رئیس سازمان سیا اعلام کرد

فارغ از نتیجه مذاکرات وین، ایران همچنان تهدیدی برای امریکاست


گروه سیاسی/ ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی امریکا «CIA» در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا مدعی شد: ایران علاوه بر مسائل هسته‌ای و موشکی، برای تمامی خاورمیانه و متحدین امریکا در این منطقه نیز تهدید به‌شمار می‌رود. او افزود: صرفنظر از اینکه مذاکرات وین چه سرانجامی‌ داشته باشد، تهدیدهای ناشی از ایران کماکان از چالش‌های منطقه خواهد بود.
ویلیام برنز در حالی ادعای تداوم تهدیدات ایران برای سراسر خاورمیانه را مطرح می‌کند که او یکی از مقامات ارشد امریکایی حامی احیای برجام شناخته می‌شود.
ادای شهادت او در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در شرایطی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته است مذاکرات وین «به پیشرفت‌های زیادی دست یافته»است.
این در حالی است که پیش از حضور رئیس سی‌آی‌ای در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، جامعه اطلاعاتی امریکا گزارش سالانه خود در‌باره تهدیدات جهانی و از جمله خطرات ناشی از ایران را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: مقابله ایران با امریکا و متحدان واشنگتن در خاورمیانه، برای تهران، یک مبارزه حیاتی است. حکومت ایران برای پیشبرد اهداف خود از برنامه هسته‌ای رو به گسترش، طرح‌های تسلیحاتی و نیروهای نیابتی‌ استفاده می‌کند و همزمان دیپلماسی را به کار می‌گیرد.
مجموعه نهادهای اطلاعاتی امریکا، شامل ۱۶ سازمان اطلاعاتی این کشور، از جمله سی‌آی‌ای، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی است. در گزارش این مجموعه ارزیابی شده که ایران چه مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی، امریکایی‌ها را بویژه در خاورمیانه تهدید می‌کند و همزمان، هدف دیگر خود را که در یک دهه گذشته دنبال کرده، برای یارگیری و ایجاد شبکه‌هایی در داخل امریکا، ادامه می‌دهد.
در این گزارش ادعا شده است در کنار افزایش تحرکات سایبری ایران علیه امنیت ملی امریکا، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی حتی برای ربودن و ‌ترور فعالان ایرانی یا مقامات امریکا در تکاپو بوده‌اند. بی‌بی‌سی رسانه دستگاه سلطنتی انگلیس نیز از قول دفتر مدیر اطلاعات ملی امریکا و گزارش «ارزیابی سالانه تهدیدها» نوشت: در این ارزیابی از ایران به‌عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه امریکا در طول سال آینده نام برده شده است.
 سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در این ارزیابی بخشی را به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داده‌اند: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال حاضر مشغول فعالیت‌های کلیدی ساخت سلاح اتمی که به عقیده ما برای تولید یک بمب اتمی لازم خواهد بود، نیست.» بنابر این گزارش، ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای، برجام، برخی فعالیت‌های خود را که فراتر از محدودیت‌های اعمال شده بود از سر گرفته است: «اگر تهران از تخفیف‌های تحریمی بهره‌مند نشود، مقام‌های ایرانی احتمالاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.»
گفتنی است این ارزیابی علاوه بر آنکه مدعی تهدید‌هایی مثل چین، روسیه و ایران برای امریکا شده، به مسائل دیگری از جمله همه‌گیری کرونا و تغییر اقلیم نیز پرداخته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7870/5/606525/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها