در ششمین روز از هفته دولت رقم خورد

بهره‌برداری و آغاز اجرای ۳ میلیارد دلار طرح در پارس جنوبی


گروه اقتصادی / روز گذشته چند پروژه نفتی در پایتخت گاز ایران یعنی عسلویه به بهره‌برداری رسید. طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی و بلوک نخست نیروگاه ۴۸۰ مگاواتی سیکل ترکیبی عسلویه و چندین طرح مسئولیت‌های اجتماعی از جمله این طرح‌ها بودند. همزمان دستور آغاز عملیات اجرایی و افتتاح چند طرح عمرانی دیگر از جمله احداث خط لوله جدید فاز 16 و عملیات اجرایی طرح PDH/PP پتروشیمی پارس نیز از سوی وزیر نفت صادر شد. جواد اوجی در بدو ورود به عسلویه، عنوان کرد: این طرح‌ها در بحث اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای استان برکات خوبی خواهد داشت که امیدوارم به مردم استان برسد.
به گزارش شانا، وزیر نفت درباره کسری گاز در روزهای سرد امسال نیز گفت: امسال هم به دلیل اینکه در سال‌های گذشته در صنعت گاز سرمایه‌گذاری نشده کسری گاز داریم، اما تلاش همکارانمان در شرکت‌های تابع وزارت نفت این است که با تدابیر اندیشیده شده، مثل پارسال اجازه ندهیم مردم عزیز کشورمان دچار چالش و مشکل شوند.
افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع
در جریان آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت در عسلویه نیز وزیر نفت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد که ایران بزودی در حوزه تولید پروپیلن از پروپان به خودکفایی می‌رسد. اوجی پس از افتتاح ۲۷ پروژه مسئولیت اجتماعی، گفت: این قول را می‌دهیم که افتتاح این پروژه‌ها تداوم داشته باشد.
وزیر نفت در ادامه، فرمان بهره‌برداری از فاز ۳، ۴ و ۵ شرکت ایران ال‌ان‌جی را صادر و اظهار کرد: مایع‌سازی و شیرین‌سازی این مجموعه هنوز تکمیل نشده، اما برق تولیدی آن اکنون به منطقه عسلویه و استان بوشهر تزریق می‌شود.
اوجی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH/PP) شرکت پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی پارس تأکید کرد: یکی از طرح‌های ضروری صنعت پتروشیمی همین طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن است که برای زنجیره تکمیلی پتروشیمی هم مهم است، در حالی که هنوز بخشی از پروپیلن به کشور وارد می‌شود. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، احداث مجتمع‌های تولید پروپیلن از پروپان را آغاز می‌کنیم و تا چند سال آینده در این حوزه به خودکفایی خواهیم رسید، با این کار اشتغالزایی خوبی برای نیروهای بومی و متخصصان استان بوشهر فراهم می‌شود.
اوجی پس از اعلام دستور بهره‌برداری از پروژه انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های سایت ۲ به سایت ۱ پارس جنوبی، اظهار کرد: این پروژه یکی از اقدام‌های مهم در فصل زمستان است، زیرا توقف انتقال این میعانات بر تولید گاز اثر می‌گذارد. از سویی هزینه نقل و انتقالات آن هم بین سایت ۱ و ۲ کاهش می‌یابد. وی در ادامه پس از افتتاح پایانه صادراتی ال‌پی‌جی شرکت پتروصنعت ایرانیان تصریح کرد: این صادرات از انحصار برخی کشورهای منطقه درآمد و شرکت‌های دیگر هم در این حوزه فعال شدند و طبق آمار مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صادرات ال‌پی‌جی در یک سال اخیر ۲۰ درصد افزایش یافته است که ارزآوری بیشتری هم برای کشور خواهد داشت. 
میدان گازی پارس شمالی با همکاری گازپروم توسعه می‌یابد
وزیر نفت پس از این مراسم نیز با تأکید بر استقبال از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، گفت: امروز پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با اعتبار یک میلیارد دلار در این استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه‌هایی با اعتبار ۲ میلیارد دلار هم در بخش بالادست و پایین‌دست آغاز شد. با برنامه‌ریزی وزارت نفت، ان‌شاءالله همه پروژه‌ها در مدت زمان مقرر تکمیل می‌شوند تا شاهد تحولات مطلوب در منطقه باشیم. برای توسعه میدان گازی پارس شمالی هم با شرکت گازپروم روسیه تفاهمنامه همکاری امضا شده است.
وزیر نفت گفت: واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات‌ گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، نخستین طرحی بود که با دانش بومی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اجرا شد و قول می‌دهیم که در بقیه فازها این واحد نیز راه‌اندازی شود.
سرمایه‌گذاری طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی ۴ ماهه باز می‌گردد
در این مراسم، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیزبا بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی در طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی پس از شیرین‌سازی صادر شده است، گفت: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح طی سه تا چهار ماه باز می‌گردد. محسن خجسته‌مهر گفت: از زمان راه‌اندازی این طرح تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی شیرین‌سازی و صادر شده است و حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیون دلار ارزآوری و بازگشت سرمایه داشتیم که اتفاقی راهبردی بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر طرح این شرکت اظهار کرد: خط لوله ۳۲ اینچ دریایی طرح توسعه فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۵ کیلومتر بسیار راهبردی است. با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عوارض دولت گذشته، نشتی‌های پرشمار خط لوله فاز ۱۶ پارس‌جنوبی بود که در نتیجه در زمستان تولید ۲۸ میلیون مترمکعب گاز روزانه از این فاز را از دست دادیم. به دنبال این اتفاق، به‌سرعت خط لوله را ترمیم کردیم، اما این خط قابل اتکا نبود و در همان زمان ساخت خط لوله تازه را در برنامه قرار دادیم؛ با وجود آنکه اجرای چنین خط لوله‌ای دو سال زمان می‌برد، به توفیق الهی این عملیات تسریع و زودتر تکمیل شد و امسال در زمستان تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز این فاز را در دسترس داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/14/624802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها