آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه:

کشور نیازمند تصمیم های قوی برای بازکردن گره هاست


گروه سیاسی/ روز گذشته در یک سالگی دولت و همزمان با هفته دولت، نخستین نشست خبری آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس‌جمهور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این نشست، هم رسانه‌های بین‌المللی حضور داشتند و هم رسانه‌های داخلی از طیف‌های سیاسی مختلف فرصت یافتند تا پرسش‌های خود را مطرح کنند. رئیس‌جمهور ابتدا طی سخنانی، بخشی از کارنامه یک ساله دولت را تشریح کرد و همچنین  به وضعیتی اشاره داشت که از گذشته برای دولت سیزدهم به ارث رسیده است؛ وضعیتی که برخی از خبرنگاران از آن با عنوان «آواربرداری» یاد کردند. رئیس‌جمهور پس از اشاره به وضع قرمز انبارهای ذخیره کالاهای استراتژیک، کسری بودجه سنگین، شرایط کرونایی و حتی نگرانی‌ها درباره پرداخت حقوق‌ها در ابتدای کار دولت، تأکید کرد دولت بدون استقراض از بانک مرکزی نه تنها این کسری را جبران کرده، بلکه حقوق‌ها بدون یک روز تأخیر پرداخت شده است. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به اینکه یک روز و حتی ساعتی نیست که از وضع معیشت مردم اطلاعی نگیرد، از تخلیه تورم ناشی از اصلاحات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد  تورم تا پایان سال روبه کاهش خواهد گذاشت. آنچه می‌‌خوانید، گزارش خبری این نشست است؛ 
مردمی بودن؛ نخستین تغییر در اداره کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی در ابتدای این نشست از صبوری و همراهی مردم با دولت قدردانی کرد و گفت: باید از مقام معظم رهبری که در این یک سال همواره با هدایت‌هایشان دولت را یاری کردند، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این یک سال به دولت کمک کردند و نیز تلاش‌های اصحاب رسانه و رسانه ملی برای تبیین خدمات دولت و رفع گره‌های ذهنی جامعه و حتی رسانه‌هایی که از سر دلسوزی و برای اصلاح از دولت انتقاد کردند، صمیمانه قدردانی کنم.
رئیس‌جمهور در تبیین اجرای وعده اصلی انتخاباتی خود برای ایجاد تغییر در رویکردهای اداره کشور اظهار کرد: اولین تغییر رویکرد که در دولت مردمی بر آن اصرار داشتیم مردمی بودن، در میان مردم بودن و با مردم بودن بود که همواره نسبت به آن به همه همکارانم تأکید داشته‌ام. حضور در ۳۱ استان و در بیش از ۵۰ شهر و نیز حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، در حوزه‌های تعلیم و تربیت، در دانشگاه‌ها، در حوزه‌ها و حضور در همه مجامع در سال گذشته در راستای همین نگاه انجام شده است.
مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی ما را ملامت کردند که حضور در استان‌ها یا در میان مردم چه ثمراتی دارد، تصریح کرد: به نظرم این افراد تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت آن را نچشیده‌اند. حقیقتاً با مردم و در میان مردم بودن لذتبخش است و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد. فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و بخواهد مدیریت کند یا در میدان حضور پیدا کند و وضع مردم را ببیند، از سخن آنها آگاه و از نزدیک با مشکلات و مسائل مردم در اقصی نقاط کشور آشنا شود.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن در دولت مردمی یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره به دولتمردان هم تأکید شده که باید این نگاه را به مردم داشته باشند. این فقط حضور در بین مردم نیست، بلکه در این حضور شناخت مسائل و مشکلات آنها، پیدا کردن راهکار برای رفع مشکل و حل مسأله و دنبال کردن رفع مشکل هر سه، مورد توجه بوده است.
عدالت‌محوری؛ دومین تغییر در اداره کشور
رئیس‌جمهور عدالت‌محوری را دیگر تغییر رویکرد مدنظر در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس عدالت‌محوری تنظیم شده است. مستند اجرای این عدالت هم برای تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات در کشور بر اساس سند آمایش سرزمینی انجام می‌شود. همواره تأکید شده جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و تمامی مسائل باید دارای پیوست عدالت باشد. آیت‌الله رئیسی با تشریح ابعاد مختلف عدالت تصریح کرد: باید تمامی اقدامات به سمت عدالت گرایش داشته باشد تا بتوانیم بر اساس عدالت حرکت کنیم.
برخورد سریع دولت با فساد
وی با تأکید بر اینکه مبارزه و ستیز با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و افراد فاسد از تصمیمات جدی دولت سیزدهم است، اظهار کرد: بازرسی ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های نظارتی درون‌سازمانی در این رابطه فعال شده و مواردی در حد تخلفات نیز گزارش شده است که سریعاً خود دولت با این موارد برخورد کرده و متخلفان تحویل دستگاه قضایی شده‌اند. رئیس‌جمهور افزود: هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل نیست؛ یعنی مدیران در کنار کار مدیریت‌شان وظیفه مبارزه با فساد، نظارت و کنترل بر دستگاه و کارمندان خود را نیز دارند لذا باید مدعی مبارزه با فساد و برخورد با  تخلفات خودِ دولتمردان باشند.
اصلاح ساختارهای فسادزا
آیت‌الله رئیسی مبارزه با فساد و حساس بودن نسبت به گزارشات فساد از سوی مدیران را لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم باید در خود دولت ساختارهای فسادزا اصلاح شوند تا شاهد تولید پرونده در این زمینه نباشیم. وی با محتمل دانستن فساد در دستگاه‌های مختلف گفت: با انتخاب افراد مورد اعتماد و شایسته و اصلاح ساختارهای فسادزا نباید اجازه فراهم شدن بستر فساد را داد اما اگر با تمامی این تمهیدات باز هم فسادی انجام شد برخورد عبرت‌آموز با مفسدین می‌تواند تضمین‌کننده اجرای قانون و عدالت باشد.
تقسیم کار بین دستگاه‌های مختلف
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی کشور، تصریح کرد: دولت، نهاد‌های انقلاب اسلامی و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند. در مصوبات سفرهای استانی و در گزارش عملکردها تنها شاهد مسئولیت وزارتخانه‌ها نیستیم، بلکه همه دستگاه‌های مسئول کارها را تقسیم می‌کنند.
وی با تأکید بر جلوگیری از به حاشیه رفتن دولت، گفت: در برخی ادوار دولت‌ها دچار حاشیه‌ها شدند و حاشیه بر متن ترجیح داده شد. به جای اینکه به رفع مشکلات مردم، خدمت به آنان، اجرای عدالت و قانون پرداخته شود گرفتار حاشیه‌ها شدند، لذا مردم دیگر از این موضوع خسته شده‌اند.
مدیریت جهادی؛ دیگر تغییر دولت مردمی
رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی در دولت مردمی را حرکت و مدیریت جهادی و حاکم شدن نگاه «ما می‌توانیم» عنوان کرد و گفت: بدون تردید برای انجام امور با موانعی مواجه هستیم. سخن در این است که آیا مانع را به رسمیت بشناسیم یا هیچ مانعی را به رسمیت نشناسیم و با حرکت جهادی و باور «ما می‌توانیم» به دنبال رفع مانع باشیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود» افزود: وقتی بنده با این نگاه به استان‌ها می‌روم و در جلسات شوراها شرکت می‌کنم، می‌گویم این مشکلاتی که می‌گویید قابل حل هست یا نیست، اگر قابل حل است، بروید راه حل آن را پیدا کنید تا ما راهکار را دنبال کنیم. انتظار مردم از دولت بیان مشکلات نیست، حل مشکل است.
نگاه به دست مردم به جای دست بیگانه
رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی را اصلاح افق نگاه از توجه به دست‌های بیگانگان به توانمندی‌های داخل کشور عنوان و اظهارکرد: بیگانگان تاکنون مشکلی برای کسی حل نکرده‌اند، برای ما هم حل نخواهند کرد، لذا بر اساس این باور دولت مردمی به جای نگاه به دست بیگانگان، به دست‌های توانای مردم، جوان‌ها، کارشناسان و افراد کارآمد در کشور نگاه کرده و امید بسته است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: معتقدیم که نگاه به دست‌های بیگانگان ما را معطل می‌گذارد، کما اینکه سال‌ها کشور در برخی حوزه‌ها معطل گذاشته شد و آن عمل بایسته انجام نشد که شاید نگاه دیگران تغییر کند. نگاه دولت مردمی به درون و توانایی‌ها و داشته‌های بسیاری است که در درون وجود دارد. ما در کشور ظرفیت کم نداریم، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و نیروهای توانا را به کار گرفت. این نگاه و اتکای به توانمندی‌های درونی از محوری‌ترین نکات مورد توجه و تأکید دولت مردمی بوده است.
شکستن حلقه بسته مدیریت در کشور
رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی مورد توجه دولت را شکستن حلقه بسته مدیریت و جذب نیروهای جوان و کارآمد در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: معنای این سخن آن نیست که نباید از افرادی که تاکنون کار کردند، استفاده کرد. گفتیم در همه دستگاه‌ها، هر کس بنای کار و تلاش دارد و کارآمد است، مورد استفاده قرار گیرد و اما اگر کسی بنای کار کردن و روحیه تحولی ندارد، خصوصاً در حوزه مدیریتی، حتماً جای خودش را به افراد کارآمد و تحول‌گرا بدهد تا کارها دنبال شود و این نگاه تحولی در کشور دنبال شود.
مسئولیت پذیری و تصمیم‌گیری بموقع
وی، تغییر رویکرد بعدی مدنظر دولت مردمی را مسأله بسیار مهم مسئولیت پذیری دولت، تصمیم‌گیری بهنگام و معطل نکردن کشور دانست و اضافه کرد: از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت پذیر باشند و تصمیمات لازم را بموقع بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست. رئیس جمهور گفت: اگر کارها با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. کار باید دقیق شناخته و تصمیمات متقن اتخاذ شوند و بعد هم به دنبال اجرای دقیق تصمیمات بود. کسی نباید به این فکر کند که در این مسیر محبوبیت من چه می‌شود، آینده چه خواهد شد، چه خواهند گفت؟ اگر معلوم شود تصمیم، تصمیم صحیح و متقنی است، همه بدون استثنا باید برای اجرای آن تلاش کنند.
مشکلات دولت در آغاز کار
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی کار خود را با باور به مسئولیت‌پذیری آغاز کرد، گفت: دولت در شروع کار خود با مسائلی مواجه بود که اگر به آنها توجه نمی‌شد می‌توانستند تبدیل به چالش و بحران شوند. برخی مسئولان عالی دولت گذشته دلسوزانه به بنده می‌گفتند که چگونه می‌خواهید با مشکلاتی مثل شیوع کرونا، عدم دسترسی به واکسن کرونا، کمیاب بودن برخی داروها از جمله سرم، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و امثال آن مواجه شوید.
وی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فعالیت دولت مردمی، بیماری کرونا روزانه ۷۰۰ خانواده ایرانی را داغدار می‌کرد، تصریح کرد: با تلاش کادر درمانی، کمک مؤمنانه مردم و تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری وضعیت کاملاً تغییر کرد و روزهایی را سپری کردیم که تعداد قربانیان روزانه کرونا به صفر رسید. بهبود وضعیت باعث بازگشایی مراکز آموزشی و علمی و کسب و کارها نیز شد.
حل مشکل کسری بودجه بدون استقراض
 رئیس جمهور با اشاره به رفع مشکل کسری بودجه برای تغییر و تحول در رویکردهای اداره کشور، اظهارکرد: مشکل کسری بودجه به عنوان «ام المصائب اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب یاد شده است. این موضوع درست است. مبلغ کسری بودجه بالا بود؛ این مسأله مشکلات و آثار تورمی زیادی در کشور داشته است.آیت‌الله رئیسی در این باره افزود: علی رغم وجود کسری بودجه در سال ۱۴۰۰، بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون خلق پول این مشکل حل شد. شهریور ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ درصد تورم داشتیم لذا اولین اقدام مهار خود دولت بود که با اقدامات تورم‌زا دومرتبه تورم افزوده نشود.
وی ادامه داد: کار به جایی رسید که شاهد بودیم با اقدامات اقتصادی دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ میزان تورم روند کاهشی به خود گرفت اما اصلاحات اقتصادی‌ در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲ درصدی جدیدی شد.
رئیس جمهور با تشریح اصلاحات اقتصادی دولت، گفت: تخصیص یارانه از اول زنجیره پرداخت به آخر زنجیره منتقل و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت؛ این تغییر بزرگی بود. تمامی اقتصاددانان معتقد بودند چند نرخی بودن ارز پسندیده نیست و حتماً موجب رانت و فساد می‌شود لذا با لطف خداوند و همراهی مردم این اصلاحات انجام شد و حقیقتاً مردم دشمن را ناکام گذاشتند.
تورم 2 درصدی در مردادماه
وی ادامه داد: در خردادماه تأثیر اصلاحات اقتصادی موجب تورم ۱۲ درصدی شد اما در تیرماه این تورم تبدیل به ۴,۴ دهم درصد و در مرداد ماه طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار به ۲ درصد رسیده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه تورم زمینه را برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌کند بر لزوم مهار آن تأکید کرد و گفت: تورم حال حاضر ۴۰,۵ درصد است اما در شهریور سال گذشته قریب ۶۰ درصد تورم در کشور وجود داشت. اراده دولت بر مهار و کاهش تورم است.
حرکت به سمت کاهش تورم تا پایان سال
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه نوسانات تورمی در ماه‌های تیر و خرداد بر اثر اصلاحات اقتصادی باید تا آخر سال به سمت کاهش برود، سیاست‌های دولت در این زمینه را درست و صحیح دانست و افزود: سیاست اول مهار تورم این است که دولت ابتدا خودش به سمت تصمیمات تورم‌زا نرود و سپس اقداماتی برای کاهش و مهار تورم انجام دهد.
وضعیت قرمز کالاهای اساسی در ابتدای دولت
رئیس جمهور با ارائه شرحی از وضعیت خطرناک کالاهای اساسی در کشور در ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم، به اعتماد کشاورزان برای فروش گندم و محصولات کشاورزی خود به دولت اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۷ میلیون تن گندم از مردم خریداری شده است. در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و در حد سبز است، در حالی که در گذشته در تأمین برخی کالاهای اساسی در وضعیت قرمز قرار داشتیم.
اقدامات بی‌سابقه دولت در صنعت برق
آیت‌الله رئیسی به مشکلات قطعی برق در ابتدای شروع به‌کار دولت اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم بر اثر قطعی برق در زمان تحویل دولت بسیاری از دستگاه‌ها، یخچال‌ها و تجهیزات در کارگاه‌ها می‌سوخت اما به لطف خداوند متعال دیگر قطعی برق نداشتیم.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در صنعت برق که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: ۶ هزار مگاوات برق تولید و به شبکه اضافه شد. کارهای زیادی باید در گذشته برای زیرساخت‌های افزایش تولید برق انجام می‌شد که متأسفانه انجام نشده است. وقت آن نبود که به این موضوع بپردازیم که چرا این اقدامات انجام نشده است بلکه زمان آن بود که کارها باید انجام می‌شد.
وی با تشریح اقدامات دولت برای جلوگیری از قطع گاز در مناطق مختلف کشور، افزود: در استان‌های شمالی کشور، خراسان شمالی، مازندران، بخشی از خراسان رضوی و بخش‌هایی از کشور قطعی گاز داشتیم، اما امسال با کشورهایی که سال‌ها ارتباطی با آنها وجود نداشت سوآپ گازی برقرار شد و گاز مورد نیاز مناطق مختلف کشور تأمین شد و شاهد هیچ قطعی گازی در کشور نبودیم. در حوزه تأمین انرژی و گاز همکاری با کشورهای همجوار را آغاز کردیم.
حل کم‌آبی خوزستان در عرض یک سال
 رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای حل مشکل کم‌آبی در برخی مناطق کشور، تصریح کرد: سال گذشته و در آغاز به‌کار دولت اولین سفر را به خوزستان رفتم. در خوزستان مسئولان مشکل استان را کم‌آبی معرفی کردند.
آیت‌الله رئیسی گفت: مسئولان آب و فاضلاب استان گفتند یک برنامه ۴ ساله برای حل مشکل مناطق کم آب در استان داریم. گفتم امکان ندارد ۴ سال صبر کرد، باید در یک سال پروژه به اتمام برسد. بحمدالله امروز خبرهایی که می‌شنویم حاکی از این است که آبرسانی در اهواز در سال‌جاری و ظرف چند روز آینده به سامان می‌رسد.
مسأله آب، اولویت دولت است
وی، حل مشکل کم آبی در مناطقی چون یزد و اصفهان را از برنامه‌های دولت برشمرد و به علل این مشکل همچون کاهش نزولات آسمانی و نوع مدیریت آن اشاره کرد و گفت: در دولت مسأله مدیریت آب را در اولویت گذاشتیم. دولت برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. نحوه تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی باید با هم کاملاً متفاوت باشد. چرا باید در صنعت از آب آشامیدنی استفاده شود درحالی که می‌توان در این حوزه از پساب استفاده کرد؟ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی و پیگیری شده است.
پرداخت حقوق‌ها بدون تأخیر
رئیس جمهور یکی دیگر از مسائل مهم پیش‌روی دولت مردمی در آغاز فعالیت را تأمین و پرداخت حقوق و دستمزد برشمرد و گفت: به لطف خدا و با وجود مشکلات، تاکنون یک روز در پرداخت حقوق، دستمزدها و یارانه‌ها تأخیر نشده است. کسری بودجه دولت هم بدون استقراض و چاپ پول، با فعال شدن فروش نفت، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و موارد مشابه تأمین شد.
202 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری عمرانی
وی با بیان اینکه در کنار سختی‌های تأمین منابع برای هزینه‌های جاری مثل پرداخت حقوق، پرداخت بدهی‌های دولت گذشته، جبران کسری بودجه و امثال آنها، از کارهای عمرانی نیز غفلت نشده است، افزود: در سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور انجام شده است. تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام در استان‌ها شناسایی و کار تکمیل آنها آغاز شده است. رئیس جمهور ادامه داد: همه اینها در حالی است که امسال دولت ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی را از محل فروش نفت به‌طور کامل به این صندوق واریز می‌کند و ۲۰ درصدی که در سال‌های گذشته از این محل در اختیار دولت بود نیز امسال برداشت نمی‌شود. با وجود این دولت علاوه بر افزایش حقوق و دستمزدها و تلاش برای بهبود وضعیت و معیشت کارگران و بازنشستگان، طرح رتبه‌بندی معلمان و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را که با سال‌ها تأخیر مواجه بود، اجرا کرد.
ادامه در صفحه 3

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/2/624854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها