نقشه راه دولت سیزدهم در سال دوم


دکترعلی قنبری  اقتصاددان و معاون وزیر کشاورزی در دولت یازدهم

​​​​​​​ سال اول دولت گذشت و برخی کارها آن‌طور که انتظار می‌رفت عملیاتی نشد، ولی انجام نشدن برخی کارها در سال اول را نمی‌توان اشکال دولت دانست، اما دولت باید تغییرات ساختاری در سال دوم ایجاد کرده و با رها کردن موارد درجه دو و سه، بیشتر از قبل به اولویت‌ها بپردازد و بیش از پیش به سمت مهار تورم، کنترل بیکاری و... حرکت کرده و در کشور توسعه ایجاد کند.
به نظر می‌رسد دولت باید در سال دوم به سمت عملی کردن بیش از پیش وعده‌هایش حرکت کند و اولین کاری که در سال دوم باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه مهار تورم و جبران کسری بودجه از طریق کنترل رشد نقدینگی است.
دومین کاری را که دولت باید در اولویت کاری خود قرار دهد افزایش سرانه درآمد سالانه کشور است، اکنون این نرخ یک درصد است در صورتی که طبق برنامه‌ای که آیت‌الله رئیسی اعلام کرد این رقم ۸ درصد بود، از این رو امیدواریم در سال دوم به این عدد برسد.
دولت سیزدهم باید برای افزایش تولید و درآمد، تجدید سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در اولویت قرارد هد تا در پی آن سفره‌های مردم بهبود یابد، چرا که انجام سرمایه‌گذاری باعث افزایش تولید و تقویت توان مالی دولت شده و اشتغال ایجاد می‌شود. با ایجاد اشتغال نیز توسعه اقتصادی بهبود یافته و به دنبال آن وضع معیشت مردم نیز ارتقا خواهد یافت.
همچنین رئیس جمهور وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن را داده است. در سال اول به طور کامل این وعده عملیاتی نشد، از این رو امیدواریم در سال دوم این وعده عملیاتی شود.
انسجام دولت و تیم اقتصادی بسیار مهم است. دولت‌ها مجبور هستند ایرادهای دولت قبل را رفع کرده و کسری بودجه آنها را نیز پرداخت کنند و وظیفه هر دولتی که بر سرکار می‌آید همین است و چاره‌ای جز انجام آن کارها نیست و این کار با انسجام دولت و با تیم اقتصادی میسر می‌شود، از این رو امیدواریم دولت در سال دوم بتواند بدهی‌های دولت قبل را پرداخت کرده و در جهت توسعه حرکت کند.
کشور با کسری بودجه، رشد نقدینگی، درآمد پایین مردم و کاهش تولید ناخالص ملی مواجه است، بنابر این دولت سیزدهم برای حل تمام این مشکلات باید تغییرات ساختاری ایجاد کرده و با مهار تورم، ایجاد اشتغال و پرداخت بدهی‌ها در جهت ادامه بهبود معیشت مردم گام بردارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/12/624795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها