت به دستورالعمل‌ها و برنامه‌های غذایی خانه مراقبت مرتبط است، از قبل از نوع و ارزش‌غذایی غذاهای موجود در هر وعده غذایی خاص مطلع است بنابراین با تجزیه و تحلیل عواملی مانند میزان غذایی که در بشقاب باقی مانده است، می‌تواند تعیین کند که چه مقدار از هر نوع غذا مصرف شده است و با توجه به ارزش غذایی هربخش از مواد موجود در بشقاب، می‌تواند مشخص کند که بدن سالمند در زمینه دریافت کدامیک از ریزمغذی‌ها کمبود دارد.
اگر مشخص شود که ساکنین دارای رژیم غذایی ناکافی یا نامتعادل از نظر تغذیه‌ای هستند، به مراقبان اطلاع داده می‌شود و به‌دنبال این موضوع، کارکنان این مراکز کمبودهای غذایی را از طریق قرص یا افزایش غذاهای حاوی آهن، کلسیم و... برطرف می‌کنند. البته پیش از این نیز کارکنان خانه‌های مراقبت از سالمندان، با بررسی دستی میزان غذای باقیمانده در بشقاب‌ها، میزان مصرف غذا توسط آنها را تخمین می‌زدند تا سالمندانی را که به هر دلیلی تغذیه مناسبی ندارند  شناسایی کنند. اما دانشمندان معتقدند که چنین روشی حداقل 50 درصد احتمال خطا دارد. در مقابل، ادعا می‌شود که سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی از دقت بالایی برخوردار است و می‌تواند به‌سرعت به سالمندان کمک کند تا این دوران را با سلامت بیشتری طی کنند و مبتلا به سوء‌تغذیه نشوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7862/25/604910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها