مدیریت مناسب دولت در حوزه کسری بودجه


دکترمحمد جلیلی اقتصاددان و 
رئیس سابق دانشگاه آزاد ابهر

​​​​​​​یکی از بخش‌هایی که کاملاً روشن بوده و مردم نیز در جریان بوده‌اند، کسری بودجه است. طی سال گذشته یک نگرانی جدی در این حوزه میان مردم ایجاد شده بود به طوری که برخی از کارکنان دولت تصور می‌‌کردند ممکن است حقوقی به آنها پرداخت نشود یا اینکه دیرکرد قابل توجهی داشته باشد. اما در این زمینه دولت سیزدهم موفق بود و به گونه‌ای عمل کرد که با مدیریت مناسب توانست سال 1400 را بدون هیچ مشکلی به پایان برساند. 
در واقع می‌‌توان گفت دولت آقای رئیسی توانست در این مدت از طریق کسب درآمد و ایجاد درآمدهای جدید کسری بودجه را جبران کند که باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور شد. نباید فراموش کنیم، همه درآمد‌هایی را که کشور کسب می‌‌کند نمی‌توانیم خرج کنیم، زیرا با چنین اقدامی نمی‌توانیم به دستاوردها و اهداف مهمی که در چشم‌انداز کشور ترسیم کرده‌ایم دست یابیم. بنابراین در این خصوص باید توجه ویژه‌ای به مدیریت هزینه‌ها داشته باشیم و آن را یکی از استراتژی‌های مهم دولت و کشور قرار دهیم. یعنی دولت نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی خود را به سمت بودجه عملیاتی ببرد. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تصمیمات اقتصادی به نظر من مدیریت بودجه است که با دو عامل افزایش درآمد و کاهش هزینه می‌‌توان کسری آن را جبران کرد. مهم‌ترین راهکار این امر نیز تنها با عملیاتی کردن بودجه امکانپذیر است. درباره مقابله با بسترهای فساد،دولت سیزدهم نسبت به سایر دولت‌ها در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است. از سوی دیگر معمولاً همه افراد فساد را تنها اختلاس، معاملات صوری، حقوق نجومی و... می‌‌دانند و با آن آشنا هستند، اما مهم‌ترین فساد اقتصادی زمانی رخ می‌‌دهد که نتیجه تصمیمات اشتباه مدیران در اقتصاد نمایان می‌‌شود. در مقابله با فساد تنها نظارت دولت نیست بلکه انتخاب درست افراد در جایگاه‌های مناسب که منجر به از دست رفتن منابع نمی‌شود نیز یکی از زیرساخت‌های مهم مقابله با فساد است. نرخ بیکاری یکی از آن متغیر‌های اقتصادی است که هیچ‌گاه نمی‌توان آن را صفر کرد. اولین راهکار ایجاد شغل توسط دولت و دومین راهکار مربوط به تسهیل شرایط ایجاد اشتغال است که در این خصوص مهم‌ترین بحث مربوط به بهبود فضای کسب و کار است. یکی از مهم‌ترین موارد در حوزه کار مربوط به آسان کردن زیرساخت‌ها برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان است که در این حوزه دولت فعلی اقدامات مهمی همچون سهولت دریافت مجوز را انجام داده و همین امر منجر به ایجاد روندی صعودی در حوزه اشتغالزایی خواهد شد. 
در واقع از بین بردن موانع و بحث بهبود فضای کسب و کار از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت بوده است، اما باید آسان‌سازی در ایجاد اشغالزایی کشور تقویت شود. به طور مثال برخی از مقررات دست و پاگیر حذف شده و زیرساخت‌های لازم درباره ایجاد شغل فراهم شود. مثلاً دولت یکی از زیرساخت‌های مهم در این خصوص را که برق است برطرف کرده و اغلب مناطق حتی روستاها نیز از این زیرساخت برخوردار هستند. یکی دیگر از موارد مهم برای کارآفرینان در خصوص ایجاد اشتغال، تسهیلات بانکی است که باید به طورعادلانه، بموقع و مقرون به صرفه با سود مناسب در اختیار آنها قرار داده شود و برای آن از دریافت ضمانت‌های سخت خودداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/12/624797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها