روسیه اعلام کرد در آزمایشگاه سری کی یف به اسنادی از طراحی جنگ بیولوژیک از سوی امریکا دست یافته است

دست‌های سفید آلوده


بنفشه غلامی/ پس از چند روز تنش‌آلود بین روسیه و امریکا بر سر به‌دست آمدن اسنادی در اوکراین که نشان می‌دهد، پنتاگون در حال هزینه کردن مبالغی هنگفت در این کشور برای آزمایش‌هایی با هدف تولید سلاح‌های بیولوژیکی بوده است، شب گذشته شورای امنیت به درخواست روسیه نشستی برای بررسی تولید سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اواسط هفته گذشته اعلام کرد، ارتش این کشور در پیشروی‌های خود در اوکراین به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، امریکا در حال سرمایه‌گذاری روی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین بوده است.
آزمایشگاه‌هایی که می‌توانند تولید کننده سلاح‌های بیولوژیکی باشند. او اعلام کرده بود بررسی اسنادی که ارتش روسیه از این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اطراف کی‌یف به دست آورده است، نشان می‌دهد، این آزمایشگاه‌ها در حال ایجاد مکانیزمی برای گسترش مخفیانه پاتوژن‌های کشنده بوده‌اند. در همین خصوص روز پنجشنبه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه پس از مذاکراتی با وزرای خارجه اوکراین و ترکیه، خواهان توضیح امریکا درباره این اسناد و اقدامات واشنگتن در اوکراین شد و گفت: «ما به شدت نگران اطلاعاتی هستیم که از فعالیت‌های آزمایشگاهی پنتاگون در اوکراین خبر می‌دهند و از همین رو خواستار ادای توضیح امریکا در این خصوص هستیم.» «لاوروف» همچنین با تأکید بر اینکه «ما هیچ داده‌ای که نشان دهد، آنها تاکنون از چنین سلاح‌هایی استفاده کرده باشند، در دست نداریم»، ادامه داد: «با این حال آنچه به آن اطمینان داریم این است که این آزمایش‌ها به‌طور قطع صلح‌آمیز نبوده و با هدف تولید سلاح‌های بیولوژیکی انجام شده‌اند و جهت‌گیری خاصی علیه قوم خاصی داشته‌اند.»
در پی این سخنان و در حالی که هفته قبل «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنگره این کشور اعلام کرده بود که آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین در حال فعالیت هستند، «بلومبرگ» در گزارشی خبر داد، امریکا گزارش‌ها درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین را رد کرده است. بنا بر این گزارش «ایوریل هینز»، مدیر اطلاعات ملی امریکا در سخنانی مدعی شد: «اوکراین مانند هر کشور دیگری می‌تواند صاحب آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف باشد. اما امریکا هیچ اقدامی در راستای تولید سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین انجام نداده است.» او همچنین گزارش روسیه درباره چنین اتهامی را تاکتیکی کلاسیک خواند و مدعی شد که روسیه با «پرچم دروغین»، دست به عملیات فریب زده است و ممکن است بخواهد با طرح چنین اتهامی خود دست به حمله بیولوژیکی به اوکراین بزند. ادعایی که بلافاصله «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در کلماتی تندتر آنها را تکرار کرد و گفت: «روسیه نه تنها ظرفیت حمله بیولوژیکی را دارد بلکه سابقه چنین حملاتی را نیز در کارنامه خود داشته است.» «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم که در هفته‌های اخیر همسویی‌های او با «بایدن» یادآور همسویی‌هایی است که «تونی بلر» با «جورج بوش» داشت، اعلام کرد: «روسیه با یک خبر جعلی، خود را آماده استفاده از چنین سلاح‌هایی کرده است.»
به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، واکنش امریکا به گزارش روسیه و اتهام‌زنی این کشور به مسکو بابت احتمال حملات بیولوژیکی در اوکراین باعث شد دیروز «دیمیتری پولیانسکی»، نماینده روسیه در سازمان ملل در توئیتی خبر دهد، کشورش از شورای امنیت درخواست نشست اضطراری برای جمعه شب (دیشب) کرده است. این در حالی بود که کرملین نیز عصر دیروز در توئیتی خبر داده بود، «جهان منتظر رویدادی زیبا باشد.»
بورل: اشتباه از غرب بود
در حالی که نبردها در اوکراین همچنان با قوت تمام ادامه دارد و جنگ وارد سومین هفته خود شده است، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی به‌طور تلویحی غرب را مقصر جنگ اوکراین دانست. به گزارش سایت انگلیسی‌زبان شبکه خبری «المیادین»، «بورل» در مصاحبه‌ای با شبکه «تی اف 1» گفت: «آماده‌ام تا بپذیرم، ما مرتکب اشتباه‌های متعددی شدیم و فرصت برای نزدیک کردن روسیه به غرب را از دست دادیم. لحظاتی وجود دارند که ما می‌توانیم از آنها بهتر استفاده کنیم، چیزهایی که ما داشتیم اما به‌خوبی از آنها استفاده نکردیم. مثل دادن وعده پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو. به نظر من این اشتباه است که وعده‌ای بدهیم اما نتوانیم آن را عملی کنیم.» «بورل» در حالی این اعتراف را مطرح کرده که نه تنها اوکراین بعد از آغاز جنگ و مشاهده واکنش خونسردانه غرب به این جنگ، دیگر علاقه‌ای به پیوستن به ناتو ندارد، که شماری از کشورهایی که در این صف قرار داشتند، مثل سوئد و فنلاند نیز اعلام کرده‌اند، عضو ناتو نخواهند شد. دیروز نیز در همین خصوص، وزیر دفاع سوئد اعلام کرد: «تا زمانی که من وزیر هستم، سوئد هرگز به ناتو نخواهد پیوست.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7870/1/606514/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها