معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی اعلام کرد

ایجاد 300 هزار شغل با رویکرد توانمندسازی مددجویان کمیته امداد


گروه اقتصادی/ اشتغال پایدار با نگاه عادلانه و با توانمندسازی که بتواند ضمن کاهش نرخ فقر، رشد اقتصادی کشور را تضمین کند، از اهداف اصلی دولت در یک سال اخیر بوده‌ است؛ دولتی که با آغاز کار خود، انضباط پولی، مالی  و توانمند‌سازی جمعیت فعال کشور را از ابتدا در دستور کار خود قرار داد و با این رویکرد و براساس سند تحول اقتصادی گام‌های اساسی را در این راستا طی یک سال اخیر برداشته است.
نشانه‌های این موضوع را می‌توان در روند کاهش مددجویان کمیته امداد امام خمینی یافت که در سال گذشته با توانمندسازی توانست میزان اشتغال را در این نهاد مردمی به حداکثر برساند.
دیروز، در شمال تهران، نمایشگاهی برپا شده بود که همه نشانه‌های گفتار پیشین را تأیید می‌کرد. این نمایشگاه به بهانه تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی بر پاشده بود. اینها کسانی بودند که تا پیش از این مددجوی کمیته امداد بودند و حالا خود با حمایت این کمیته و بخصوص دولت کارآفرین شده و فرصت‌های شغلی جدید را به ظرفیت اقتصادی کشور خواهند افزود.
اشتغالزایی با رویکرد توانمند‌سازی
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی معتقد است که توانمندسازی بهترین و اساسی‌ترین نحوه حمایت از مددجویان این کمیته است. مرتضی فیروز آبادی، در این مراسم با این توضیح گفت که به همین دلیل است که ما بیش از برنامه ششم توسعه در سال 1400 بالای 300 هزار شغل ایجاد کردیم. این درحالی است که بر اساس برنامه ششم توسعه در مجموع می‌بایست کمیته امداد 350 هزار فرصت شغلی ایجاد کند. 
فیروزآبادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تولید و رشد اقتصادی و اشتغال با رویکرد توانمندسازی آن را به یک اتاق جنگ تشبیه کرد و گفت که رویکرد کمیته امداد دراین مدت بر محوریت توانمندسازی بوده و به‌همین خاطر توانسته‌ایم موفقیت‌هایی در تولید، فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی داشته باشیم. به گفته وی، تعهد کمیته امداد در ایجاد اشتغال در سال 1400 ایجاد 300 هزار فرصت شغلی بود که خوشبختانه با همکاری بانک‌های عامل و دیگر نهادهای ذیربط بطور 100 درصد این مشاغل محقق شد.
یکی دیگر از محورهایی که فیروزآبادی بر آن تأکید کرد، ایجاد مشاغل دانش‌بنیان و حرکت به این سمت بود. وی دراین باره توضیح داد که با همکاری و تفاهمنامه‌هایی با معاونت علمی ریاست جمهوری، این کمیته درصدد سوق دادن جوانان به سمت فضای علم، فناوری و خلاقیت است.
وی دستاورد پهپاد سمپاش را نمونه‌ای از این نوع فعالیت دانست و گفت که در راستای زنجیره‌های تولید جهت‌گیری‌هایی صورت گرفته است، مثل تولید درخت توت، پیله ابریشم  و...
به گفته وی، با توجه به تجربه سال 1400، کمیته امداد، حرکت خود را برای ایجاد 500 هزار شغل در سال جاری شروع کرده است. فیروزآبادی به نظارت‌های مرحله‌ای در فرایند تسهیلات برای ایجاد شغل و پایداری آن از سوی کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تنها 7 درصد انحراف منابع  مشاهده شد که اگر در توزیع منابع توازن صورت می‌گرفت، این میزان انحراف نیز وجود نداشت.
تخصیص 10 هزار میلیارد تومان منابع اشتغالزایی به بانک‌های عامل
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم گفت که امسال 25 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در قالب بودجه سال 1401 به این کمیته اختصاص یافت که خوشبختانه در 17 فروردین ماه امسال این میزان منابع تخصیص یافت و ازاین میزان 10 هزار میلیارد تومان به بانک‌های عامل ابلاغ شد که آنها نیز سهم استان‌ها را مشخص و فعالیت در این راستا دو ماه زودتر از موعد مقرر آغاز شد.
مرتضی بختیاری با بیان اینکه مددجویان کمیته امداد خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند، افزود: سقف وام اشتغالزایی مددجویان با کمک دولت  به 300 میلیون تومان افزایش یافته است. او، از تعهد ایجاد 40 هزار پنل خورشیدی از مجموع 550 هزار پنل در کمیته امداد خبر داد و گفت: امیدواریم که درآمد پایداری از این میزان سهم عاید مددجویان شود.
به گفته بختیاری، خوداتکایی و خودباوری از محورهای برنامه‌های  اشتغالزایی کمیته است .  وی در ادامه گفت: روش‌های علمی در کمیته امداد در بخش اشتغال خانگی در دستور کار قرار گرفته چرا که بیش از 50 درصد از سرپرستان خانوار تحت‌ پوشش کمیته زنان خانه‌دار هستند. به گفته وی،  بیش از ۷۰۰ هزار خانوار از سال ۹۴ تا ۹۸ از پوشش کمیته امداد خارج شدند.
وی همچنین از ایجاد صندوق ضمانت برای مددجویان خبر داد و گفت که این موضوع در دولت در حال بررسی نهایی است.
تا مهرماه سقف وام خرد به 300 میلیون تومان افزایش می‌یابد
قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی، از اجرایی شدن افزایش سقف وام خرد مددجویان به میزان 300 میلیون تومان تا مهرماه خبر داد.
اصغر ابوالحسنی هستیانی، در مراسم گشایش نمایشگاه دستاوردهای اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام افزود: بر اساس تبصره 16 قانون بودجه سال 1401، 25 هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد برای ایجاد فرصت‌های شغلی قرار گرفت. با مردمی‌سازی یارانه توصیه شده که با هم افزایی، وام‌های فردی و کارگاهی افزایش یابد به همین دلیل این درخواست مورد توجه قرار گرفت. به گفته وی، این امکان در حال فراهم شدن است و پیش‌بینی می‌‌‌شود که تا مهرماه سقف وام‌های خرد به 300 میلیون تومان افزایش یابد.
وی همچنین به اصل 43 قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت که در این اصل به صراحت اعلام شده دولت باید زمینه‌های اشتغال و مسکن را برای عموم مردم مهیا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/13/624800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها