اثرات درازمدت اقدامات دولت بر اقتصاد ایران


دکترعبدالمجید شیخی
 اقتصاددان و استاد دانشگاه

​​​​​​​فعالیت‌های رئیس جمهور به دو بخش سلبی و ایجابی قابل تقسیم‌بندی است. یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم در یک‌سال گذشته، مقابله با فساد بوده که می‌‌توان آن را در زمره فعالیت‌های سلبی تقسیم‌بندی کرد.
همچنین پیشگامی دولت در مقابله با تخلفات اقتصادی مورد توجه است. در یک‌سال گذشته شاهد انسداد تخلف در حوزه اقتصاد و نظام اداری بوده‌ایم و البته باید گفت که رئیس‌جمهور، این روند را عملاً از زمان ریاست قوه قضائیه آغاز کرده بود؛ به گونه‌ای که با تعقیب بسیاری از پرونده‌ها رعبی در دل متخلفین حوزه اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرد و جنبه سلبی فعالیت‌های ایشان همچنان ادامه دارد.
دولت سیزدهم در زمینه اشتغال نیز کارنامه یک‌ساله موفقی دارد، چرا که بسیاری از کارگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل یا کارگاه‌های در شرف تعطیلی را به حوزه اشتغال بازگرداند و از سوی دیگر زمینه ایجاد فساد را نیز متزلزل کرد.
بُعد دوم فعالیت‌های رئیس جمهور را باید ایجابی دانست. دولت قبل تولید مسکن را حدود ۸ سال تعطیل کرده بود، ولی در یک‌سال گذشته، بارقه امیدی ایجاد شده و ساخت یک و نیم میلیون مسکن در مرحله اجراست.
همچنین بخش مسکن پیشران در اقتصاد است و رونق مسکن می‌‌تواند بیش از ۳۰۰ رشته شغلی را فعال کند که بی‌شک در توسعه اقتصاد کشور اثرگذار است و می‌‌توان آن را یکی از دستاوردهای موفق دولت در یک‌سال گذشته دانست.
در عین حال، فعال کردن حوزه نفت و گاز، ارتقای شرایط فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه واردات و صادرات، عضویت در پیمان‌های دوجانبه یا چندجانبه، توسعه پیمان شانگهای، توسعه پیمان اوراسیا و... از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در عمر یک‌ساله خود است که اثرات ماندگار و درازمدتی بر اقتصاد ایران دارند.
عملکرد دولت در حوزه ترانزیت نیز موفق بوده و باز شدن مقدمات راه ابریشم که آسیا را از طریق خط آهن و زمینی به اروپا متصل می‌‌کند یکی از این دستاوردهاست.
با توجه به شرایط حادی که امریکا در حال ایجاد آن در جنوب شرقی آسیا در تنگه تایوان است و امکان تنش وجود دارد، کشورهای بین مسیر هم به باز شدن مقدمات کریدور شرق و غرب جاده‌ای و ریلی از طریق ایران تشویق شده‌اند که می‌‌تواند اتفاق خوبی برای کشور رقم بزند.
در یک‌سال گذشته زمینه توسعه تجارت و تولید فراهم شده و دولت با استناد به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک‌ها را مکلف به حمایت از بخش مولد اقتصاد و بنگاه‌های تولیدی کرده و بارقه امید برای صنعت و تولید ایجاد شده است. حمایت از بنگاه‌های تولیدی می‌‌تواند در رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش درآمد ملی و افزایش درآمد سرانه تأثیرگذار باشد و به این ترتیب شاهد کاهش فقر، تورم و کم شدن فاصله طبقاتی در جامعه خواهیم بود. در هر حال نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد خرابی‌های 96 ماه گذشته را نمی‌توان در 12 ترمیم کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/12/624796/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها