رئیس جمهور در پاسخ به سؤال یکی از اصحاب رسانه:

همه عالم از وحشت صهیونیست‌ها خبر دارند



ادامه از صفحه 2
در ادامه این نشست خبری رئیس‌جمهور به پاسخ به سؤالات خبرنگاران پرداخت.آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جام‌جم مبنی بر اینکه مردم چه زمانی طعم شیرین پایان آواربرداری از مشکلات گذشته و اجرای عدالت را خواهند چشید، گفت: بنده از وضع زندگی مردم نه به شکل ماهانه و هفتگی، بلکه روزانه و ساعتی مطلع هستم. در مدتی که فعالیت دولت مردمی آغاز شده پیش نیامده در کنار سفره‌ای بنشینم و ابتدا به فکر مردمی نباشم که توفیق و مسئولیت خدمتگزاری آنها را برعهده دارم. این موضوع منتی بر کسی ندارد و کمترین وظیفه مدیر و مسئولی در اندازه رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور افزود: از ابتدای دولت این موضوع دغدغه ما بوده است که برای مهار و کاهش تورم چه کنیم. عملکرد دولت هم نشانه موفقیت در این عرصه است و اگر اجرای طرح اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت امسال نبود، روند کاهشی تورم در زمستان و آغاز بهار امسال تداوم می‌یافت.
همه منابع اصلاحات اقتصادی به مردم برمی‌گردد
وی با بیان اینکه خوشبختانه تورم طرح اصلاحات اقتصادی نیز تخلیه شده و روند تورم به سوی کاهش و وضعیت معیشتی مردم رو به بهبود است، اظهار کرد: برخی تصور می‌کردند که از محل طرح اصلاحات اقتصادی منابعی برای دولت می‌ماند که به رفع کسری بودجه تخصیص یابد، اما دولت همه این منابع را به مردم باز گردانده و با اجرای این طرح و یارانه پرداخت شده، قدمی برای رفع فقر مطلق برداشته شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اجرای طرح اصلاحات اقتصادی در رفع فقر مطلق مؤثر بوده و برخی به اشتباه از سخنان او جمعیت زیر خط فقر تعبیر کرده‌اند، تصریح کرد: برخی‌ها هستند که هیچ درآمدی نداشته‌اند و تمام دریافتی آنان همین مبلغ یارانه است که به حساب آنها واریز می‌شود.
بهبود نرخ تورم و وضعیت معیشتی
وی با تشریح اقدامات دولت در زمینه بهبود و یکسان‌سازی حقوق و دستمزد به مردم کشورمان اطمینان داد که حتماً نرخ تورم کاهشی و وضعیت معیشتی بهبود پیدا خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش سخنگوی اقتصادی کشور مبنی بر سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری و دو برابری سال اجرای برجام، تصریح کرد: در سنوات گذشته شاهد چنین سرمایه‌گذاری نبودیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: «تسهیل در سرمایه‌گذاری»، «افزایش بهره‌وری»، «بهبود وضعیت حقوق و دستمزد» و «فراهم کردن بسته‌های معیشتی و یارانه‌ای» حتماً شرایط اقتصادی را از وضعیت فعلی به وضع بسیار خوبی خواهد رساند.
تشکیل گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی
آیت‌الله رئیسی در مورد موضوع راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران، گفت: گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده و از این طریق به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌شود. برخی از تخلفات به محض گزارش موجب برکناری متخلف و متخلفین شده است. دولت این موضوع را پیگیری کرده و مفسدین را تحویل دستگاه قضایی داده است. گشت ارشاد مدیران فعال‌تر از همیشه دنبال خواهد شد. این وعده تنها برای یقه‌ گرفتن نیست بلکه وجه ارشادی نیز دارد. رئیس‌جمهور به لزوم توجه به امنیت اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان و دختران ما، عفت و پاکی خود را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی ایرانی و اسلامی دارند. این انتخاب مربوط به امروز نیست؛ یعنی عفیفه بودن زن مسلمان ایرانی برای امروز و دیروز نیست. همواره با نگاه به تاریخ ایران اسلامی خواهید دید که زندگی دختران و زنان این مرز و بوم همراه با عفت، پاکی، طهارت و حجاب بوده است.
اجرای سلیقه‌ای قانون ممنوع!
آیت‌الله رئیسی جامعه را در مدار قانون دانست و اظهار کرد: هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد، ملاک و معیار در جامعه عمل به قانون است و احترام به آن برای همه ضرورت دارد. توجه به قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.
مزیت‌های عضویت ایران در سازمان شانگهای
آیت‌الله رئیسی در مورد دستاورد دولت سیزدهم در عضویت دائم در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای و نقش این سازمان در افزایش مراودات اقتصادی کشورمان، تصریح کرد: این عضویت ما را با زیرساخت‌های آسیا مرتبط می‌کند. 
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط اقتصادی، تجاری و همکاری‌های بین‌المللی میان تهران و پکن اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین به هیچ عنوان متأثر از فضاهای بین‌المللی و مسائل دیگر نباشد. این یک ارتباط کاملاً مستقل بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است که باید در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه‌های اقتصادی و تجاری توسعه یابد و دو کشور نیز تصمیم دارند ارتباطات خود را توسعه دهند. آیت‌الله رئیسی با تشریح روند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، افزود: در اجلاس جدید سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای که در ازبکستان برگزار خواهد شد اسناد عضویت دائم ایران مرور خواهد شد و طبیعتاً این عضویت در آنجا به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام خواهد شد.
دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌‌گرفت
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در زمینه تمهیدات دولت برای راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌ها و اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در مدت مقرر در قانون گفت: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت اما در شکل‌گیری دولت الکترونیک و در مرحله بعد دولت هوشمند عقب‌ماندگی داریم. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حتی اگر تکلیف قانونی برعهده دولت نبود، باز هم دولت مردمی در مورد این ضرورت احساس مسئولیت می‌کرد، افزود: اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک حتماً در موعد مقرر انجام خواهد شد، بایدهای قانونی زیادی داشتیم که به‌رغم گذشت زمان قانونی آنها انجام نشده بودند، اما دولت مردمی مصمم است این بایدها که به نفع کشور و مردم هستند، اجرایی شوند.
سلاح هسته‌ای در دکترین ما جایی ندارد
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درخصوص ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه به فرض حصول یا عدم حصول توافق، حق اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را برای خودشان محفوظ می‌دانند، تصریح کرد: صنعت و برخورداری از توانایی صلح‌آمیز هسته‌ای حق جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از جمهوری اسلامی بگیرد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: بارها اعلام کردیم که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و رهبری معظم انقلاب اسلامی آن را حرام اعلام کرده‌اند، اما در عین حال دسترسی جمهوری اسلامی به توانایی‌های هسته‌ای  حق مسلم ما است.
وی گفت: رژیم صهیونیستی از اول نمی‌خواست جمهوری اسلامی به این دانش دست پیدا کند، اما امروز برخلاف اراده آنها و برخلاف اراده مستکبرین، این دانش در کشور ما بومی شده و به هیچ عنوان نمی‌شود آن را از مردم و جوان‌های متخصص ما گرفت.
تهدیدات رژیم صهیونیستی کار به جایی نمی‌برد
رئیس‌جمهور افزود: تهدیدات رژیم صهیونیستی کار به جایی نبرده و نخواهد برد. ترور دانشمندان هسته‌ای گرانقدر ما برای توقف این کار در کشور بود، اما موفق نشدند. بسیاری از خرابکاری‌ها و فتنه‌ها برای این بود که ما متوقف شویم، اما نشدیم و هیچ اقدامی از ناحیه رژیم صهیونیستی و مستکبرین، ما را متوقف نخواهد کرد و از استیفای این حق قطعی ملت ایران بازنخواهد داشت.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به جای تهدید جمهوری اسلامی اول ببیند با این ادعاها آیا حریف نیروهای مقاومت در فلسطین می‌شود؟ دیروز حریف سنگ آنها می‌شد، امروز حریف موشک‌های نقطه‌زن آنها می‌شود؟ ببیند آیا وضع خودش با این تهدیدها سازگار است؟ اطراف خودش را نگاه کند ببیند امروز با همه این حرف‌هایی که زده می‌شود، می‌تواند امنیت خودش را حفظ کند؟ رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر رژیم صهیونیستی می‌توانست در مقابل ملت بزرگ ایران و سلحشوران مقاوم ما مقاومت کند، چرا دست به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی زدند؟ مگر شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه نبود؟ مگر او کسی نبود که منطقه را برای اهل منطقه و نه فقط برای ایران امن کرد؟ چرا از او ترسیدند؟ همه عالم از وحشت آنها مطلع هستند.
درصورت اقدام صهیونیست‌ها چیزی از آنها باقی نمی‌ماند
وی اظهار کرد: آنچه که می‌خواهم به آنها بگویم این است که به فاصله بین تصمیم و اقدام خود توجه کنند، اگر تصمیم به چنین کاری را گرفتند، شاید به آنها مهلت داده نشود که بخواهند دست به اقدامی بزنند. باید توجه کنند که در فاصله بین این تصمیم و اقدام به آن، آیا از رژیم صهیونیستی چیزی باقی می‌ماند یا نمی‌ماند؟
رفع بیکاری نیاز کشور است، نه صرفاً یک وعده
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا با توجه به شناخت بیشتر شما از مسائل وعده‌هایی که سال گذشته داده بودید مبنی بر ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در سال یا ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را اصلاح یا بازنگری می‌کنید، گفت: رفع بیکاری وعده من و یک ضرورت برای کشور است، در واقع این سخن حاکی از نیازِ جدی کشور بود نه یک وعده تبلیغاتی برای اینکه دیگران ما را ببینند یا به ما توجه کنند. 
آیت‌الله رئیسی با اعلام اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن شروع شده است، تصریح کرد: برای ساخت یک میلیون و 250 هزار مسکن، زمین شناسایی شده است. در بخش‌های مختلف کشور مسکن در حال ساخت از مرحله فونداسیون تا زیر سقف وجود دارد اما این روند باید تسریع شود.
ساخت 4 میلیون مسکن قابل انجام است
وی با بیان اینکه تشکیل تعاونی‌های مسکن می‌تواند باعث تسریع در روند ساخت مسکن در کشور شود، اضافه کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، قابل انجام است و با توجه به نیاز کشور و حکم قانون باید انجام شود. امکانات ساخت این تعداد مسکن هم در کشور وجود دارد.
ایجاد 970 هزار شغل در یک سال
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر رفع بیکاری و تولید شغل در کشور تأکید کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت کار و رفاه اجتماعی در 6ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول امسال، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که این میزان کافی نیست. نیازی نیست کلنگ ساخت کارخانه‌ای زده شود، اگر موانع برطرف شود، هم واحدهای تولید فعال می‌شوند و هم اشتغال ایجاد می‌شود.
هم خنثی‌سازی تحریم‌ها، هم رفع تحریم‌ها
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره دو وعده دولت برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها و الزامات تحقق این دو هدف گفت: همچنان که در ابتدا اعلام کردیم هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و سازکار و قرارگاهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور برای آن تشکیل دادیم که کار خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال کند و هم رفع تحریم‌ها را با محوریت وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده ادامه می‌دهیم.
افزایش 4 برابری تجارت با همسایگان
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خیلی از تحریم‌هایی که می‌خواستند ما را محدود کنندرا به رسمیت نشمردیم، افزود: میزان صادرات ما نشان دهنده آن است که هیچ محدودیتی را برای خودمان به رسمیت نمی‌شناسیم. سطح تجارت خارجی ما با کشورهای منطقه تا ۴ برابر و بعضاً ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین صادرات نفت افزایش یافته است. 
رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها علیه کشورمان را ظالمانه می‌دانیم اما آنها را به عنوان محدودیت برای خودمان به رسمیت نمی‌شناسیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی هیچ گاه میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها را ترک نکرد. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود و آنهایی که به تعهد و پیمان خودشان پشت پا زدند و به آنها عمل نکردند باید به تعهدات‌شان برگردند.
توافق بدون حل مسائل پادمانی معنا ندارد
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات به دنبال راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش و کسب تضمین‌های اعتمادآفرین برای رفع تحریم‌ها است، تصریح کرد: بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، توافق باید همراه با حل و فصل مسائل پادمانی و پایان این مسأله باشد. 
حمایت ایران از آتش‌بس در یمن
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون المسیره یمن درباره نقش یمن با رهبری انصارالله در مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش حضورش در دریای سرخ گفت: امروز ۷ سال است که مردم یمن در مقابل کسانی که می‌خواهند آنها را از حقوق حقه‌شان بازدارند، مقاومت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره از هر گونه آتش‌بسی که صیانت از مردم یمن را تضمین کرده و رفع محاصره این کشور را به دنبال داشته باشد، استقبال کرده است.
وی با بیان اینکه تصور رژیم صهیونیستی این است که با اعلام عادی کردن روابط با برخی کشورها می‌تواند برای خودش امنیت ایجاد کند، تأکید کرد: معتقدیم ارتباط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست. ضمن اینکه این خیانت به مردم فلسطین از طرف مدیران این کشورها است. کسانی که به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، چگونه می‌خواهند پاسخ خون‌های مظلومان فلسطینی را بدهند و آیا خودشان را در ریختن این خون‌ها شریک نکردند؟ رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تاریخ نشان داده ظلم پایدار نیست و یقیناً مردم فلسطین و یمن به حق‌شان خواهند رسید، افزود: قراردادهای مکرر از شرم‌الشیخ تا اسلو منعقد شد و این همه طرح سیاسی مطرح شد، اما نتوانست ملت فلسطین را از پیگیری حق خودش منصرف کند. حتی اگر عصرها و نسل‌ها بگذرد، حق مردم فلسطین و یمن ضایع‌شدنی نیست.
همکاری ایران و روسیه راهبردی است
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره اهمیت روابط ایران و روسیه در چهارچوب مقابله با اقدامات غیردوستانه کشورهای غربی و نیز سطح پیشرفت روابط فیمابین گفت: همکاری‌ جمهوری اسلامی ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است که روز به روز توسعه پیدا کرده و در دیدارهای مقامات دو کشور بر تداوم این روند تأکید شده است. همچنین نسخه اولیه برنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه میان دو کشور مبادله شده است.
روابط با عربستان در گرو عمل 
به تعهدات
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون العربیه قطر در مورد مذاکرات ایران و عربستان و چشم‌انداز روابط دو کشور و نیز ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: دولت مردمی توسعه روابط همسایگی را اصول سیاست خارجی خود می‌داند و در سال اول دولت این سیاست همسایگی تثبیت شد و در گام و سال‌های آتی این روابط از حالت دوجانبه به چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا خواهد یافت.
رئیس جمهور ا ادامه داد: تأکید ما به همسایگان این بوده که امنیت‌تان را با حضور امریکایی‌ها یا خارجی‌ها یا بیگانگان در منطقه دنبال نکنید. امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه است . رئیس جمهور تصریح کرد: درباره روابط با عربستان ۵ دور مذاکره میان دو کشور با میزبانی کشور دوست و برادر ما عراق برگزار شده است. طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام این تعهدات راه را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد و حتماً روابط دیپلماتیک و روابط بین دو کشور در گرو اجرای این تعهدات است و دنبال می‌شود که این تعهدات انجام بگیرد.
تأکید بر اطلاع‌رسانی در مذاکرات
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره رویکرد دولت در اطلاع‌رسانی از مذاکرات هسته‌ای گفت:  به اطلاع‌رسانی بموقع نسبت به مذاکرات هم عقیده دارم و هم تأکید و هرگز طرفدار حبس اطلاع‌رسانی نیستیم، منتها اطلاع‌رسانی بموقع می‌تواند هم افکار عمومی را نسبت به قضیه روشن کند، هم رسانه‌ها و نخبگان را در جریان قرار دهد. تصورم این است که در مقاطع مختلف این اطلاع‌رسانی انجام شده مثلاً در یک مقطعی در مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی مسئولین مربوطه رفتند آنجا گزارشات و اطلاعات را دادند، یا در یک مقطعی در یک نشست نخبگانی گزارش دادند و در یک جاهایی هم سخنگوی وزارت امور خارجه یا معاون سیاسی اعلام عمومی کرده است. 
اجرای رتبه‌بندی معلمان باهدف حفظ شأن کار تعلیم
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری پانا در خصوص نگاه دولت به آموزش و پرورش عطف به سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب و تأثیر اجرای قانون رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت، با بیان اینکه اساس نظام ما مسائل فرهنگی است، با تأکید بر اینکه شأن و منزلت معلم باید حفظ شود، تنها یک بخش از رتبه‌بندی معلمان را مرتبط با مسائل مالی دانست و گفت: بخش اساسی رتبه‌بندی معلمان حفظ شأن، منزلت و بالا بردن کیفیت کار تعلیم و تربیت در کشور است. توجه به معیشت معلم زمینه‌ساز رشد و ارتقای تعلیم و تربیت در کشور است. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از اینکه دولت توانسته است در سال اول خدمت خود به مردم رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند، تصریح کرد: این اقدامات مقدمه‌ای بر اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش است. این سند باید اجرایی شود. در «بیانیه گام دوم انقلاب»، «سند تحول دولت مردمی» و در «سیاست‌های مصوب نظام»، مسأله تعلیم و تربیت محوری است.
ملاقات با بایدن؟ خیر!
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون سی.بی.اس نیوز امریکا در مورد اینکه جنابعالی قرار است برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کنید، لذا سؤال این است که اگر از شما خواسته شود، حاضر هستید با پرزیدنت بایدن ملاقات کنید یا اینکه اگر به طور غیررسمی این کار انجام شود مثلاً در راهروهای سازمان ملل، حاضر هستید که مثلاً به ایشان سلام کنید یا دست بدهید و در کل با توجه به پیشرفت‌هایی که در مذاکرات حاصل شده فکر می‌کنید که روابط بین ایران و امریکا بهبود پیدا خواهد کرد یا نه، گفت: من در نشست قبلی در پاسخ به سؤالی مشابه این سؤال عرض کردم که خیر؛ یک بار دیگر «خیر» را تکرار می‌کنم. هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان برای منافع ملت بزرگ ایران وجود ندارد و برنامه‌ای هم برای چنین ملاقاتی وجود ندارد و نخواهد داشت.
دیدارهای گسترده با اقشار مختلف مردم و فرهنگیان
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد در مورد اینکه بررسی وعده‌های انتخاباتی و اظهارات یک ساله شما نشان می‌دهد که موضوعاتی چون بهبود فعالیت‌های مدنی، توسعه سیاسی، رشد احزاب و آزادی‌های فعالیت‌های هنری و فرهنگی برای شما به عنوان یک اولویت مطرح نبوده تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر عدد نشست‌های بنده را در یک سال گذشته با اصحاب فرهنگ و هنر بگیرید قابل قیاس با رؤسای جمهور پیشین نیست. 
وی با اشاره به دیدارهای خود در یک سال گذشته با شعرا، اساتید حوزه‌های فرهنگی و دانشگاهی، معلمان، فرهیختگان، فرهنگیان، بازدید از مراکز هنری، فرهنگی و آثار هنرهای تجسمی، گفت: هرگز پیش از این شاهد این مقدار از دیدارها، بازدیدها و کمک‌های مالی به بخش‌های فرهنگی و هنری نبوده‌اید.
افزایش 10درصدی حقوق بازنشستگان
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایلنا درباره برنامه‌های دولت برای بهبود معیشت کارگران گفت: در سنوات گذشته این میزان افزایش حقوقی که امسال اتفاق افتاد مسبوق به سابقه نبوده است. حقوق بازنشستگان نیز در این دولت طبق قانون ۱۰ درصد افزایش یافت چرا که دولت نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۱ افزود: تمام تلاش ما آن است که نسبت به حقوق و دستمزد هم برای کارگران، هم برای بازنشستگان، هم برای معلمان و هم برای عموم کارکنان نه در سطح ۱۰۰ درصد متناسب‌سازی‌، اما به مقدار زیادی بتوانیم از بارِ هزینه‌ای آنها بکاهیم.
پاسخ به یک شبهه اقتصادی
خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از رئیس‌جمهور پرسید که شما گفته بودید گام دوم اصلاحات اقتصادی برای جلوگیری از تشدید تورم به سال آینده موکول شده است، جزئیات این بخش از طرح چیست، که آیت‌الله رئیسی در پاسخ گفت: عرض بنده در بعضی از رسانه‌ها درست منعکس نشد، بنده گفتم اقتضای قانون، اصلاح بعضی از قیمت‌ها است.برخی موارد مثل حقوق گمرکی اگر افزایش یابد روی تمام کالاها اثر می‌گذارد لذا دولت گفت این حقوق جزو منابع درآمد ما است و از منبع درآمدی صرف‌نظر می‌کنیم. یعنی در واقع دولت از حق خودش گذشت. هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد، دولت خودش را موظف می‌داند آن کار را انجام دهد. این هم یکی از آن کارها بود که پیشنهاد کردیم.
آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: لایحه دو فوریتی به مجلس دادیم که هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است، ولی دنبال آن و موارد مشابه آن مثل قانون یکسان‌سازی نرخ ارز در قانون هستیم. دولت هر اقدامی که تورم را کاهش دهد انجام می‌دهد. دنبال این هستیم که از ناحیه اجرای قانون و اقدامات دولت، کاری انجام ندهیم که در جامعه ایجاد تورم کند.
دنبال کردن دیپلماسی آب در دولت
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون تی‌آرتی انگلیسی زبان ترکیه در خصوص استراتژی، اقدامات، رویکردها و مواضع دولت مردمی در حوزه دیپلماسی آب با همسایگان بویژه در رابطه با کشور ترکیه، با بیان اینکه دولت ترکیه دولت همسایه ما است، اظهارکرد: در سفری که آقای اردوغان به تهران داشت، مسأله آب را مطرح کردم و گفتم که آذری‌های ما نگران حقابه ارس هستند و باید آنها را نسبت به این قضیه خاطر جمع کنیم. آقای اردوغان هم قبول کردند که باید این نگرانی سریعاً با انجام یک کار مشترک رفع شود و قرار شد هیأتی سریعاً کار کارشناسی مشترک انجام دهد تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/3/624857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها