رئیس‌جمهور در سفر استانی به مازندران با تأکید بر حفاظت از محیط زیست و جنگل‌ها، خواستار شد

برخورد شدید با متعرضان به منابع طبیعی


گروه سیاسی / روز گذشته رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم به مازندران رفت، سفری پر بازدید و پربرنامه که طی آن مسائل زیربنایی این استان همچون مدیریت زباله‌ها، حفظ محیط زیست و طبیعت استان و رونق صادرات محصولات کشاورزی، بویژه از طریق ظرفیت بندری مازندران مورد بررسی قرار گرفت. از جمله نکات برجسته این سفر، بازدید رئیس جمهور از فرایند آزادسازی سواحل دریای خزر به نفع مردم بود. دستور آزادسازی سواحل، حدود یک ماه پیش در پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان گیلان صادر شد و حالا آیت‌الله رئیسی ، در منطقه خزرآباد ساری از این سواحل آزادشده به عنوان یک نمونه بازدید کرد. رئیس جمهور اما صرفاً به آزادسازی سواحل قناعت نکرد، بلکه با تأکید بر ضرورت سالم‌سازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی از استاندار خواست تمهیدات لازم را برای استفاده عمومی مردم از دریا فراهم کند، فرایندی که در سایر استان‌های شمالی کشور نیز دنبال خواهد شد.
استفاده از ظرفیت‌های مازندران برای کل کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در ابتدای ورود به ساری، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع اقتصادی استان مازندران، اظهار کرد که با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده می‌توان از ظرفیت‌های گسترده استان، نه فقط به نفع آبادانی این استان بلکه برای کشور استفاده کرد.
در نخستین برنامه سفر، آیت‌الله رئیسی از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران بازدید کرد و در گفت‌وگو با مسئولان این منطقه، از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیت‌های آن قرار گرفت. وی در این بازدید با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار کرد: بندر امیرآباد از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیت‌ها معطل بماند. رئیسی افزود: در مسیر توسعه‌یافتگی و احداث کارخانه‌های تولیدی و صنعتی لازم است سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توجه به مسائل زیست‌محیطی، مسیر توسعه‌یافتگی بندر را تسهیل کند.
طبیعت‌گردی با ملاحظات زیست‌محیطی
رئیس جمهور در بازدید از شبه‌جزیره میانکاله نیز ضمن آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید می‌کند، احیا و نگهداری این منطقه را سرمایه ارزشمندی دانست که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود. وی با بیان اینکه هر اقدامی که برای احیا و نگهداری منطقه میانکاله لازم است باید انجام شود، بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه باید با رعایت اصول زیست‌محیطی و حفظ طبیعت باشد، افزود: ایجاد طبیعت‌گردی در منطقه میانکاله می‌تواند برای مردم، محل درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد. رئیسی همچنین دستور داد با توجه به اینکه در این منطقه آتش‌سوزی‌های فصلی اتفاق می‌افتد یک ایستگاه آتش‌نشانی ایجاد شود.
 تأمین امکانات رفاهی پس از آزادسازی سواحل
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از این سفر، از سواحل آزادسازی شده استان مازندران در منطقه خزرآباد ساری بازدید کرد و با تأکید بر ضرورت سالم‌سازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی، به استاندار دستور داد طرح‌های سالم‌سازی سواحل را گسترش دهند و امکانات لازم برای تفریح سالم مردم و استفاده عمومی از دریا را فراهم کنند. در این بازدید شماری از مردم و گردشگران با رئیس جمهور گفت‌وگو کردند.
دستور راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز‌ ساری در ۶ ماه
رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه نیمه‌کاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری نیز بر راه‌اندازی آن در 6 ماه آینده تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، گفت: مردم نباید گرفتار و معطل طرح‌ها و پروژه‌هایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل این‌گونه طرح‌ها اقدام شود.
رئیسی همچنین معاون اول را مأمور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سر و سامان دهد.  
 بازدید از مرکز آزمایش و بازاریابی محصولات کشاورزی
رئیس جمهور همچنین از امکانات، تأسیسات و تجهیزات شرکت روماک‌گستر پارس بازدید کرد و طی آن، بر لزوم راه‌اندازی مراکز پیشرفته بسته‌بندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور بویژه‌ استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند تأکید کرد.
وی همچنین خواستار تلاش برای بومی‌سازی دانش فرآوری، آزمایش و بسته‌بندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد. خطوط تولیدی این واحد مطابق به‌روزترین استاندارد‌های بین‌المللی طراحی و ساخته شده است. این مرکز مجهز به آزمایشگاه‌های تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکسبرداری سه بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بسته‌بندی شده، تشخیص صدمات محیطی میوه جات، توزین میوه به صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازه‌گیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازار‌های جهانی است. این مجموعه همچنین دارای سالن‌های بسته‌بندی، آماده‌سازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بسته‌بندی و سردخانه‌های زیر صفر درجه است.
کوتاهی در حفظ جنگل‌ها پذیرفته نیست
رئیس جمهور عصر دیروز نیز در نشست با فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه کوتاهی در صیانت از جنگل‌ها پذیرفته نیست، گفت: لازم است ساخت و ساز در درون جنگل‌ها که تخلف آشکار است به سرعت بررسی و از ادامه تخلفات ساختمانی در جنگل‌ها جلوگیری شود.
آیت‌الله رئیسی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگل‌ها گفت: باید بررسی شود ساختمان‌هایی که در قلب جنگل احداث شده، با مجوز چه مقاماتی بوده و آیا آن مقام برای صدور این مجوز صلاحیت داشته یا نداشته؟ و چنانچه صلاحیت داشته، چگونه به خود اجازه داده مجوز ساخت و ساز  در جنگل را صادر و ثروت ملی را تخریب کند؟
 مأموریت به استاندار برای بررسی ساخت و سازها
رئیس جمهور از استاندار مازندران خواست کارگروهی را مأمور کند تا از فردا صبح (امروز- شنبه) تخلفات ساختمانی در درون جنگل را با اولویت ساختمان‌های در حال احداث بررسی کنند تا مشخص شود این ساختمان‌ها با چه مجوزی در حال احداث است. رئیسی اضافه کرد: این کارگروه موظف است تا آخر امسال فهرست تخلفات را در مازندران مشخص کند تا جلوی آنها گرفته شود.
 ممنوعیت تعرض به منابع طبیعی
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه تخلف و آسیب به جنگل‌ها از هیچ فرد و دستگاهی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ادارات و سازمان‌های دولتی اجازه تعرض به منابع طبیعی را ندارند و دستگاه‌ها، مقامات و افراد بانفوذ هم چنانچه مرتکب تخلف شوند، باید با آن شدیدتر برخورد شود. وی تأکید کرد: از امروز نباید به هیچ‌عنوان اجازه داده شود آسیبی به جنگل‌های کشور وارد شود و ضمن برخورد با متخلفان، لازم است مردم نیز در جریان این برخوردها قرار گیرند.
 حمایت از کشت برنج در مازندران
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت از کشت برنج در استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت و امکان خودکفایی در برنج وجود دارد و این نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و حمایت از کشاورزان است و بدیهی است دولت از هرگونه تلاش برای خودکفایی در محصول برنج حمایت می‌کند.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدررفت آب تأکید کرد و با بیان اینکه صیانت و حفظ محیط زیست به معنای مسدود و محصور کردن مناطق طبیعی نیست، گفت: حفظ محیط زیست بیش از هر چیز نیازمند طراحی‌های علمی و ابتکار عمل تخصصی است که ضمن صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امکان استفاده مردم از این مناطق نیز فراهم باشد. وی در ادامه نقش مردم و تشکل‌های مردم نهاد را در حفظ محیط زیست مهم توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست برای صیانت از منابع و ثروت ملی کشور با سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی برادرانه همکاری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7870/1/606505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها