توجه به شبکه‌ فرهنگی گسترده‌ کتابخانه‌های عمومی

یادداشت

 مهدی رمضانی
دبیرکل نهاد کتابخانه‌هایعمومی کشور

​​​​​​​یکی از مهم‌ترین نیازهای ما در شرایط کنونی، حرکت از مرحله‌ گفتار مدیریتی به اقدام عملی مدیران است؛ موضوعی که در سال‌هایی از دوره حکمرانی ما در جمهوری اسلامی، فاصله‌هایی را بین مردم و مسئولان شکل داد، فاصله‌هایی که نتیجه‌ قول و وعده بود و در پی آن عملی به چشم نمی‌آمد یا بسیار کند حاصل می‌شد. نکته‌ دیگر بی‌توجهی به آنچه مسأله مردم بود، ولی در عمل مسئولان جایی نداشت. به عبارت دیگر، تطبیق عینی بین نیازها و درخواست‌های مردم و اقدام مسئولان شکل نمی‌گرفت.
بی‌شک اهمیت معیشت و دغدغه‌های زندگی مردم امری مهم و مورد توجه همه‌ حاکمان است و هیچ اجتنابی از آن نیست و ضرورت است، ولی قطعاً حل همین مسأله هم ابزار و اقدام فرهنگی می‌طلبد. توجه به دو اصل اقتصاد و فرهنگ در دولت مردمی فرازی مهم است که شاید کمتر درباره آن تبیین صورت گرفته و به آن پرداخته شده است. در کنار پرداختن به مسائل کلان و ملی حوزه‌ فرهنگ و پیشبرد این ابر‌پروژه‌ها، سفر به جای‌جای کشور عزیزمان و مشاهده‌گری سیر اتفاقات فرهنگی، شناسایی نیازها و برطرف کردن مشکلات در عرصه فرهنگ از خصوصیات بارز دولت سیزدهم و مدیران آن مخصوصاً رئیس محترم جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.بنده به‌عنوان کسی که سال‌ها در این عرصه کار کرده و فعالیت وزرای فرهنگ را از نزدیک شاهد بوده‌ام، این حجم از اقدام و عمل و حضور میدانی را کمتر دیده‌ام. حال این حضور منجر به توجه به یک شبکه‌ گسترده فرهنگی در کشور با خصوصیات منحصر به فرد آن نیز شده است، شبکه‌ای که خدمتشان به مردم به‌صورت عمومی بدون هیچ گونه محدودیت است؛ گروه اصلی مخاطب آن کودک و نوجوان است که در پی آموزش و اطلاع‌رسانی است؛ برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌کند، به شعر و ادب توجه دارد و به گسترش خدمات برای همه گروه‌ها مخصوصاً گروه‌های خاص مثل نابینایان، ناشنوایان و... معتقد است و برای حضور بیشتر و با کیفیت مردم در اماکن خود تلاش می‌کند.
من در این چند سطر فقط چند جمله درباره‌ کتابخانه‌های عمومی گفتم که شاید قبل از این به این میزان مورد توجه واقع نشده بود. از کسانی گفتم که با عنوان کتابدار، خاموش و بی‌ادعا در سنگر کتابخانه معلمی می‌کنند، مجری هستند، قصه‌گو و دهها خصوصیت خدمت دیگر را بر دوش دارند و حالا در دولت مردمی و دولت سیزدهم به شبکه گسترده، ارزشمند، قابل و پرظرفیت کتابخانه‌های عمومی و همکاران زحمتکش آن کتابداران عزیز توجه شده تا هم این شبکه روزآمد، تکمیل و تجهیز شود و هم به همه آحاد جامعه معرفی و شناسانده شود.
دولت سیزدهم مطمئناً خاطره‌ برخی تلخی‌ها در طول سالیان گذشته بین پرحرفی و بی‌عملی را خواهد زدود و با این ریل‌گذاری قطعاً در آینده بیشتر از کتابخانه‌های عمومی خواهیم شنید و دید؛ ان‌‎شاءالله.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7992/19/624880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها