حل مشکلات مطبوعات نیازمند عزم ملی و مردمی است


امید مهدی‌نژاد صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه «سه نقطه» با اشاره به تحولات صورت گرفته در حوزه رسانه‌ها طی ماه‌های اخیر به «ایران»گفت: در مقام نمره‌دهی، تصور می‌کنم هنوز زود باشد که عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد. مهدی‌نژاد بسیاری از مشکلات حوزه مطبوعات را مشکلاتی فرامطبوعاتی دانست و تصریح کرد: مسائلی در حوزه رسانه‌ها وجود دارد که حل و فصل آنها نیازمند یک عزم ملی و مردمی است. او مسائل حاکم بر فعالیت‌های رسانه‌ای را بسیار عدیده عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه‌های چاپ، گرانی و کمبود کاغذ، تبدیل شدن دکه‌های مطبوعاتی به دکه سیگارفروشی و کاهش شدید استقبال مخاطبان از مطبوعات کاغذی، همه از جمله عواملی هستند که باعث حذف عمده محصولات فرهنگی از سبد خانوار شده‌اند.
مدیرمسئول ماهنامه سه نقطه با تأکید براینکه حل و فصل بسیاری از این معضلات از  پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: اما برخی دیگر از این مسائل از قبیل فعال کردن راهکارهایی برای اتصال مطبوعات به شبکه‌های جدید توزیع و فروش، رایزنی با نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای برای معرفی و تبلیغ نشریاتی که هنوز منتشر می‌شوند، ایجاد ارتباط میان مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها با نشریات فعال، ازجمله موضوعاتی هستند که با تصمیمات مناسب قابل رفع و رجوع اند.
مهدی‌نژاد افزود: همچنین تلاش برای حل مشکلات صنفی و معیشتی روزنامه‌نگاران که بسیاری از آنها در پی وضع نابسامان مطبوعات به مشاغل فرهنگی و غیرفرهنگی دیگر روی آورده‌اند، از اقداماتی است که در شرایط حاضر می‌تواند کمک‌حال روزنامه‌نگاران باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: تا آنجا که من اطلاع دارم دوستان معاونت مطبوعاتی لااقل برای حل مشکلات فوری مطبوعات، از جمله معضل کاغذ، مشغول تلاش و پیگیری‌اند.
مدیرمسئول مجله سه نقطه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات عاجلی که می‌تواند تا حدی شور و اشتیاق و رونق را به بازار مطبوعات بازگرداند، برگزاری جشنواره مطبوعات و نیز نمایشگاه مطبوعات است، تشریح کرد: امروزه تقریباً تمام شاخه‌های هنری، فرهنگی، ادبی و رسانه‌ای از امکان برگزاری جشنواره‌هایی در سطوح مختلف برخوردارند. از سینما و تئاتر و موسیقی گرفته تا شعر و داستان و... اما مطبوعات، به‌رغم آنکه با مشقت و دشواری بسیار به حیات خود ادامه می‌دهند و ادامه حیات‌شان در صورت قطع حمایت‌ها به خطر می‌افتد، از این امکان حداقلی بی‌بهره‌اند. مهدی‌نژاد همچنین افزود: جشنواره مطبوعات می‌تواند در پرتو ارزیابی کیفی و معرفی مطبوعات برتر، روزنامه‌نگارانی را که کارشان در شرایط فعلی به جهاد می‌ماند به ادامه کار خود دلگرم‌تر کند و نمایشگاه مطبوعات نیز به شرط آنکه با ایده‌هایی نو سامان یابد و از امکان‌های جدید رسانه‌ای خاصه در فضای مجازی بهره گیرد، می‌تواند پل ارتباطی ولو کوچکی بین مطبوعات و مخاطبان باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/19/624875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها