
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

سخن روز
امام سجاد (ع):
چنانچه شخصى تو را بدگویى کند و سپس برگردد و پوزش طلبد، عذرخواهى و پوزش او را پذیرا باش.
بحارالانوار ج ۷۸، ص ۱۴۱

امیدوارم برگزاری این دوره از جشنواره همزمان با فروکش کردن کرونا باشد
با بررسیهای مختلف و با پیگیری آقای آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، قراربراین شد جشنواره بیستم نمایشهای آیینی وسنتی اواخر مهر یا اوایل آبان ماه برگزارشود. خوشبختانه ساختار بیشتر نمایشهای سنتی ما به گونهای است که امکان اجرا در فضای باز را دارند. البته شرایط فصل را هم باید در نظر بگیریم چرا که به هر حال فصل بارش است و باید ببینیم شرایط زمانی در آن مقطع چگونه خواهد بود. البته به احتمال قوی نمیتوانیم بخش بینالملل داشته باشیم، زیرا رفت و آمد مسافران خارجی به شرایط کرونایی وابسته است و نمیدانیم در مقطع برگزاری جشنواره وضعیت کرونایی چگونه خواهد بود. اینها مواردی است که دست و پای ما را میبندد... اما درنهایت امیدوارم برگزاری بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی همزمان با فروکش کردن بیماری کرونا باشد تا هموطنان با آرامش خیال بتوانند دور هم جمع شوند و از نمایشهای این جشنواره دیدن کنند.
بخشی از گفتوگوی داوود فتحعلی بیگی محقق، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما با ایسنا
بخشی از گفتوگوی داوود فتحعلی بیگی محقق، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما با ایسنا

شهید آوینی راوی چشیدههاست نه شنیدهها
اکبر صحرایی
نویسنده و فعال فرهنگی
شهید سید مرتضی آوینی به تعبیر مقام رهبری سید شهید اهل قلم است. نگاه و قلم او نسبت به اتفاقات و رویدادها، خاص خود و منحصر به فرد است. به شخصه، سید شهیدان اهل قلم را حرّ ادبیات و هنر انقلاب اسلامی ایران هم میدانم. آوینی استحقاق این عناوین را دارد. او دومین نویسنده و هنرمند معاصر ایران است که در جهت یافتن حقیقت و راستی، مسیرهای گوناگون پرمخاطرهای را آزمود و طی کرد. قطعاً اولین نویسنده این وادی جلال آل احمد است که در خانواده مذهبی و روحانی متولد میشود و بالطبع در ادامه مسیر پر پیچ و خم زندگی روشنفکری و تجدد تجربیات گهرباری میآموزد و در نهایت با بازگشت به خویشتن، میشود همان جلال زلال و پاک و فرزند روحانی متدینی که پدر از او انتظار داشت. شهید مرتضی آوینی به نوعی به همین سلوک و عرفان دست پیدا میکند و به تعبیری کامران میشود مرتضی. اصولاً وقتی آدمها مسیری متفاوت و پرسنگلاخ را طی میکنند در بازگشت تأثیرگذارتر و عمیقتر جلوه میکنند. این که افکار و عقاید و ایدههای فرهنگ و مسیرهای متفاوت و متضاد را ببینی، لمس و تجربه کنی و برسی به پوچ و بیهوده بودن آن و آن را با گوشت و استخوان تجربه و درک کنی، در بازگشت نعمت و حقیقت فرهنگ و ادبیات دینی و انقلابی را قطعاً بهتر باور خواهی کرد؛ انسانی که هر دو دیدگاه و فرهنگ مقابل را دیده، چشیده و راستیآزمایی کرده قطعاً به انتخاب خیری خواهد رسید و در نتیجه میتواند الگو و سیره ملموس و باورپذیری باشد برای نسل معاصر خود و حتی آینده؛ نسلی که شاید یک سویه حرف و پند و نصایح زبانی برایش قابل فهم و ادراک نباشد و حرف داشته باشد و بگوید: خود آن سوی ماجرا را ندیدی، پس چطور میتوانی مکتب و ایده و روش دیگری را نفی کنی اما در مواجهه با شهید مرتضی آوینی که ته آن مسیر و مکتب را دیده و شناخت کامل دارد که آنجا ختم میشود به ناکجاآباد، دیگر نسل جوان و آینده چنین دیدگاه و موضعی نخواهد داشت. بنابراین راه و منش صحیح در بیان افکار آوینی برتری دارد بر منِ نوعی که ایدههای رنگارنگ را تجربه نکردهام و فقط شنیدهها و خواندهها را نقل و روایت میکنم، لذا بین این دو تفاوت زمین تا آسمان است. آوینی در عین حال الگویی ملموس و دست یافتنی از انسانی است که غرور، لجاجت و تعصب را در راه اثبات حقانیت و راستی انتخابش میشکند، در حالی که میتوانست نماینده و شاخص جریان فکری روشنفکرنمای عصر خود باشد و به اوج برسد اما پا روی نفس اماره میگذارد؛ تهمت و افترا را بر جان میخرد تا به حقیقت برسد. آنی که باعث بازگشت به خویشتن او میشود رجوع به ذات پاک و تربیت خانوادگی اوست؛ غیر از عملکرد و معرفت کلامی و عرفانی وجود سید مرتضی آوینی آثار او در حوزه هنر و ادبیات و حتی مستند میتواند الگو و راهگشای عرصه هنر متعهد، اصیل و ناب شود. مرتضی آوینی شخصیتی چند بعدی دارد و او ابعاد مختلف هنری را در اوج تجربه کرده است آن هم در کوران حوادث تأثیرگذار ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس. هیچ تجربهای عملیتر از حضورش در جبهههای جنگ نیست. مستند درخشان و ماندگارش با صدای او نمونه عینی آن است. مرتضی بعد از پایان جنگ همچنان دنبال گمگشتهای است که نهایتاً با شهادتش در میدان مین، در اوج هنر آن را یافت. روحش شاد.
نویسنده و فعال فرهنگی
شهید سید مرتضی آوینی به تعبیر مقام رهبری سید شهید اهل قلم است. نگاه و قلم او نسبت به اتفاقات و رویدادها، خاص خود و منحصر به فرد است. به شخصه، سید شهیدان اهل قلم را حرّ ادبیات و هنر انقلاب اسلامی ایران هم میدانم. آوینی استحقاق این عناوین را دارد. او دومین نویسنده و هنرمند معاصر ایران است که در جهت یافتن حقیقت و راستی، مسیرهای گوناگون پرمخاطرهای را آزمود و طی کرد. قطعاً اولین نویسنده این وادی جلال آل احمد است که در خانواده مذهبی و روحانی متولد میشود و بالطبع در ادامه مسیر پر پیچ و خم زندگی روشنفکری و تجدد تجربیات گهرباری میآموزد و در نهایت با بازگشت به خویشتن، میشود همان جلال زلال و پاک و فرزند روحانی متدینی که پدر از او انتظار داشت. شهید مرتضی آوینی به نوعی به همین سلوک و عرفان دست پیدا میکند و به تعبیری کامران میشود مرتضی. اصولاً وقتی آدمها مسیری متفاوت و پرسنگلاخ را طی میکنند در بازگشت تأثیرگذارتر و عمیقتر جلوه میکنند. این که افکار و عقاید و ایدههای فرهنگ و مسیرهای متفاوت و متضاد را ببینی، لمس و تجربه کنی و برسی به پوچ و بیهوده بودن آن و آن را با گوشت و استخوان تجربه و درک کنی، در بازگشت نعمت و حقیقت فرهنگ و ادبیات دینی و انقلابی را قطعاً بهتر باور خواهی کرد؛ انسانی که هر دو دیدگاه و فرهنگ مقابل را دیده، چشیده و راستیآزمایی کرده قطعاً به انتخاب خیری خواهد رسید و در نتیجه میتواند الگو و سیره ملموس و باورپذیری باشد برای نسل معاصر خود و حتی آینده؛ نسلی که شاید یک سویه حرف و پند و نصایح زبانی برایش قابل فهم و ادراک نباشد و حرف داشته باشد و بگوید: خود آن سوی ماجرا را ندیدی، پس چطور میتوانی مکتب و ایده و روش دیگری را نفی کنی اما در مواجهه با شهید مرتضی آوینی که ته آن مسیر و مکتب را دیده و شناخت کامل دارد که آنجا ختم میشود به ناکجاآباد، دیگر نسل جوان و آینده چنین دیدگاه و موضعی نخواهد داشت. بنابراین راه و منش صحیح در بیان افکار آوینی برتری دارد بر منِ نوعی که ایدههای رنگارنگ را تجربه نکردهام و فقط شنیدهها و خواندهها را نقل و روایت میکنم، لذا بین این دو تفاوت زمین تا آسمان است. آوینی در عین حال الگویی ملموس و دست یافتنی از انسانی است که غرور، لجاجت و تعصب را در راه اثبات حقانیت و راستی انتخابش میشکند، در حالی که میتوانست نماینده و شاخص جریان فکری روشنفکرنمای عصر خود باشد و به اوج برسد اما پا روی نفس اماره میگذارد؛ تهمت و افترا را بر جان میخرد تا به حقیقت برسد. آنی که باعث بازگشت به خویشتن او میشود رجوع به ذات پاک و تربیت خانوادگی اوست؛ غیر از عملکرد و معرفت کلامی و عرفانی وجود سید مرتضی آوینی آثار او در حوزه هنر و ادبیات و حتی مستند میتواند الگو و راهگشای عرصه هنر متعهد، اصیل و ناب شود. مرتضی آوینی شخصیتی چند بعدی دارد و او ابعاد مختلف هنری را در اوج تجربه کرده است آن هم در کوران حوادث تأثیرگذار ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس. هیچ تجربهای عملیتر از حضورش در جبهههای جنگ نیست. مستند درخشان و ماندگارش با صدای او نمونه عینی آن است. مرتضی بعد از پایان جنگ همچنان دنبال گمگشتهای است که نهایتاً با شهادتش در میدان مین، در اوج هنر آن را یافت. روحش شاد.

رمضان، ماه معنا و برکت
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
از فردا ماه مبارک آغاز میشود و فرصتی دوباره در جهت مجاهدتی نستوه به منظور پرورش فضیلتهای اخلاقی و ظرفیتهای انسانی برای افراد مسلمان فراهم میآید. معنویت ماه خدا در آهنگی موزون و عافیت بخش به رشد کرامتهای انسانی یاری رسانده و میتواند سرنوشت فرد مسلمان را به خیر و رستگاری منتهی سازد. همچنین فضای معنوی این ماه با به فعلیت رساندن اهلیت انسانی انسان موجب میشود تا آدمی، عشق به حقیقت را تجربه کند. فرصتی که بر مدار معنویت قرارداشته و یاریگر انسان در غلبه بر خوی سرکش خود و در نتیجه به وجود آمدن محیطی کمتر آلوده به انواع فساد و ابتلائات و مشکلات اخلاقی برای زندگی جمعی است. به تجربه ثابت شده که بدون توجه کافی به کسب فضایل معنوی و ملکه تقوی نمیتوان حرص و غضب و خودخواهی آدمی را مهار کرد بلکه تنها با استقرار ملکه تقوا و خویشتنداری مؤمنانه در وجود انسان است که میتوان زندگیها را از انحطاط نجات داد و بدان آهنگ رشد و تعالی بخشید. از این رو از جمله برکات ماه مبارک رمضان را فرو کاستن کدورتهای نفاق و شرک و ریا و ظلم و فساد و... در جوامع اسلامی و تقویت روح صمیمیت و شوق ایمانی گفتهاند.
در نتیجه مناسک و حال و هوای ماه خودسازی و عبادت، جوهره مسلمانی در تکاپوی بندگی، صدف وجود را مهیای گوهر ایمان میسازد تا به مرتبه رضایت الهی دست یابد. در حقیقت تشریع مناسک ماه مبارک رمضان از سویی نشانگر کرامت انسانی فرزند آدم ابوالبشر و دستیابی وی به برتری بر جمیع خلایق و از سوی دیگر بیانگر لطف خدای مهربان است که به مخلوق خویش عطا فرموده و تفضلی از ناحیه رحمت او محسوب میشود. اغلب ویژگیهایی که خداوند انسان را بدان تکریم کرده از جمله، قابلیتهایی که بالقوه در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده و در این دنیا و در طول حیات طبیعی با بندگی و اطاعت خالصانه به درگاه ذات باریتعالی، آن قابلیتها میتوانند از قوه به فعل در آیند و مقام خلیفه اللهی انسان را عینیت بخشند در معنویت این ماه مبارک گنجانیده شده است.
از دیگر ویژگیهای این ماه آن است که انسان روزهدار خود را در محضر پروردگار یافته، حسابگر اعمال خویش بوده و سعی مینماید تا تمامی رفتار و گفتار خود را در جهت جلب رضایت معبود قرار داده و بتدریج به فطرت الهی خویش نزدیک شود و با استعانت از صبر و توکل، استقامت پیشه ساخته و با تکیه بر لوازم سلوک در راه معرفت با مشکلات آن دست و پنجه نرم کند و به وعده پروردگار امیدوار شود.
از این جهت ماه مبارک رمضان مجال تمرین خلوص و صفای باطن و کسب رضایت خالق هستی است که آن نیز با مراقبه و جدیت در عبودیت خالصانه، حاصل میشود. از این رو این ماه، ماه تجلی شکفتن غنچههای ایمان است و به انسان فرصت میدهد تا با پیوند به سرچشمه قدرت ازلی به آرامش و طمأنینه درون دست یابد. ماه مبارک رمضان به عنوان خاستگاه معنویت، فرصتی برای حرکت به سوی نقطه تعادل در زندگی نیز میباشد. فضای معنوی این ماه پربرکت قادر است از آهنگ تند هوی و هوس کاسته و اعمال و نیات انسان را در سایه معنویت با ارجمندیهای یک زندگی توأم با سعادت و تقوی و تعادل همراه سازد. بر این اساس راز ارجمندی این ماه را باید در آثار شگرف و نتایج آن جستوجو کرد. به راستی جای آن دارد که مؤمنان از فرا رسیدن چنین ماهی در سرور و شادمانی باشند و با جان و دل به استقبال این ماه پر خیر و برکت بشتابند و از اینکه به شرافت روزه داری و عبادت در این ماه نائل شدهاند بر خود ببالند زیرا معنویت این ماه، انسان را شایسته و سزاوار رسیدن به قرب الهی نموده و او را بیواسطه به جایگاه خلافت الهی و تجلی اسماء و صفات الهی نزدیک میکند.
ظرفیت نامتناهی انسان، در صورتیکه در راستای معرفت و عبودیت حق قرار گیرد، شکوفا شده و به دستیابی ایمان و عمل صالح میانجامد.
«ایران» به روال سالهای قبل مشتاق است تا مخاطبان خود را در این سفر معنوی همراهی کند و به رسم همسفری ستونی را نیز به این مهم اختصاص داده که در طول ماه مبارک رمضان با مطالب متنوع میهمان چشمهای شماست. سعی ما در تهیه مطالب این است که نیازهای خوانندگان گرامی پاسخ گفته شود. براین اساس به تدارک عناوینی با موضوعات قرآنی و اخلاقی که برگرفته از دانش سرشار اندیشمندانی بزرگ و اسلام شناس، همچنین درسهای عملی برای زندگی روزمره با الهام از تعالیم مکتب است، اقدام کردهایم و با معرفی الگوهای مسلمانی تلاش داریم در قرار گرفتن مخاطبین در فضای معنوی این ماه بزرگ سهیم باشیم.
دبیر گروه پایداری
از فردا ماه مبارک آغاز میشود و فرصتی دوباره در جهت مجاهدتی نستوه به منظور پرورش فضیلتهای اخلاقی و ظرفیتهای انسانی برای افراد مسلمان فراهم میآید. معنویت ماه خدا در آهنگی موزون و عافیت بخش به رشد کرامتهای انسانی یاری رسانده و میتواند سرنوشت فرد مسلمان را به خیر و رستگاری منتهی سازد. همچنین فضای معنوی این ماه با به فعلیت رساندن اهلیت انسانی انسان موجب میشود تا آدمی، عشق به حقیقت را تجربه کند. فرصتی که بر مدار معنویت قرارداشته و یاریگر انسان در غلبه بر خوی سرکش خود و در نتیجه به وجود آمدن محیطی کمتر آلوده به انواع فساد و ابتلائات و مشکلات اخلاقی برای زندگی جمعی است. به تجربه ثابت شده که بدون توجه کافی به کسب فضایل معنوی و ملکه تقوی نمیتوان حرص و غضب و خودخواهی آدمی را مهار کرد بلکه تنها با استقرار ملکه تقوا و خویشتنداری مؤمنانه در وجود انسان است که میتوان زندگیها را از انحطاط نجات داد و بدان آهنگ رشد و تعالی بخشید. از این رو از جمله برکات ماه مبارک رمضان را فرو کاستن کدورتهای نفاق و شرک و ریا و ظلم و فساد و... در جوامع اسلامی و تقویت روح صمیمیت و شوق ایمانی گفتهاند.
در نتیجه مناسک و حال و هوای ماه خودسازی و عبادت، جوهره مسلمانی در تکاپوی بندگی، صدف وجود را مهیای گوهر ایمان میسازد تا به مرتبه رضایت الهی دست یابد. در حقیقت تشریع مناسک ماه مبارک رمضان از سویی نشانگر کرامت انسانی فرزند آدم ابوالبشر و دستیابی وی به برتری بر جمیع خلایق و از سوی دیگر بیانگر لطف خدای مهربان است که به مخلوق خویش عطا فرموده و تفضلی از ناحیه رحمت او محسوب میشود. اغلب ویژگیهایی که خداوند انسان را بدان تکریم کرده از جمله، قابلیتهایی که بالقوه در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده و در این دنیا و در طول حیات طبیعی با بندگی و اطاعت خالصانه به درگاه ذات باریتعالی، آن قابلیتها میتوانند از قوه به فعل در آیند و مقام خلیفه اللهی انسان را عینیت بخشند در معنویت این ماه مبارک گنجانیده شده است.
از دیگر ویژگیهای این ماه آن است که انسان روزهدار خود را در محضر پروردگار یافته، حسابگر اعمال خویش بوده و سعی مینماید تا تمامی رفتار و گفتار خود را در جهت جلب رضایت معبود قرار داده و بتدریج به فطرت الهی خویش نزدیک شود و با استعانت از صبر و توکل، استقامت پیشه ساخته و با تکیه بر لوازم سلوک در راه معرفت با مشکلات آن دست و پنجه نرم کند و به وعده پروردگار امیدوار شود.
از این جهت ماه مبارک رمضان مجال تمرین خلوص و صفای باطن و کسب رضایت خالق هستی است که آن نیز با مراقبه و جدیت در عبودیت خالصانه، حاصل میشود. از این رو این ماه، ماه تجلی شکفتن غنچههای ایمان است و به انسان فرصت میدهد تا با پیوند به سرچشمه قدرت ازلی به آرامش و طمأنینه درون دست یابد. ماه مبارک رمضان به عنوان خاستگاه معنویت، فرصتی برای حرکت به سوی نقطه تعادل در زندگی نیز میباشد. فضای معنوی این ماه پربرکت قادر است از آهنگ تند هوی و هوس کاسته و اعمال و نیات انسان را در سایه معنویت با ارجمندیهای یک زندگی توأم با سعادت و تقوی و تعادل همراه سازد. بر این اساس راز ارجمندی این ماه را باید در آثار شگرف و نتایج آن جستوجو کرد. به راستی جای آن دارد که مؤمنان از فرا رسیدن چنین ماهی در سرور و شادمانی باشند و با جان و دل به استقبال این ماه پر خیر و برکت بشتابند و از اینکه به شرافت روزه داری و عبادت در این ماه نائل شدهاند بر خود ببالند زیرا معنویت این ماه، انسان را شایسته و سزاوار رسیدن به قرب الهی نموده و او را بیواسطه به جایگاه خلافت الهی و تجلی اسماء و صفات الهی نزدیک میکند.
ظرفیت نامتناهی انسان، در صورتیکه در راستای معرفت و عبودیت حق قرار گیرد، شکوفا شده و به دستیابی ایمان و عمل صالح میانجامد.
«ایران» به روال سالهای قبل مشتاق است تا مخاطبان خود را در این سفر معنوی همراهی کند و به رسم همسفری ستونی را نیز به این مهم اختصاص داده که در طول ماه مبارک رمضان با مطالب متنوع میهمان چشمهای شماست. سعی ما در تهیه مطالب این است که نیازهای خوانندگان گرامی پاسخ گفته شود. براین اساس به تدارک عناوینی با موضوعات قرآنی و اخلاقی که برگرفته از دانش سرشار اندیشمندانی بزرگ و اسلام شناس، همچنین درسهای عملی برای زندگی روزمره با الهام از تعالیم مکتب است، اقدام کردهایم و با معرفی الگوهای مسلمانی تلاش داریم در قرار گرفتن مخاطبین در فضای معنوی این ماه بزرگ سهیم باشیم.

شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#نطنز
اتفاقاتی که در یکی دو روز گذشته در نیروگاه هستهای نطنز رخ داد مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت.
خبرهای مربوط به حمله سایبری به تأسیسات برق نیروگاه و مصدومیت شدید بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید از این نیروگاه مرتب بارنشر میشد و کاربران درباره آن نظر میدادند.
خیلیها از لزوم توقف مذاکرات میگفتند و در مقابل کاربرانی هم توقف مذاکرات را هدف اصلی اسرائیل میدانستند و معتقد بودند مذاکرات باید ادامه پیدا کند:
«باز بهانهای یافتند برای توقف مذاکرات! همان که اسرائیل میخواهد! خرابکاری کرده؟ پاسخ کلوخش را با سنگ دهید، نه توقف مذاکرات! میخواهید کشانکشان دامان مذاکرات را به پسا انتخابات موکول کنید، معیشت مردم را به گرو گرفته و بحرانی صعبالعبور مهیا کنید؟ مردم تحمل ندارند! بس است.»، «خرابکاری کردن مذاکرات متوقف بشه. ما به نشانه اعتراض به خرابکاری، خودمون مذاکرات رو متوقف میکنیم.»، «حمله سایبری به تأسیسات برق نیروگاه هستهای نطنز در روز ملی فناوری هسته ای.»، «بیبیسی فارسی آنقدر ازحادثه نطنز ذوق مرگ شده که کمی غم دوک ادینبورگ رو فراموش کردن.»، «ما خون دلها خوردهایم تا به اینجا برسیم چرا باید با خرابکاریهای مشکوک دستاوردهای شهدای هستهای در معرض تهدید قرار بگیرد.»، «مثل اینکه صهیونیستها دوست دارند زودتر از موعد ۲۵ سال به زندگی کثیف خود پایان دهند.»،«اگر بیسوادی رسانهای کاپ داشت، میدادنش به رسانه منتشر کننده مصاحبه کمالوندی روی تخت بیمارستان با سر و صورت زخمی.»
واکسن قاچاقی
همچنان کرونا یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در شبکههای اجتماعی است. بخصوص با گزارشی که تجارت نیوز درباره قاچاق واکسن کرونا در ناصر خسرو و قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی آن منتشر کرد. این مسأله باعث شد در کنار شدت بیماری و نقد تعطیلیها به قاچاق واکسن هم پرداخته شود: «سه پیک قبلی کورونا رو من ککام هم نگزید، حتی مریض میگفت مشکوک به کرونام، میگفتم اشکال نداره ماسکت رو بردار معاینه کنم. اما این موج چهارم واقعاً هولانگیزه»، «صدای منو از میدان کاج سعادتآباد میشنوید: صرافی، عینکفروشی، آبمیوه بستنی، املاک و رستوران بازند. مثل یک روز عادی. این مردم آب از سرشون گذشته.»، «تجارت نیوز یک گزارش رفته درباره بازار سیاه واکسن کرونا تو ناصرخسرو اما نه توی خود ناصر خسرو. یه تعدادی هستن که توی بیمارستانها رابط دارن و از اونها واکسن تهیه میکنن. واکسنی هم 50 تا 60 میلیون تومان به قول خودشان دو میلیون کمتر یا بیشتر هزینه داره.»، «من گفتم هر واکسنی که تأیید شده و به دستتون رسید بزنین. ولی نه از ناصر خسرو...»، «الان برادران همیشه در صحنه ناصرخسرو دارن معلوم نیست چی رو به جای واکسن به مردم قالب می کنن!»، «وجود واکسن اسپوتنیک در ناصرخسرو با ۴۵میلیون تومان، اگردرست باشد! باید به این طنز عمل کنیم که واکسیناسیون رو به دلالان ناصرخسرو بسپاریم که دسترسی و توزیع داروی خوبی دارند.»، «اگه قرار دارو به قیمت آزاد فروخته بشه بهتره فروشش در داروخانه و زیر نظر دکتر داروساز باشه، نه توسط قاچاقچیان آقایان ناصرخسرو»، «من بارها در ناصرخسرو دنبال دارو گشتم، و میتوانم شهادت دهم که از هر صد قصهای که دستفروشان دارو در ناصرخسرو تعریف میکنند ۹۹ تاش چرند و پرت و پلاست. از هر ۱۰۰ وعده و قیمتی که میدهند ۹۹ تاش چرند و پرت و پلاست، منتها کسی که توریستی به ناصرخســـــرو میرود، نمیتوانــــــــــــــد این را تشخیص دهد»، «دیروز بیماری که پنجشنبه معاینه کرده بودم و با دستور دارویی به منزل رفته بود را بخاطر افت اکسیژن و تنگی نفس با اورژانس فرستادم سانتر کرونا و ۳ بیمار دیگر را پس از مشاهده میزان درگیری ریوی در CT. اوضاع اصلاً خوب نیست؛ این را یک پزشک که مسئولیتی ندارد به شما میگوید.»، «قنادیها باز/کتابفروشیها بسته. مترو و اتوبوس باز/پارکها بسته.»، «طرف عروسی گرفته توخونه، عموش نمیخواسته بره، زنگ زدن یا میای یا دیگه اصلاً فامیلیای بینمون نیست. عمو هم رفته، کرونا گرفته و مرده. اگر کسی تو این منگنه گذاشتتون حسابش رو برسید. هیچ فامیل و دوست آشنایی ارزش زندگی نداره.»، «یعنی کیِ این نگرانی دائم ابتلا به کرونا تموم میشه؟ نگرانی و اضطراب آدمو خسته میکنه، پیر میکنه».
#نطنز
اتفاقاتی که در یکی دو روز گذشته در نیروگاه هستهای نطنز رخ داد مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت.
خبرهای مربوط به حمله سایبری به تأسیسات برق نیروگاه و مصدومیت شدید بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید از این نیروگاه مرتب بارنشر میشد و کاربران درباره آن نظر میدادند.
خیلیها از لزوم توقف مذاکرات میگفتند و در مقابل کاربرانی هم توقف مذاکرات را هدف اصلی اسرائیل میدانستند و معتقد بودند مذاکرات باید ادامه پیدا کند:
«باز بهانهای یافتند برای توقف مذاکرات! همان که اسرائیل میخواهد! خرابکاری کرده؟ پاسخ کلوخش را با سنگ دهید، نه توقف مذاکرات! میخواهید کشانکشان دامان مذاکرات را به پسا انتخابات موکول کنید، معیشت مردم را به گرو گرفته و بحرانی صعبالعبور مهیا کنید؟ مردم تحمل ندارند! بس است.»، «خرابکاری کردن مذاکرات متوقف بشه. ما به نشانه اعتراض به خرابکاری، خودمون مذاکرات رو متوقف میکنیم.»، «حمله سایبری به تأسیسات برق نیروگاه هستهای نطنز در روز ملی فناوری هسته ای.»، «بیبیسی فارسی آنقدر ازحادثه نطنز ذوق مرگ شده که کمی غم دوک ادینبورگ رو فراموش کردن.»، «ما خون دلها خوردهایم تا به اینجا برسیم چرا باید با خرابکاریهای مشکوک دستاوردهای شهدای هستهای در معرض تهدید قرار بگیرد.»، «مثل اینکه صهیونیستها دوست دارند زودتر از موعد ۲۵ سال به زندگی کثیف خود پایان دهند.»،«اگر بیسوادی رسانهای کاپ داشت، میدادنش به رسانه منتشر کننده مصاحبه کمالوندی روی تخت بیمارستان با سر و صورت زخمی.»
واکسن قاچاقی
همچنان کرونا یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در شبکههای اجتماعی است. بخصوص با گزارشی که تجارت نیوز درباره قاچاق واکسن کرونا در ناصر خسرو و قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی آن منتشر کرد. این مسأله باعث شد در کنار شدت بیماری و نقد تعطیلیها به قاچاق واکسن هم پرداخته شود: «سه پیک قبلی کورونا رو من ککام هم نگزید، حتی مریض میگفت مشکوک به کرونام، میگفتم اشکال نداره ماسکت رو بردار معاینه کنم. اما این موج چهارم واقعاً هولانگیزه»، «صدای منو از میدان کاج سعادتآباد میشنوید: صرافی، عینکفروشی، آبمیوه بستنی، املاک و رستوران بازند. مثل یک روز عادی. این مردم آب از سرشون گذشته.»، «تجارت نیوز یک گزارش رفته درباره بازار سیاه واکسن کرونا تو ناصرخسرو اما نه توی خود ناصر خسرو. یه تعدادی هستن که توی بیمارستانها رابط دارن و از اونها واکسن تهیه میکنن. واکسنی هم 50 تا 60 میلیون تومان به قول خودشان دو میلیون کمتر یا بیشتر هزینه داره.»، «من گفتم هر واکسنی که تأیید شده و به دستتون رسید بزنین. ولی نه از ناصر خسرو...»، «الان برادران همیشه در صحنه ناصرخسرو دارن معلوم نیست چی رو به جای واکسن به مردم قالب می کنن!»، «وجود واکسن اسپوتنیک در ناصرخسرو با ۴۵میلیون تومان، اگردرست باشد! باید به این طنز عمل کنیم که واکسیناسیون رو به دلالان ناصرخسرو بسپاریم که دسترسی و توزیع داروی خوبی دارند.»، «اگه قرار دارو به قیمت آزاد فروخته بشه بهتره فروشش در داروخانه و زیر نظر دکتر داروساز باشه، نه توسط قاچاقچیان آقایان ناصرخسرو»، «من بارها در ناصرخسرو دنبال دارو گشتم، و میتوانم شهادت دهم که از هر صد قصهای که دستفروشان دارو در ناصرخسرو تعریف میکنند ۹۹ تاش چرند و پرت و پلاست. از هر ۱۰۰ وعده و قیمتی که میدهند ۹۹ تاش چرند و پرت و پلاست، منتها کسی که توریستی به ناصرخســـــرو میرود، نمیتوانــــــــــــــد این را تشخیص دهد»، «دیروز بیماری که پنجشنبه معاینه کرده بودم و با دستور دارویی به منزل رفته بود را بخاطر افت اکسیژن و تنگی نفس با اورژانس فرستادم سانتر کرونا و ۳ بیمار دیگر را پس از مشاهده میزان درگیری ریوی در CT. اوضاع اصلاً خوب نیست؛ این را یک پزشک که مسئولیتی ندارد به شما میگوید.»، «قنادیها باز/کتابفروشیها بسته. مترو و اتوبوس باز/پارکها بسته.»، «طرف عروسی گرفته توخونه، عموش نمیخواسته بره، زنگ زدن یا میای یا دیگه اصلاً فامیلیای بینمون نیست. عمو هم رفته، کرونا گرفته و مرده. اگر کسی تو این منگنه گذاشتتون حسابش رو برسید. هیچ فامیل و دوست آشنایی ارزش زندگی نداره.»، «یعنی کیِ این نگرانی دائم ابتلا به کرونا تموم میشه؟ نگرانی و اضطراب آدمو خسته میکنه، پیر میکنه».

برگ برندهای که جدی گرفته نمیشود
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران میگذرد و این یعنی متولیان حوزه فرهنگ، یک سال زمان داشتند تا برای روزهای سخت پیش رو برنامهریزی کنند. برای بحران بیکاری حاصل از کرونا، تولید و نمایش فیلمها و بسترسازی برای رونق اکران آنلاین چارهای بیندیشند و اجازه ندهند چراغ سینماداری یا تولید فیلم خاموش شود. با این همه، نوروز 1400 احتمالاً بهدلیل فشار سینماداران و پخشکنندهها یا برای فرار موقت از بحرانی که تعطیلی سینماها به بدنه سینما و سالنداران تحمیل کرده، با آب و تاب و خبرسازی سینماها باز شدند. این موضوع به فروش فیلمها کمک نکرد، قابل پیشبینی بود که در چنین فضایی، مردم تمایلی به فیلم دیدن در سالن سینما ندارند. نکته دیگر این که تبلیغات و اطلاعرسانی درباره باز شدن سینماها آنقدر نبود که جامعه مطلع شود، بسیاری از مردم متوجه آغاز به کار دوباره سینماها در روزهای نخست سال نشدند. باز هم، قابل پیشبینی بود سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، آمار ابتلا به کرونا را بالا ببرد و بعد از نیمه فروردین ماه، مکانهای تفریحی و عمومی تعطیل شوند، پس سینماها که تازه باز شده بودند، دوباره تعطیل شدند. اکران نوروزی شکست خورد و بازگشایی موقت و دوباره سینماها هم کمکی به رونق فروش فیلمهایی که بخت خود را برای جذب مخاطب آزمودند، نکرد. در 365 روزی که سپری شد و بسیاری از متولیان و فعالان سینما میدانستند در سال آینده هم اکران فیلم به شکل سابق برنخواهد گشت، هیچ گام جدی برای توسعه اکران آنلاین برداشته نشد. در حالی که پلتفرمها، این روزها پرمخاطب هستند و بازار تولید سریال، مسابقه و تاک شو در این فضا، گرم است. بزرگترین آفت اکران آنلاین، احتمال سرقت و قاچاق فیلمهاست، اما مشکل امنیت فیلمها در سال پیش حل نشدنی باقی ماند و سینمای ایران، یک امکان بزرگ برای جذب مخاطب را از دست داد. چقدر زمان لازم است تا متوجه شویم زندگی با ویروس کرونا فعلاً ادامه دارد و باید زندگی فردی و عمومیمان را با محدودیتهایی که این ویروس تحمیل میکند، تطبیق دهیم؟ آیا مدیران سینمایی به انبوه فیلمهایی که پشت خط اکران ماندهاند فکر کردهاند؟ چه تعداد سینما، چند روز و چه تعداد سانس لازم است تا زمینه اکران همه تولیدات جا مانده از اکران عمومی فراهم شود؟ توسعه اکران آنلاین، عزمی جدی میخواهد. تدبیر لازم است، تدبیری که میتواند بسیاری از مشکلات توزیع و نمایش فیلم در ایران را حل کند. استقبال از فیلم «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» در اکران آنلاین، نشان میدهد این بستر تازه، بضاعت بالایی برای جذب مخاطب دارد. حفظ سینماها و امنیت شغلی کارکنان سینما بسیار مهم است، اما توجه به تولید و قطع نکردن چرخه اکران هم، ضروری است. سینمای ایران ناگزیر باید به سمت تقویت زیرساختها برای توسعه اکران آنلاین برود. تعلل در آغاز این راه و تأمین امنیت فیلمها، فقط هزینه این کار را بیشتر خواهد کرد. باور کنیم که شیوع ویروس کرونا، وضعیت نمایش و توزیع فیلم را تغییر خواهد داد، پیش از آنکه سینمای ایران و سینماگرانش بیشتر از این متضرر شوند، زمینه توسعه اکران آنلاین را فراهم کنیم.
روزنامهنگار
بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران میگذرد و این یعنی متولیان حوزه فرهنگ، یک سال زمان داشتند تا برای روزهای سخت پیش رو برنامهریزی کنند. برای بحران بیکاری حاصل از کرونا، تولید و نمایش فیلمها و بسترسازی برای رونق اکران آنلاین چارهای بیندیشند و اجازه ندهند چراغ سینماداری یا تولید فیلم خاموش شود. با این همه، نوروز 1400 احتمالاً بهدلیل فشار سینماداران و پخشکنندهها یا برای فرار موقت از بحرانی که تعطیلی سینماها به بدنه سینما و سالنداران تحمیل کرده، با آب و تاب و خبرسازی سینماها باز شدند. این موضوع به فروش فیلمها کمک نکرد، قابل پیشبینی بود که در چنین فضایی، مردم تمایلی به فیلم دیدن در سالن سینما ندارند. نکته دیگر این که تبلیغات و اطلاعرسانی درباره باز شدن سینماها آنقدر نبود که جامعه مطلع شود، بسیاری از مردم متوجه آغاز به کار دوباره سینماها در روزهای نخست سال نشدند. باز هم، قابل پیشبینی بود سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، آمار ابتلا به کرونا را بالا ببرد و بعد از نیمه فروردین ماه، مکانهای تفریحی و عمومی تعطیل شوند، پس سینماها که تازه باز شده بودند، دوباره تعطیل شدند. اکران نوروزی شکست خورد و بازگشایی موقت و دوباره سینماها هم کمکی به رونق فروش فیلمهایی که بخت خود را برای جذب مخاطب آزمودند، نکرد. در 365 روزی که سپری شد و بسیاری از متولیان و فعالان سینما میدانستند در سال آینده هم اکران فیلم به شکل سابق برنخواهد گشت، هیچ گام جدی برای توسعه اکران آنلاین برداشته نشد. در حالی که پلتفرمها، این روزها پرمخاطب هستند و بازار تولید سریال، مسابقه و تاک شو در این فضا، گرم است. بزرگترین آفت اکران آنلاین، احتمال سرقت و قاچاق فیلمهاست، اما مشکل امنیت فیلمها در سال پیش حل نشدنی باقی ماند و سینمای ایران، یک امکان بزرگ برای جذب مخاطب را از دست داد. چقدر زمان لازم است تا متوجه شویم زندگی با ویروس کرونا فعلاً ادامه دارد و باید زندگی فردی و عمومیمان را با محدودیتهایی که این ویروس تحمیل میکند، تطبیق دهیم؟ آیا مدیران سینمایی به انبوه فیلمهایی که پشت خط اکران ماندهاند فکر کردهاند؟ چه تعداد سینما، چند روز و چه تعداد سانس لازم است تا زمینه اکران همه تولیدات جا مانده از اکران عمومی فراهم شود؟ توسعه اکران آنلاین، عزمی جدی میخواهد. تدبیر لازم است، تدبیری که میتواند بسیاری از مشکلات توزیع و نمایش فیلم در ایران را حل کند. استقبال از فیلم «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» در اکران آنلاین، نشان میدهد این بستر تازه، بضاعت بالایی برای جذب مخاطب دارد. حفظ سینماها و امنیت شغلی کارکنان سینما بسیار مهم است، اما توجه به تولید و قطع نکردن چرخه اکران هم، ضروری است. سینمای ایران ناگزیر باید به سمت تقویت زیرساختها برای توسعه اکران آنلاین برود. تعلل در آغاز این راه و تأمین امنیت فیلمها، فقط هزینه این کار را بیشتر خواهد کرد. باور کنیم که شیوع ویروس کرونا، وضعیت نمایش و توزیع فیلم را تغییر خواهد داد، پیش از آنکه سینمای ایران و سینماگرانش بیشتر از این متضرر شوند، زمینه توسعه اکران آنلاین را فراهم کنیم.

شنیدن نغمههای ایرانی با بزرگان موسیقی
حسین پرنیا
نوازنده سنتور و آهنگساز
این روزها زندگی مردم ما سراسرالتهاب، تنش واسترس است ومتأسفانه رسانههایی چون تلویزیون وحتی شبکههای ماهوارهای به این موضوع توجهی ندارند و تمرکز خود را بر موضوعات سیاسی گذاشتهاند. بههمین دلیل نمیتوان از رسانهها این انتظار را داشت که بهحال روحی و آرامش مردم فکر کنند تا استرس و تنش را ازافکار و روح مردم دور کنند. براین اساس پیشنهاد من به مردم عزیز دراین دوران سخت، شنیدن موسیقیهای بیکلام با تمی آرام است؛ موسیقیهایی ازنوع تکسازی یا چندسازی با تأکید بر حذف کلام ازموسیقی است. خوب است که مخاطبان به سوی موسیقیهای بیکلام با ریتمهای آرامبخش سوق داده شوند، این نوع موسیقیها انسان را به تأمل و تفکردعوت میکند. دعوت به آرامش تا کمی سرعت بیمحابای زندگی کاهش پیدا کند و انرژیهای منفی از ما دور شود. براین اساس موسیقی پیشنهادی من دراین زمینه شنیدن آلبوم «سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه» است که از سوی انتشارات ماهور منتشر شده، اثری به هنرنمایی بزرگان موسیقی ایران، فرامرز پایور(نوازنده سنتور)، هوشنگ ظریف (نوازنده تار) و محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک) .این آلبوم شامل قطعاتی با رویکرد گفتوگوی موسیقایی میان تار و سنتور و تنبک است. گفتوگویی که به زیبایی روایت میشود و برای همه مخاطبان قابل درک است. قطعاتی ساختههای استاد پایور که با تار و تنبک همراه شده است. همانطور که اشاره کردم این آلبوم براساس موسیقی دستگاهی ساخته شده و شامل شش قطعه بر اساس دستگاههای سه گاه و ماهور است. «مقدمه ماهور»، «چهار مضراب» و «رِنگ ماهور» سه قطعه رِنگ ماهور بوده و« مقدمه سه گاه»، «چهار مضراب مخالف» و رِنگ سه گاه سه قطعه دستگاه سه گاه بوده است و در کنار آن ذوق و قریحه استادان هوشنگ ظریف و فرامرز پایور و تکنوازیهایی که در گوشههای سه گاه و ماهور نواختهاند به زیبایی نمایان است. پیشنهاد من به عزیزان این است بخش دستگاه ماهور را ابتدای صبح گوش بدهند که بسیار مناسب و نشاط آور است و شنیدن بخش دستگاه سه گاه را در عصر پیشنهاد میکنم که حال و هوای بسیار آرام و دل انگیز ایجاد میکند.آثار استاد پایور از شاکله بسیار قدرتمند و مستحکم موسیقی ایرانی است ونوع جمله بندیها بسیار روان و ملیح است و به مرور گوش دادن به آن به انسان آرامش میرساند.
سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه
سال انتشار: 1386
سنتور: فرامرز پایور
تار: هوشنگ ظریف
تنبک: محمد اسماعیلی
نوازنده سنتور و آهنگساز
این روزها زندگی مردم ما سراسرالتهاب، تنش واسترس است ومتأسفانه رسانههایی چون تلویزیون وحتی شبکههای ماهوارهای به این موضوع توجهی ندارند و تمرکز خود را بر موضوعات سیاسی گذاشتهاند. بههمین دلیل نمیتوان از رسانهها این انتظار را داشت که بهحال روحی و آرامش مردم فکر کنند تا استرس و تنش را ازافکار و روح مردم دور کنند. براین اساس پیشنهاد من به مردم عزیز دراین دوران سخت، شنیدن موسیقیهای بیکلام با تمی آرام است؛ موسیقیهایی ازنوع تکسازی یا چندسازی با تأکید بر حذف کلام ازموسیقی است. خوب است که مخاطبان به سوی موسیقیهای بیکلام با ریتمهای آرامبخش سوق داده شوند، این نوع موسیقیها انسان را به تأمل و تفکردعوت میکند. دعوت به آرامش تا کمی سرعت بیمحابای زندگی کاهش پیدا کند و انرژیهای منفی از ما دور شود. براین اساس موسیقی پیشنهادی من دراین زمینه شنیدن آلبوم «سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه» است که از سوی انتشارات ماهور منتشر شده، اثری به هنرنمایی بزرگان موسیقی ایران، فرامرز پایور(نوازنده سنتور)، هوشنگ ظریف (نوازنده تار) و محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک) .این آلبوم شامل قطعاتی با رویکرد گفتوگوی موسیقایی میان تار و سنتور و تنبک است. گفتوگویی که به زیبایی روایت میشود و برای همه مخاطبان قابل درک است. قطعاتی ساختههای استاد پایور که با تار و تنبک همراه شده است. همانطور که اشاره کردم این آلبوم براساس موسیقی دستگاهی ساخته شده و شامل شش قطعه بر اساس دستگاههای سه گاه و ماهور است. «مقدمه ماهور»، «چهار مضراب» و «رِنگ ماهور» سه قطعه رِنگ ماهور بوده و« مقدمه سه گاه»، «چهار مضراب مخالف» و رِنگ سه گاه سه قطعه دستگاه سه گاه بوده است و در کنار آن ذوق و قریحه استادان هوشنگ ظریف و فرامرز پایور و تکنوازیهایی که در گوشههای سه گاه و ماهور نواختهاند به زیبایی نمایان است. پیشنهاد من به عزیزان این است بخش دستگاه ماهور را ابتدای صبح گوش بدهند که بسیار مناسب و نشاط آور است و شنیدن بخش دستگاه سه گاه را در عصر پیشنهاد میکنم که حال و هوای بسیار آرام و دل انگیز ایجاد میکند.آثار استاد پایور از شاکله بسیار قدرتمند و مستحکم موسیقی ایرانی است ونوع جمله بندیها بسیار روان و ملیح است و به مرور گوش دادن به آن به انسان آرامش میرساند.
سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه
سال انتشار: 1386
سنتور: فرامرز پایور
تار: هوشنگ ظریف
تنبک: محمد اسماعیلی

عکس نوشت
اهالی روستای رسول آباد (تاج آباد سفلی) در بیست و پنج کیلومتری شهر همدان بهسمت جاده کرمانشاه و نرسیده به گردنه اسدآباد، کوچهها و محله هایشان را بهنام شاهکارهای ایرانی و خارجی ادبیات جهان نامگذاری کردهاند. این کارابتکاراهالی کتابخوان روستا بوده و میگویند جوانان روستا را به کتابخوانی تشویق
کرده است.
عکس ایمان حامی خواه/ مهر
کرده است.
عکس ایمان حامی خواه/ مهر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
امیدوارم برگزاری این دوره از جشنواره همزمان با فروکش کردن کرونا باشد
-
شهید آوینی راوی چشیدههاست نه شنیدهها
-
رمضان، ماه معنا و برکت
-
شهروند مجـــازی
-
برگ برندهای که جدی گرفته نمیشود
-
شنیدن نغمههای ایرانی با بزرگان موسیقی
-
عکس نوشت

اخبارایران آنلاین