پنج رویـــداد جهان


حمله انتحاری به تیم واکسیناسیون

نیروهای گشتی پلیس پاکستان امروز در شهر «کویته» در جنوب غربی این کشور از سوی یک بمب‌گذار انتحاری هدف حمله قرار گرفتند و دست‌کم سه نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند. بر‌اساس گزارش‌های ابتدایی، یک نیروی پلیس، یک زن و یک کودک در این حمله جان خود را از دست دادند. گروه مسلح «تحریک طالبان پاکستان» با ارسال پیامی به رویترز مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این حمله اندکی پس از آن صورت گرفت که افراد وابسته به این گروه به آتش‌بس خود با دولت پاکستان به‌طور یکجانبه خاتمه دادند. گزارش پلیس حاکی از این است که نیروهای گشت پلیس در حال اعزام جهت حراست از تیم واکسیناسیون فلج اطفال بودند که فردی با همراه داشتن مواد منفجره، با نزدیک شدن به کامیون پلیس خود را منفجر می‌کند. گروه «تحریک طالبان پاکستان» واکسیناسیون را یک ابزار غربی برای جاسوسی می‌دانند و بارها به گروه‌های پزشکی واکسیناسیون حمله کرده‌اند.

آغاز مأموریت تاریخی چین در فضا

سه فضانورد چین وارد یک ایستگاه فضایی در حال چرخش در مدار این کشور شدند تا مأموریت را از سه فرد حاضر در این ایستگاه تحویل بگیرند. به این ترتیب بعد از ایستگاه فضایی بین‌المللی متعلق به ناسا، دومین ایستگاه فضایی سرنشین‌دار جهان عملیات خود را آغاز کرد. فضاپیمای شنزو-۱۵ یا «سفینه الهی» و سه مسافر آن ساعت ۲۳:۰۸ به وقت محلی با موشک «لانگ مارچ-۲ اف» از مرکز پرتابی جیوچوان به فضا فرستاده شد. با فرستاده شدن شنزو-۱۵ در مجموع یازده مأموریت فضایی برای ساخت ایستگاه فضایی موسوم به «کاخ آسمانی» انجام شده است. فضاپیمای شنزو پس از شش ساعت پرواز به ایستگاه فضایی رسید و با استقبال گرم خدمه حاضر در ایستگاه مواجه شدند. با رسیدن فضانوردان جدید، مأموریت خدمه حاضر در ایستگاه فضایی هم به پایان رسید. تعویض خدمه یک هفته به طول خواهد انجامید و به مدت یک هفته شش نفر در یک ایستگاه فضایی حضور خواهند داشت.

درگذشت رئیس جمهور سابق چین

«جیانگ زِمین»، رئیس جمهور پیشین چین در ۹۶ سالگی بر اثر سرطان خون و نارسایی چند اندام خود درگذشت. خبرگزاری «شینهوا» با انتشار نامه‌ای از سوی حزب حاکم، پارلمان، کابینه و ارتش چین به مردم این کشور اعلام کرد که رئیس جمهور پیشین در شهر زادگاهش «شانگهای»، به خاک سپرده می‌شود. «جیانگ زمین»، در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ به عنوان دبیرکل حزب حاکم چین و از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴  به عنوان رئیس کمیسیون نظامی مرکزی و از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ به عنوان رئیس جمهور چین خدمت کرد.

خانم اپوزیسیون بستری شد

«ماریا کولسنیکووا» یکی از چهره‌های مطرح اپوزیسیون بلاروس که در حال گذراندن دوران محکومیت یازده ساله خود در این کشور است، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. این خانم چهل ساله، پیش از انتقال به بخش ویژه، در یک مرکز مراقبت‌های جراحی بستری شده بود.

تعویق دادگاه آزار جنسی ترامپ

«لوئیس کاپلان» قاضی دادگاه منطقه‌ای منهتن نیویورک، رسیدگی به شکایت «جین کارول» از دونالد ترامپ به اتهام آزار و اذیت جنسی را دو ماه به تعویق انداخت. او در دفاع از تصمیمش گفت: «این دادگاه به تأخیر می‌افتد تا کارول فرصت کافی برای اثبات این موضوع داشته باشد؛ زیرا ترامپ هر گونه آزار و اذیت جنسی او را در یک فروشگاه، انکار می‌کند.» «جین کارول» 78 ساله، مقاله‌نویس امریکایی، پیشتر با طرح شکایتی در دادگاه ادعا کرد که ترامپ حدود 27 سال پیش وی را در اتاق پرو فروشگاهی در نیویورک، مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. دونالد ترامپ نیز ضمن رد این اتهام اعلام کرد: «کارول در سطح من نیست و او دروغگوست.» با این حال دادگاه از ترامپ خواسته است تا در دادگاهی که ماه آوریل برگزار می‌شود، حاضر شود.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8066/5/635271/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها