پهپادهای مقاومت معادله مناقشه «کاریش» را تغییر می‌دهد

ضرب‌الاجل عملی حزب‌الله برای تل‌آویو


حسین فاطمی /  وبسایت روزنامه «الدیار» با انتشار ویدیویی که نشان‌دهنده رهگیری کشتی‌های ویژه استخراج گاز در سرزمین های اشغالی در دریا توسط پهپاد و شلیک به آنها است، از هشدار جدید حزب‌الله لبنان به تل‌آویو خبر داد؛ هشداری که با جمله کوتاه و صریح «چند روز دیگر بیشتر فرصت ندارید»، همراه بود. این روزنامه لبنانی ویدیوی کوتاه ۲۲ ثانیه‌ای را منتشر کرد که یک پهپاد مسلح مختصات یک کشتی ویژه استخراج گاز (میدان گازی مورد مناقشه کاریش) را تعیین و سپس با یک فروند راکت به سمت آن شلیک می‌کند و در پایان ویدیو عبارت «سرنوشت شما در گرو چند روز است»، نمایش داده می‌شود. این اتفاق اخیر حاکی از آن است که هنوز مناقشه رژیم صهیونیستی و لبنان در خصوص حوزه گازی - نفتی مشترک کاریش به قوت خود ادامه دارد و حتی امکان بحرانی‌تر شدن شرایط را نباید از نظر دور داشت.
حزب‌الله و مناقشه مرزی – انرژی
میدان نفتی – گازی کاریش به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار گرفته است. لذا بیروت اقدامات و تحرکات یکجانبه اسرائیل در این میدان را بدون حصول توافق، نوعی تجاوز به تمامیت ارضی خود تلقی می‌کند. از این‌رو حزب‌الله هم سعی کرده است در بحبوحه بحران سیاسی، اقتصادی و انرژی در لبنان مانع از سیطره اسرائیل بر این حوزه انرژی شود. کما اینکه سیدحسن نصرالله در سخنرانی 28 مرداد (19 آگوست) پیرامون میدان گازی مورد مناقشه کاریش تأکید کرد: «اگر لبنان آنچه را خواسته به‌دست نیاورد، وضعیت به سوی تنش پیش خواهد رفت. چشم‌ها باید سوی کاریش و مرز‌های لبنان با فلسطین اشغالی باشد و وقت برای میانجیگر امریکایی بسیار تنگ است. تا چند روز دیگر شاهد دستاورد مهمی خواهیم بود که به موضوع مرزهای دریایی مربوط است.
توافقی با میانجیگری امریکا
آنچه که دبیرکل حزب‌الله لبنان پیرامون میانجیگری امریکا به آن اشاره داشت ناظر بر مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی پیرامون مرزها و منابع دریایی با محوریت آموس هوکشتیان است. این نماینده امریکا ۲۴ خرداد (14 ژوئن) پس از ورود یک کشتی حفاری به محدوده آب‌های لبنان و درخواست مسئولان این کشور برای میانجیگری و از سرگیری مذاکرات با این رژیم به بیروت آمد و با مسئولان لبنانی گفت‌و‌گو کرد. این در حالی است که پیش از آن، مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل‌آویو از اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف طی پنج دور برگزار شد که آخرین دوره‌اش در مه ۲۰۲۱ بود. اکنون که امریکایی‌ها به‌دنبال میانجیگری در این مناقشه مرزی – گازی هستند توافقی را روی میز گذاشته‌اند که به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامل عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از منطقه‌ای مشخص در داخل دریا در مقابل عقب‌نشینی لبنان از منطقه نزدیک‌تر به ساحل خواهد بود. در مجموع باید گفت، بعد از موضعگیری‌های حزب‌الله و تهدیدات سیدحسن نصرالله علیه اسرائیل که تا مرز تهدید به اتخاذ گزینه نظامی نیز پیش رفت، مسیر پرونده مناقشه مرزی با تمرکز بر منطقه کاریش و حفظ حقوق لبنان در این منطقه تغییر کرد. با این حال تداوم اختلاف بین اسرائیل و لبنان بر سر مرزهای دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده است که خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به‌دنبال دارد. حال باید دید که مناقشه کاریش تا کجا ادامه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/4/624864/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها