وزیر خارجه عراق به ایران سفر کرد

سفر فؤاد حسین به تهران با محوریت مذاکرات تهران و ریاض


گروه سیاسی/ روز گذشته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برای دومین بار در سال 1401 به تهران سفر کرد و با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه عراق یکبار در تاریخ ۲۴ فروردین ماه نیز به ایران سفر و با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. این سفر در حالی انجام شد که وزیر خارجه عراق ۲۷ تیر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان ارزیابی خود را از نشست جده با وی در میان گذاشت و درباره روند گفت‌وگوهای ایران و عربستان به تبادل نظر پرداخت. وزیر خارجه عراق ۱۹ تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از آمادگی دولت عراق جهت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای برگزاری مناسب مراسم اربعین خبر داده بود.
دور ششم مذاکرات با ریاض؟
در ارتباط با سفر اخیر، یک منبع در وزارت خارجه عراق اعلام کرد که دور ششم مذاکرات ایران و عربستان یکی از موضوعاتی است که وزیر خارجه عراق در سفرش به تهران درخصوص آن رایزنی خواهد کرد. به گزارش ایسنا، یک مسئول در وزارت خارجه عراق که نام او ذکر نشده در گفت‌وگو با العربی الجدید تأکید کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در سفرش به تهران در خصوص پرونده‌های متعددی رایزنی خواهد کرد که اغلب آنها داخلی هستند اما دور ششم مذاکرات تهران و ریاض که به تعویق افتاده است نیز در دستور کار این سفر است.
این منبع مسئول در وزارت خارجه عراق در گفت‌و‌گو با العربی الجدید تأکید کرد: قرار بود دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در اواخر جولای برگزار شود و بغداد تمام تدارکات و آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست را که قرار بود با مشارکت مسئولان عالیرتبه دو کشور باشد، انجام داده بود اما تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران جریان صدر به منطقه خضرا منجر به تعویق این دور از مذاکرات شد. وی خاطرنشان کرد: تعویق دور ششم مذاکرات تهران و ریاض از سوی بغداد نبود بلکه به درخواست خود آنها بود. دو کشور ایران و عربستان تأکید کردند که اوضاع سیاسی موجود در عراق مناسب برگزاری چنین مذاکراتی در سطح وزیران نیست.
در این گزارش آمده است که درگیری‌ها میان طرف‌های سیاسی عراقی اخیراً افزایش یافت و طرفداران جریان صدر در منطقه خضرا و در نزدیکی اماکنی که معمولاً مذاکرات ایران و عربستان در آنها برگزار می‌شد، تحصن کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/5/624867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها