«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

تزریق پول تازه از سوی حقیقی‌ها به بازار سرمایه


سعید رشیدی / معاملات روز دوشنبه همچنان تحت تأثیر متغیرهای کلان سیاسی و اقتصادی جهان و ایران قرار داشت.
در این روز، نمادهای فلزی، پتروشیمی‌ها و نفتی‌ها متأثر از ادامه روند رکودی بازارهای جهانی و کاهش جهانی قیمت محصولات، روند نزولی خود را ادامه دادند.
همچنین خودروسازها نیز تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری سهام بلوکی دولتی و نیز شروع فرایند واردات خودرو با کاهش قیمت روبه‌روشدند.
بانک‌ها نیز روز دوشنبه (همانند روز قبل از آن) درپی خبرهای رسیده از فضای بین‌المللی و خبرهای رسیده درخصوص تغییر قوانین مربوط به بانک مرکزی، روند نزولی را در پیش گرفتند.
با وجود این، افزایش تراکنش‌ها در نمادهای غذایی و محصولات کشاورزی، در کنار سبزپوشی یکپارچه گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، سبب شد تا شاخص کل بورس پس از کاهش جزئی که روز یکشنبه داشت، بار دیگر بر مدار افزایش ارتفاع بازگردد و با رشد یک‌هزار و 49 واحدی، در عدد یک میلیون و 445 هزار واحدی بایستد و شاخص کل (هم وزن) نیز با 2 هزار و 75 واحد افزایش به سطح 410 هزار واحد برسد.
معاملات دیروز فرابورس نیز با رشد 8 واحدی شاخص آیفکس روبه‌رو شد و این شاخص در سطح 19 هزار و 300 واحد به کار خود پایان داد.
دیروز نمادهای «فولاد» و«فملی» در بورس و نمادهای «فغدیر» و«آریا» در فرابورس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص‌ها به ثبت رساندند.
سهام غذایی و کشاورزی در پی خبرهای رسیده از بازار جهانی غذا رشد کرد
روند صعودی قیمت سهام در گروه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی که در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری و در پی افزایش قیمت‌های جهانی غذا شروع شده بود، در ادامه و با افشای اطلاعات صورت گرفته مبنی بر افزایش قیمت نهاده‌ها و حقوق و دستمزد، روند نزولی به خود گرفت.
همچنین این روند با بازگشایی بنادر اوکراین و ورود محصولاتی چون ذرت و گندم دپو شده در این کشور که بر قیمت‌های جهانی اثر‌گذار شده بود، تشدید شد.
به نظر می‌رسد مشکل جهانی غذا با توجه به تحریم‌های اعمال شده از طرف کشورهای غربی همچنان ادامه‌دار باشد و با وجود تحریم‌هایی که تراکنش‌های مالی این کشور را محدود می‌کند نمی‌توان امیدوار بود که بحران غذا در بازه زمانی کوتاه‌مدت حل شود. 
دیروز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تداوم تحریم‌های غربی را عاملی برای جلوگیری از صادرات کودهای شیمیایی و محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی عنوان کرد.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: به رغم بیانیه‌های واشنگتن و بروکسل مبنی بر اینکه تحریم‌های ضد روسیه، صادرات اقلام خوراکی و خواربار را شامل نمی‌شود اما موانعی مانند تحریم‌های بانکی و بیمه‌ای حمل و صادرات موادغذایی را با موانع زیادی روبه‌رو کرده است.
روسیه تأکید می‌کند که نقش و اهمیت این کشور در بازارهای جهانی غذا بیش ازاوکراین است.
همزمان با این اظهارات و منفی شدن انتظارات در بخش عرضه، قیمت جهانی محصولات نیز با افزایش روبه‌رو شد. 
درایران نیز در پی افزایش قیمت محصولات و همچنین سیاست‌های مربوط به افزایش قیمت تضمینی خرید محصولات، سهام شرکت‌های فعال در گروه کشت و صنعت و مواد غذایی با استقبال روبه‌رو شد تا در روز دوشنبه این دو گروه بعد از بورس‌ها، در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت قرار بگیرند.
بورس‌ها به کمک شاخص‌ها آمدند
آمار نشان می‌دهد، روز دوشنبه نماد «کالا» در بورس و نماد «فرابورس» در این بازار، ضمن قرارگرفتن در لیست پرتراکنش‌ترین‌های بازار، جزو نمادهای با بیشترین تأثیر‌گذاری بر شاخص بوده‌اند.
همچنین در این روز، نماد «بورس» با رشد 3.57 درصدی و نماد «انرژی 3» با رشد 2.34 درصدی روبه‌رو شده‌اند تا گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای واسط یکسره سبزپوش شود و بیشترین افزایش قیمت روزانه را در بین گروه‌های بازار به خود اختصاص دهد.
خالص ورود پول حقیقی برای سومین روز در این ماه مثبت شد
روز دوشنبه خالص ورود پول حقیقی برای سومین روز در شهریورماه به رنگ سبز درآمد تا حقیقی‌ها در حدود 20 میلیارد تومان به این معاملات وارد کنند.
آمارها نشان می‌دهد روند ورود پول حقیقی به معاملات سهام در حالی دیروز مثبت شده که در نیمه اول بازار شاهد خروج پول از بازار بوده‌ایم. اما با تزریق یکباره پول به گروه فلزات اساسی و به طور خاص نماد«ذوب» این روند تغییر کرده و تراز این شاخص برای کل بازار نیز مثبت شده است.
دیروز گروه صندوق‌های قابل معامله با 95 میلیارد، فلزات اساسی با 29 میلیارد و محصولات کشاورزی با 9 میلیارد بیشترین ورود و گروه‌های بانک با 23 میلیارد، بیمه با 12 میلیارد و استخراج کانه‌های فلزی با 7 میلیارد بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رسانده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/14/624803/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها