
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

«استارتاپها» راهی استونی میشوند
اکوسیستم استارتاپی این کشور کوچک یک میلیون و 400 هزارنفری توانست در سال 2021 یک میلیارد دلار سرمایه جذب کند
میترا جلیلی
خبرنگار
ارزش اکوسیستم استارتاپهای جهان روبه رشد است به گونهای که ارزش این بازار در پایان سال 2021 به 3.8 تریلیون دلار رسیده و همین موضوع سبب شده است کشورهای مختلف جهان بهدنبال جذب سرمایهگذاران و توسعه محیط و اکوسیستم استارتاپی خود باشند. در این میان، برخلاف همه انتظارها «استونی»، این کشور کوچک و کم جمعیت شرق اروپا بهعنوان طلایهدار و برنده این بخش شناخته میشود؛ کشور کوچکی با جمعیت حدود یک میلیون و 300 هزار نفر که این رقم کمتر از 14 درصد جمعیت لندن، پایتخت بریتانیا را تشکیل میدهد اما موفق به جذب حدود 90 هزار مقیم الکترونیکی (E-Resident) شده است. ساکنان الکترونیکی، شامل کارآفرینها و استارتاپهایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین خارج از این اتحادیه هستند که برای فعالیت دیجیتالی در استونی ثبتنام کردهاند. بسیاری، استونی را خانه یک اکوسیستم استارتاپی پرجنب و جوش و پررونق میدانند.
یک طرح دیجیتال خاص
طرح اقامت الکترونیکی چیست و از چه زمانی در استونی کلید خورده است؟ چگونه یک کشور کوچک، این ساکنان مجازی کارآفرین را جذب کرده است؟ در پاسخ باید گفت که استونی در اواخر سال 2014، برنامه اقامت الکترونیکی خود (E-Residency) را راهاندازی کرد و به نخستین کشوری در جهان تبدیل شد که هویت دیجیتال صادر شده توسط دولت را به افرادی اعطا میکند که قصد دارند از اتحادیه اروپا یا خارج از آن، یک شرکت را بهصورت آنلاین تأسیس و اداره کنند.
به این ترتیب در طول 8 سال گذشته، این برنامه کارآفرینان، صاحبان مشاغل و استارتاپها را هدف قرار داد و درنهایت 90هزار ساکن الکترونیکی، بیش از 20هزار شرکت را راهاندازی کردهاند، البته باید گفت که 4هزار و 700نفر از این کارآفرینان، شرکت دیجیتالی خود را سال 2021 در استونی تأسیس کردهاند که رقم قابل توجهی است. «لاری هاو» (Lauri Haav) مدیرعامل برنامه اقامت الکترونیکی استونی(E-Residency) در اینباره میگوید: در صحبتی که اخیراً با فردی از شورای تارتو (Tartu)، دومین شهر بزرگ استونی داشتم متوجه شدم که احتمالاً تا پایان سالجاری، تعداد ساکنان الکترونیکی استونی از جمعیت تارتو بیشتر خواهد شد؛ این یک نقطه عطف در جذب استارتاپها برای استونی محسوب میشود و نشان میدهد که ما راه را درست رفتهایم و باید با همین قدرت ادامه بدهیم. وی میافزاید: این طرح ابتکاری اکنون وارد مرحلهای جدید شده است که در دنیای تجارت بهعنوان «رشد چوب هاکی» (hockey stick growth) از آن یاد میشود. «رشد چوب هاکی» درواقع رشد ناگهانی و بسیار سریع پس از یک دوره طولانی رشد خطی است و این اصطلاح اغلب وقتی مورد استفاده قرار میگیرد که یک کسبوکار و استارتاپ، جایگاه و بازار مطلوب خود را پیدا میکند. چنین رشدی نشان میدهد که شرایط بازار، مثبت است و احتمالاً کارآفرینان و استارتاپهای دیگر هم بتدریج راهی استونی خواهند شد.
به گفته وی، حالا دیگر بسیاری از این شرکتهای مجازی به اندازه کافی بالغ شدهاند و میتوانند کارمندان جدید استخدام کنند و سودآور شوند. همین موضوع سبب شده است که درآمد مالیاتی حاصل از این برنامه در سال 2021 دو برابر شده و به حدود 32.5 میلیون یورو برسد. وی معتقد است که این افزایش رشد و ثبت رکورد در سال 2021 به عوامل دیگری نیز ارتباط داشته است. یکی از این فاکتورها را میتوان شیوع کووید 19 و قرنطینه مردم در سراسر جهان دانست. با توجه به این خانهنشینی و این که بسیاری از مردم مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند، برخی به فکر راههای جدید برای زندگی و کار خود افتادند. استونی هم که این تقاضا را مشاهده کرد طرح خود را به صورتی گستردهتر به جهانیان نشان داد. رکورد جدید استونی ثابت کرد که برنامه اقامت الکترونیکی (e-Residency) یکی از بهترین راهکارها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش کارآفرینی دیجیتال در جهان است.
روسها صدرنشین ساکنان الکترونیکی استونی
«لاری هاو»، مدیرعامل برنامه اقامت الکترونیکی استونی (E-Residency) درباره ملیت افراد حاضر در طرح اقامت الکترونیکی نیز میگوید: تقریباً 50 درصد متقاضیان از اتحادیه اروپا هستند. همچنین شهروندان روسیه بیشتر ساکنان الکترونیکی استونی را تشکیل میدهند و پس از آن، شهروندان فنلاند و آلمان قرار دارند. وی معتقد است که محیط تجاری دلپذیر استونی چیزی است که این کشور را برای کارآفرینان جذاب میکند. وی میگوید: در برخی کشورها هنوز این تفکر سنتی وجود دارد که کارآفرین بودن پرریسک است و نمیتوان شرکتی را راهاندازی کرد، مگر اینکه حداقل یک میلیون دلار بهعنوان سرمایه اولیه در جیب خود داشته باشید. ولی ما این نگرش را در استونی نداریم زیرا راهاندازی و اداره یک شرکت در کشور ما آسان و ارزان است. وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، این کار بسیار دشوارتر است که از این دردسرها میتوان به بوروکراسی اداری زیاد اشاره کرد. ازسوی دیگر شما باید پول، زمان و منابع بسیار زیادی را سرمایهگذاری کنید.
وی یادآور شد: آسانی اقامت الکترونیکی در استونی حالا دیگر وارد فاز جدیدی شده است. قبل از آوریل 2021، روند این درخواست طولانی و شامل اسناد و مدارک فراوان و همچنین بررسی کامل سابقه توسط پلیس و گارد مرزی استونی بود و بعد هم متقاضی مجبور بود برای ارائه اثر انگشت به سفارت استونی مراجعه کند اما اکنون این روند سادهتر شده است. استونی در هر کشوری سفارت ندارد، بنابراین طرح اقامت الکترونیکی، همکاری با یک ارائه دهنده خدمات بینالمللی ویزا را آغاز کرد که میتواند این امر را تسهیل کند. این کار باعث شد تا خدمات استونی در برزیل، آفریقای جنوبی، سنگاپور و تایلند نیز راهاندازی شود.
محبوبیت تجارت الکترونیک
«لاری هاو» افزود: فناوری اطلاعات، بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک محبوبترین زمینهها برای کسبوکارهای E-Residency محسوب میشوند، بهدلیل اینکه محدود به مکان نیستند. شما میتوانید در جزیره بالی زندگی کنید ولی به اداره تجارت خود در استونی بپردازید یا بهعنوان مثال اهل روسیه باشید و مشتریان شما در آلمان مستقر باشند ولی کار خود را در استونی و از راه دور انجام دهید. این نمونهها را میتوان اقامت الکترونیک بینالمللی، فرامرزی و مجازی دانست.
به گفته وی، هنگامی که برنامه اقامت الکترونیکی در سال 2014 راهاندازی شد، امید میرفت که این شهر تا سال 2025 حدود 10میلیون ساکن الکترونیکی داشته باشد ولی سال 2019 در این تعداد تجدید نظر و بیشتر بر بهبود کیفیت خدمات و اکوسیستم آن تمرکز شد. این موضوع نیاز به امنیت دارد به همین دلیل سرمایهگذاری بیشتری در فرایند غربالگری انجام شده است که از آن میتوان به بررسی اطلاعات مورد نیاز متقاضیان و نحوه به اشتراکگذاری دادهها با ادارات دولتی شامل پلیس و هیأت گارد مرزی استونی، هیأت مالیات و گمرک و واحد اطلاعات مالی و سایر موارد اشاره کرد.
«اسکایپ» جرقه موفقیت استونی
اما جرقه ایجاد طرح اقامت الکترونیک و توسعه اکوسیستم استارتاپی استونی از چه زمانی ایجاد شد؟ در اوایل دهه 2000، مهندسان نرم افزار استونیایی با یک کارآفرین سوئدی و یک کارآفرین دانمارکی همکاری کردند و سرویس مخابراتی VoIP Skype را طراحی کردند. پس از موفقیت بینالمللی، این شرکت در سال 2005 به قیمت 2.6 میلیارد دلار به eBay فروخته شد و عملاً نخستین یونیکورن (استارتاپ به ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در صحنه فناوری استونی رونمایی شد. علاوه بر پولی که درنتیجه فروش این پلتفرم در سال 2005 به اکوسیستم فناوری کشور تزریق شد، استونی برای چندین سال مرکز اصلی توسعه این پلتفرم باقی ماند و به هزاران استونیایی کمک کرد تا تجربه ساخت فناوری در سطح جهانی برای یک شرکت بزرگ چند ملیتی را داشته باشند. بسیاری از کسانی که در اسکایپ فعالیت داشتند، متعاقباً شرکتهای خود را تأسیس کردند و به این ترتیب سرمایه بیشتری به صنعت فناوری استونی تزریق شد.
درنهایت هم در سال 2014 طرح اقامت الکترونیکی جان گرفت و به اقتصاد دیجیتال استونی کمک شایان توجهی کرد به گونهای که حتی با کاهش 2.9 درصدی میزان تولید ناخالص داخلی استونی در سال 2020، کل درآمد شرکتهای استارتاپی استونی 43 درصد رشد داشت و تعداد کارکنان این بخش نیز با 4 درصد رشد به 6072 نفر رسید. همچنین در پایان سال 2020، صنعت استارتاپ و فناوری 6.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تأمین کرد. با توجه به این موفقیتها میتوان گفت که استارتاپهای این کشور کوچک از فضا و اکوسیستم مناسب استارتاپی این کشور بیشترین بهره را برده و در سال 2021 با وجود ادامهدار شدن بحران کووید 19، موفق شدند یک میلیارد دلار سرمایه جذب کنند که این رقم، دو برابر رکورد قبلی در کل سال 2020 است. در این میان، همه شاخصها نشان میدهند که برنامه اقامت الکترونیک به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر افراد بیشتری جذب شوند شرکتهای بیشتری راهاندازی خواهند کرد، شرکتهای قدیمیتر بالغ خواهند شد و کل اکوسیستم به تکامل خود ادامه خواهد داد.
خبرنگار
ارزش اکوسیستم استارتاپهای جهان روبه رشد است به گونهای که ارزش این بازار در پایان سال 2021 به 3.8 تریلیون دلار رسیده و همین موضوع سبب شده است کشورهای مختلف جهان بهدنبال جذب سرمایهگذاران و توسعه محیط و اکوسیستم استارتاپی خود باشند. در این میان، برخلاف همه انتظارها «استونی»، این کشور کوچک و کم جمعیت شرق اروپا بهعنوان طلایهدار و برنده این بخش شناخته میشود؛ کشور کوچکی با جمعیت حدود یک میلیون و 300 هزار نفر که این رقم کمتر از 14 درصد جمعیت لندن، پایتخت بریتانیا را تشکیل میدهد اما موفق به جذب حدود 90 هزار مقیم الکترونیکی (E-Resident) شده است. ساکنان الکترونیکی، شامل کارآفرینها و استارتاپهایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین خارج از این اتحادیه هستند که برای فعالیت دیجیتالی در استونی ثبتنام کردهاند. بسیاری، استونی را خانه یک اکوسیستم استارتاپی پرجنب و جوش و پررونق میدانند.
یک طرح دیجیتال خاص
طرح اقامت الکترونیکی چیست و از چه زمانی در استونی کلید خورده است؟ چگونه یک کشور کوچک، این ساکنان مجازی کارآفرین را جذب کرده است؟ در پاسخ باید گفت که استونی در اواخر سال 2014، برنامه اقامت الکترونیکی خود (E-Residency) را راهاندازی کرد و به نخستین کشوری در جهان تبدیل شد که هویت دیجیتال صادر شده توسط دولت را به افرادی اعطا میکند که قصد دارند از اتحادیه اروپا یا خارج از آن، یک شرکت را بهصورت آنلاین تأسیس و اداره کنند.
به این ترتیب در طول 8 سال گذشته، این برنامه کارآفرینان، صاحبان مشاغل و استارتاپها را هدف قرار داد و درنهایت 90هزار ساکن الکترونیکی، بیش از 20هزار شرکت را راهاندازی کردهاند، البته باید گفت که 4هزار و 700نفر از این کارآفرینان، شرکت دیجیتالی خود را سال 2021 در استونی تأسیس کردهاند که رقم قابل توجهی است. «لاری هاو» (Lauri Haav) مدیرعامل برنامه اقامت الکترونیکی استونی(E-Residency) در اینباره میگوید: در صحبتی که اخیراً با فردی از شورای تارتو (Tartu)، دومین شهر بزرگ استونی داشتم متوجه شدم که احتمالاً تا پایان سالجاری، تعداد ساکنان الکترونیکی استونی از جمعیت تارتو بیشتر خواهد شد؛ این یک نقطه عطف در جذب استارتاپها برای استونی محسوب میشود و نشان میدهد که ما راه را درست رفتهایم و باید با همین قدرت ادامه بدهیم. وی میافزاید: این طرح ابتکاری اکنون وارد مرحلهای جدید شده است که در دنیای تجارت بهعنوان «رشد چوب هاکی» (hockey stick growth) از آن یاد میشود. «رشد چوب هاکی» درواقع رشد ناگهانی و بسیار سریع پس از یک دوره طولانی رشد خطی است و این اصطلاح اغلب وقتی مورد استفاده قرار میگیرد که یک کسبوکار و استارتاپ، جایگاه و بازار مطلوب خود را پیدا میکند. چنین رشدی نشان میدهد که شرایط بازار، مثبت است و احتمالاً کارآفرینان و استارتاپهای دیگر هم بتدریج راهی استونی خواهند شد.
به گفته وی، حالا دیگر بسیاری از این شرکتهای مجازی به اندازه کافی بالغ شدهاند و میتوانند کارمندان جدید استخدام کنند و سودآور شوند. همین موضوع سبب شده است که درآمد مالیاتی حاصل از این برنامه در سال 2021 دو برابر شده و به حدود 32.5 میلیون یورو برسد. وی معتقد است که این افزایش رشد و ثبت رکورد در سال 2021 به عوامل دیگری نیز ارتباط داشته است. یکی از این فاکتورها را میتوان شیوع کووید 19 و قرنطینه مردم در سراسر جهان دانست. با توجه به این خانهنشینی و این که بسیاری از مردم مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند، برخی به فکر راههای جدید برای زندگی و کار خود افتادند. استونی هم که این تقاضا را مشاهده کرد طرح خود را به صورتی گستردهتر به جهانیان نشان داد. رکورد جدید استونی ثابت کرد که برنامه اقامت الکترونیکی (e-Residency) یکی از بهترین راهکارها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش کارآفرینی دیجیتال در جهان است.
روسها صدرنشین ساکنان الکترونیکی استونی
«لاری هاو»، مدیرعامل برنامه اقامت الکترونیکی استونی (E-Residency) درباره ملیت افراد حاضر در طرح اقامت الکترونیکی نیز میگوید: تقریباً 50 درصد متقاضیان از اتحادیه اروپا هستند. همچنین شهروندان روسیه بیشتر ساکنان الکترونیکی استونی را تشکیل میدهند و پس از آن، شهروندان فنلاند و آلمان قرار دارند. وی معتقد است که محیط تجاری دلپذیر استونی چیزی است که این کشور را برای کارآفرینان جذاب میکند. وی میگوید: در برخی کشورها هنوز این تفکر سنتی وجود دارد که کارآفرین بودن پرریسک است و نمیتوان شرکتی را راهاندازی کرد، مگر اینکه حداقل یک میلیون دلار بهعنوان سرمایه اولیه در جیب خود داشته باشید. ولی ما این نگرش را در استونی نداریم زیرا راهاندازی و اداره یک شرکت در کشور ما آسان و ارزان است. وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، این کار بسیار دشوارتر است که از این دردسرها میتوان به بوروکراسی اداری زیاد اشاره کرد. ازسوی دیگر شما باید پول، زمان و منابع بسیار زیادی را سرمایهگذاری کنید.
وی یادآور شد: آسانی اقامت الکترونیکی در استونی حالا دیگر وارد فاز جدیدی شده است. قبل از آوریل 2021، روند این درخواست طولانی و شامل اسناد و مدارک فراوان و همچنین بررسی کامل سابقه توسط پلیس و گارد مرزی استونی بود و بعد هم متقاضی مجبور بود برای ارائه اثر انگشت به سفارت استونی مراجعه کند اما اکنون این روند سادهتر شده است. استونی در هر کشوری سفارت ندارد، بنابراین طرح اقامت الکترونیکی، همکاری با یک ارائه دهنده خدمات بینالمللی ویزا را آغاز کرد که میتواند این امر را تسهیل کند. این کار باعث شد تا خدمات استونی در برزیل، آفریقای جنوبی، سنگاپور و تایلند نیز راهاندازی شود.
محبوبیت تجارت الکترونیک
«لاری هاو» افزود: فناوری اطلاعات، بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک محبوبترین زمینهها برای کسبوکارهای E-Residency محسوب میشوند، بهدلیل اینکه محدود به مکان نیستند. شما میتوانید در جزیره بالی زندگی کنید ولی به اداره تجارت خود در استونی بپردازید یا بهعنوان مثال اهل روسیه باشید و مشتریان شما در آلمان مستقر باشند ولی کار خود را در استونی و از راه دور انجام دهید. این نمونهها را میتوان اقامت الکترونیک بینالمللی، فرامرزی و مجازی دانست.
به گفته وی، هنگامی که برنامه اقامت الکترونیکی در سال 2014 راهاندازی شد، امید میرفت که این شهر تا سال 2025 حدود 10میلیون ساکن الکترونیکی داشته باشد ولی سال 2019 در این تعداد تجدید نظر و بیشتر بر بهبود کیفیت خدمات و اکوسیستم آن تمرکز شد. این موضوع نیاز به امنیت دارد به همین دلیل سرمایهگذاری بیشتری در فرایند غربالگری انجام شده است که از آن میتوان به بررسی اطلاعات مورد نیاز متقاضیان و نحوه به اشتراکگذاری دادهها با ادارات دولتی شامل پلیس و هیأت گارد مرزی استونی، هیأت مالیات و گمرک و واحد اطلاعات مالی و سایر موارد اشاره کرد.
«اسکایپ» جرقه موفقیت استونی
اما جرقه ایجاد طرح اقامت الکترونیک و توسعه اکوسیستم استارتاپی استونی از چه زمانی ایجاد شد؟ در اوایل دهه 2000، مهندسان نرم افزار استونیایی با یک کارآفرین سوئدی و یک کارآفرین دانمارکی همکاری کردند و سرویس مخابراتی VoIP Skype را طراحی کردند. پس از موفقیت بینالمللی، این شرکت در سال 2005 به قیمت 2.6 میلیارد دلار به eBay فروخته شد و عملاً نخستین یونیکورن (استارتاپ به ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در صحنه فناوری استونی رونمایی شد. علاوه بر پولی که درنتیجه فروش این پلتفرم در سال 2005 به اکوسیستم فناوری کشور تزریق شد، استونی برای چندین سال مرکز اصلی توسعه این پلتفرم باقی ماند و به هزاران استونیایی کمک کرد تا تجربه ساخت فناوری در سطح جهانی برای یک شرکت بزرگ چند ملیتی را داشته باشند. بسیاری از کسانی که در اسکایپ فعالیت داشتند، متعاقباً شرکتهای خود را تأسیس کردند و به این ترتیب سرمایه بیشتری به صنعت فناوری استونی تزریق شد.
درنهایت هم در سال 2014 طرح اقامت الکترونیکی جان گرفت و به اقتصاد دیجیتال استونی کمک شایان توجهی کرد به گونهای که حتی با کاهش 2.9 درصدی میزان تولید ناخالص داخلی استونی در سال 2020، کل درآمد شرکتهای استارتاپی استونی 43 درصد رشد داشت و تعداد کارکنان این بخش نیز با 4 درصد رشد به 6072 نفر رسید. همچنین در پایان سال 2020، صنعت استارتاپ و فناوری 6.9 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تأمین کرد. با توجه به این موفقیتها میتوان گفت که استارتاپهای این کشور کوچک از فضا و اکوسیستم مناسب استارتاپی این کشور بیشترین بهره را برده و در سال 2021 با وجود ادامهدار شدن بحران کووید 19، موفق شدند یک میلیارد دلار سرمایه جذب کنند که این رقم، دو برابر رکورد قبلی در کل سال 2020 است. در این میان، همه شاخصها نشان میدهند که برنامه اقامت الکترونیک به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر افراد بیشتری جذب شوند شرکتهای بیشتری راهاندازی خواهند کرد، شرکتهای قدیمیتر بالغ خواهند شد و کل اکوسیستم به تکامل خود ادامه خواهد داد.

دیوان عدالت اداری الزام اینماد را تأیید کرد
دیوان عدالت اداری شکایت 6 شرکت پرداختیارعلیه اینماد را رد و آنها را ملزم به دریافت اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی کرد.
به گزارش «ایران»، 6 شرکت پرداختیار شامل شرکتهای همراه پرداز زرین (زرینپال)، مانا تدبیر آوا تک (پی پینگ)، راهکار نوین زیبال (زیبال)، تجارت الکترونیک ارسباران (وندار)، ایوان رایان پیام (جیبیت) و فناوری همراه همتا پردازش (باهمتا) در پنج پرونده مستقل اقدام به شکایت علیه مصوبه (الزام اینماد برای دریافت درگاه اینترنتی) مذکور کردند ولی دیوان عدالت اداری با رأی قطعی هیأت تخصصی خود، حکم به رد شکایت آنها و قانونی بودن الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی داد.
دیوان عدالت اداری در رأی خود ضمن رد ادعای مطرح شده مبنی بر مغایرت الزام اینماد با برخی اصول قانون اساسی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برخی مواد قانون مدنی و ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و محدود شدن خلاقیت و حوزههای نوآوری در کسب و کارهای آنلاین، این الزام قانونی را منطبق بر الزامات مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی و در راستای تحقق شفافیت اقتصادی بویژه در مورد کسب و کارهای آنلاین و استفادهکنندگان از درگاههای پرداخت اینترنتی عنوان کرده است.
همچنین برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر محدود بودن مبنای قانونی اینماد به مصوبه مذکور، اصل الزام قانونی اینماد را منطبق بر مقررات خاص خود دانسته و مصوبه مذکور را یک آیین نامه اعلانی نسبت به الزام قانونی اینماد عنوان کرده است بنابراین ضمن رد شکایت مطرح شده، الزام قانونی اینماد کاملاً موجه و قانونی تشخیص داده شده است.
گفتنی است طبق ماده ۱۰۳ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۹۸ که مصوب شورای عالی پیشگیری و مقابله از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم بوده و پساز تأیید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیأت وزیران رسید، به صراحت ارائه ابزار پذیرش مجازی (درگاه پرداخت) به کسبوکارهای اینترنتی، منوط به داشتن مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) شده است. در تبصره ۲ این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده وضعیت اعتباری اینماد (اعم از تعلیق، انقضا و ابطال) را به صورت سیستمی در اختیار بانک مرکزی قرار دهد. این بانک نیز مکلف شده از ادامه ارائه خدمات به ابزار پذیرش مجازی جلوگیری کند.
این مصوبه از بهمن ماه سال ۹۸ درباره شرکتهای خدمات پرداخت (PSP) اجرایی شد ولی در مورد شرکتهای پرداختیار، با توجه به شرایط خاص و لزوم ایجاد برخی زیرساختها، با یک سال فاصله از اواخر سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. پس از برگزاری جلسات توجیهی متعدد با شرکتهای پرداختیار و تشکلهای بخش خصوصی و طراحی و پیادهسازی راهکارهای تسهیلگر برای رفع برخی نگرانیها بویژه در مورد کسب و کارهای خرد و خانگی، سرانجام تیرماه سالجاری از طرف شرکت شاپرک به شرکتهای پرداختیار ابلاغ شد.
در این فاصله علاوه بر جلسات متعدد شرکتهای پرداختیار با اداره مبارزه با پولشویی و اداره بررسیهای حقوقی بانک مرکزی و ۲ نوبت تأیید موضوع در استعلام مکتوب حقوقی، انجمن صنفی فین تک اقدام به مکاتبه با معاونت حقوقی ریاستجمهوری کرد که این معاونت نیز بهصورت رسمی ۱۷ شهریور سالجاری الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را کاملاً قانونی و شامل تمامی شرکتهای خدمات پرداخت و پرداختیار اعلام کرد. بالاخره پس از مهلت مجدد برای ایجاد آمادگی شرکتهای پرداختیار، این الزام قانونی از سوم آذرماه برای شرکتهای پرداختیار نیز تنها در مورد درگاههای پرداخت جدید اجرایی شد.
لازم به ذکر است با توجه به لازمالاجرا بودن آرای دیوان عدالت اداری برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع اداری کشور به نظر میرسد رأی دیوان عدالت اداری بهعنوان فصل الخطاب قانونی بودن تصمیمات و مصوبات، خط پایانی بر اختلافها باشد.
به گزارش «ایران»، 6 شرکت پرداختیار شامل شرکتهای همراه پرداز زرین (زرینپال)، مانا تدبیر آوا تک (پی پینگ)، راهکار نوین زیبال (زیبال)، تجارت الکترونیک ارسباران (وندار)، ایوان رایان پیام (جیبیت) و فناوری همراه همتا پردازش (باهمتا) در پنج پرونده مستقل اقدام به شکایت علیه مصوبه (الزام اینماد برای دریافت درگاه اینترنتی) مذکور کردند ولی دیوان عدالت اداری با رأی قطعی هیأت تخصصی خود، حکم به رد شکایت آنها و قانونی بودن الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی داد.
دیوان عدالت اداری در رأی خود ضمن رد ادعای مطرح شده مبنی بر مغایرت الزام اینماد با برخی اصول قانون اساسی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، برخی مواد قانون مدنی و ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و محدود شدن خلاقیت و حوزههای نوآوری در کسب و کارهای آنلاین، این الزام قانونی را منطبق بر الزامات مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی و در راستای تحقق شفافیت اقتصادی بویژه در مورد کسب و کارهای آنلاین و استفادهکنندگان از درگاههای پرداخت اینترنتی عنوان کرده است.
همچنین برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر محدود بودن مبنای قانونی اینماد به مصوبه مذکور، اصل الزام قانونی اینماد را منطبق بر مقررات خاص خود دانسته و مصوبه مذکور را یک آیین نامه اعلانی نسبت به الزام قانونی اینماد عنوان کرده است بنابراین ضمن رد شکایت مطرح شده، الزام قانونی اینماد کاملاً موجه و قانونی تشخیص داده شده است.
گفتنی است طبق ماده ۱۰۳ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۹۸ که مصوب شورای عالی پیشگیری و مقابله از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم بوده و پساز تأیید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیأت وزیران رسید، به صراحت ارائه ابزار پذیرش مجازی (درگاه پرداخت) به کسبوکارهای اینترنتی، منوط به داشتن مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) شده است. در تبصره ۲ این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده وضعیت اعتباری اینماد (اعم از تعلیق، انقضا و ابطال) را به صورت سیستمی در اختیار بانک مرکزی قرار دهد. این بانک نیز مکلف شده از ادامه ارائه خدمات به ابزار پذیرش مجازی جلوگیری کند.
این مصوبه از بهمن ماه سال ۹۸ درباره شرکتهای خدمات پرداخت (PSP) اجرایی شد ولی در مورد شرکتهای پرداختیار، با توجه به شرایط خاص و لزوم ایجاد برخی زیرساختها، با یک سال فاصله از اواخر سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. پس از برگزاری جلسات توجیهی متعدد با شرکتهای پرداختیار و تشکلهای بخش خصوصی و طراحی و پیادهسازی راهکارهای تسهیلگر برای رفع برخی نگرانیها بویژه در مورد کسب و کارهای خرد و خانگی، سرانجام تیرماه سالجاری از طرف شرکت شاپرک به شرکتهای پرداختیار ابلاغ شد.
در این فاصله علاوه بر جلسات متعدد شرکتهای پرداختیار با اداره مبارزه با پولشویی و اداره بررسیهای حقوقی بانک مرکزی و ۲ نوبت تأیید موضوع در استعلام مکتوب حقوقی، انجمن صنفی فین تک اقدام به مکاتبه با معاونت حقوقی ریاستجمهوری کرد که این معاونت نیز بهصورت رسمی ۱۷ شهریور سالجاری الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را کاملاً قانونی و شامل تمامی شرکتهای خدمات پرداخت و پرداختیار اعلام کرد. بالاخره پس از مهلت مجدد برای ایجاد آمادگی شرکتهای پرداختیار، این الزام قانونی از سوم آذرماه برای شرکتهای پرداختیار نیز تنها در مورد درگاههای پرداخت جدید اجرایی شد.
لازم به ذکر است با توجه به لازمالاجرا بودن آرای دیوان عدالت اداری برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع اداری کشور به نظر میرسد رأی دیوان عدالت اداری بهعنوان فصل الخطاب قانونی بودن تصمیمات و مصوبات، خط پایانی بر اختلافها باشد.

رفتار متقابل شبکههای اجتماعی روسیه و غولهای فناوری
«عملیات ویژه نظامی» اوکراین و روسیه به فضای مجازی نیز کشیده شده است و در این راستا اتحادیه اروپا و روسیه دسترسیهای یکدیگر در شبکههای اجتماعی را قطع میکنند.در این راستا رگولاتور ارتباطات روسیه اعلام کرد: دسترسی به فیس بوک در این کشور را مسدود کرده و طبق گزارشی دیگر دسترسی به توئیتر نیز محدود شده است.راسکامنادزر، مدیر رگولاتوری ارتباطات روسیه اعلام کرد که در واکنش به محدودسازی رسانههای روسی در فیس بوک این شبکه اجتماعی را مسدود کردهاست. راسکامنادزر اعلام کرد: از اکتبر ۲۰۲۰ میلادی ۲۶ مورد تبعیض فیس بوک علیه رسانههای روسی ثبت شده که شامل محدودیتهای روزهای اخیر بر کانالهایی مانند RT و خبرگزاری ریانووستی است. این اقدام جدیدترین گام در مجادله میان شرکتهای بزرگ فناوری و روسیه به حساب میآید.در این میان نیک کلگ مدیر امور جهانی متا نیز گفت: شرکت سعی دارد تا سرویسهای خود در روسیه را احیا کند. متا در یک پست وبلاگی اعلام کرد: سرویسهایش را تا حد ممکن فراهم میکند اما نشان دادن تبلیغات در روسیه را متوقف کرده و بهدلیل چالشهای فعالیت در روسیه در زمان حاضر، اجازه نمیدهد تبلیغ کنندگان روسی تبلیغاتشان را در نقاط دیگر جهان نمایش دهند. فیسبوک در حالی در روسیه مسدود شده که دیگر پلتفرمهای متا (واتس اپ و اینستاگرام) همچنان در این کشور فعال هستند. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی Tass نیز اعلام کرد روسیه دسترسی به توئیتر را محدود کرده است.نشریه انگجت در خبری اعلام کرد: این اقدام در راستای پیروی از دستور دادستان کل روسیه است که در ۲۴ فوریه ثبت شد. البته توئیتر هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. این شرکت قبلاً تأیید کرده بود سرویسهایش برای برخی افراد در روسیه محدود شدهاند و گزارشهای گستردهای از محدودسازی دریافت کرده است. توئیتر در اوایل هفته گذشته اعلام کرد، تمام توئیتهای مربوط به رسانههای دولتی روسیه را برچسب میزند.
مسدود شدن دو خبرگزاری در اتحادیه اروپا
تلگرام کانال خبرگزاریهای رسمی اسپوتنیک و RT را در اتحادیه اروپا مسدود کرده است. در اوایل هفته گذشته گوگل دسترسی به «گروه رسانهای روسیا سگودنیا» (که اسپوتنیک نیوز و RT بخشی از آن هستند) را محدود کرد. در این میان کانالهای تلگرام اسپوتنیک نیوز و RT نیز در اتحادیه اروپا مسدود شدهاند.
طبق گزارش موجود کانال تلگرامی Sputnik Blizhneye Zarubezhye در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود شده است. در بسیاری از کشورها کانالهای تلگرامی RT DE، RT RU و RT News بخصوص در آلمان، فرانسه و هلند باز نمیشوند.این اقدام در حالی انجام میشود که اتحادیه اروپا وب سایتهای خبری اسپوتنیک نیوز و RT را تحریم کرد. علاوه بر آن «گروه رسانهای روسیا سگودنیا» چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد متا (شرکت مادر فیس بوک) فعالیت آنها را مسدود کرده است.گوگل نیوز و گوگل دیسکاور نیز اقدام مشابهی اتخاذ کردهاند و دسترسی به زیرمجموعههای گروه رسانهای روسیا سگودنیا را محدود کردهاند.
در این میان وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدیدی از این وضع، غرب را متهم کرد به طور عمدی دسترسی به منابع اطلاعاتی روسی را محدود کرده تا فقط تصویری یک وجهی از عملیات ویژه روسیه به نمایش دهند.در پی تحریمهای اتحادیه اروپا به دنبال بحران اوکراین، کانالهای یوتیوب، اینستاگرام و حسابهای کاربری تیک تاک مرتبط به اسپوتنیک و RT نیز در سراسر اروپا مسدود شدهاند.
تعلیق فروش محصــــــــــــولات مایکروسافت در روسیه
بتازگی در راستای تحریمها علیه روسیه، فروش محصولات مایکروسافت در روسیه تعلیق شد. برد اسمیت رئیس مایکروسافت اعلام کرد: این شرکت برای پیروی از تحریمها علیه روسیه، علاوه بر تعلیق فروش محصولات، بقیه کسب وکارهایش را نیز در روسیه متوقف کرده است. از سوی دیگر در اوایل هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد: اپ موبایل رسانه دولتی RT را از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز حذف کرده است. در پی تحریم روسیه از سوی شرکتهای غربی، چند شرکت دیگر از جمله اپل، نایک و دل تکنولوژیز نیز ارتباطات خود با روسیه را محدود کردهاند. اپل سهشنبه هفته گذشته اعلام کرد فروش محصولاتش در روسیه متوقف شده است. شرکت دل نیز هفته گذشته اقدام مشابهی را انجام داد.
مسدود شدن دو خبرگزاری در اتحادیه اروپا
تلگرام کانال خبرگزاریهای رسمی اسپوتنیک و RT را در اتحادیه اروپا مسدود کرده است. در اوایل هفته گذشته گوگل دسترسی به «گروه رسانهای روسیا سگودنیا» (که اسپوتنیک نیوز و RT بخشی از آن هستند) را محدود کرد. در این میان کانالهای تلگرام اسپوتنیک نیوز و RT نیز در اتحادیه اروپا مسدود شدهاند.
طبق گزارش موجود کانال تلگرامی Sputnik Blizhneye Zarubezhye در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود شده است. در بسیاری از کشورها کانالهای تلگرامی RT DE، RT RU و RT News بخصوص در آلمان، فرانسه و هلند باز نمیشوند.این اقدام در حالی انجام میشود که اتحادیه اروپا وب سایتهای خبری اسپوتنیک نیوز و RT را تحریم کرد. علاوه بر آن «گروه رسانهای روسیا سگودنیا» چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد متا (شرکت مادر فیس بوک) فعالیت آنها را مسدود کرده است.گوگل نیوز و گوگل دیسکاور نیز اقدام مشابهی اتخاذ کردهاند و دسترسی به زیرمجموعههای گروه رسانهای روسیا سگودنیا را محدود کردهاند.
در این میان وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدیدی از این وضع، غرب را متهم کرد به طور عمدی دسترسی به منابع اطلاعاتی روسی را محدود کرده تا فقط تصویری یک وجهی از عملیات ویژه روسیه به نمایش دهند.در پی تحریمهای اتحادیه اروپا به دنبال بحران اوکراین، کانالهای یوتیوب، اینستاگرام و حسابهای کاربری تیک تاک مرتبط به اسپوتنیک و RT نیز در سراسر اروپا مسدود شدهاند.
تعلیق فروش محصــــــــــــولات مایکروسافت در روسیه
بتازگی در راستای تحریمها علیه روسیه، فروش محصولات مایکروسافت در روسیه تعلیق شد. برد اسمیت رئیس مایکروسافت اعلام کرد: این شرکت برای پیروی از تحریمها علیه روسیه، علاوه بر تعلیق فروش محصولات، بقیه کسب وکارهایش را نیز در روسیه متوقف کرده است. از سوی دیگر در اوایل هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد: اپ موبایل رسانه دولتی RT را از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز حذف کرده است. در پی تحریم روسیه از سوی شرکتهای غربی، چند شرکت دیگر از جمله اپل، نایک و دل تکنولوژیز نیز ارتباطات خود با روسیه را محدود کردهاند. اپل سهشنبه هفته گذشته اعلام کرد فروش محصولاتش در روسیه متوقف شده است. شرکت دل نیز هفته گذشته اقدام مشابهی را انجام داد.

اخبار
وزیر ارتباطات: هیچ نهادی به دنبال قطع اینترنت نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نه مجلس، نه دولت و نه هیچ نهاد دیگری در کشور بهدنبال قطع اینترنت نیست.به گزارش «ایران»، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در اینستاگرام در پاسخ به کاربری که بیان کرده بود پس از کاهش عمدی سرعت اینترنت، نوبت به قطع اینترنت خواهد رسید، گفت: موضوعات اخیر مطرح شده درباره قطع اینترنت شایعه است.
اختلال اینترنت رفع شد
حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رفع اختلالات پیش آمده در اینترنت خبر داد و گفت: ۹۰ درصد مشکل قطعی اینترنت بهدلیل آتشسوزی در این شرکت رفع شده و سرویسدهی اپراتورهای ارتباطی به حالت اول بازگشتهاند و بزودی سایر مشکلات قطعی اینترنت در برخی نقاط نیز حل خواهد شد.
فتاحی در گفتوگو با شبکه خبر افزود: در یکی از مراکز زیرساختی شرکت ارتباطات زیرساخت (LCT)، اختلالی در سیستم برقرسانی مرکز ایجاد و منجر به بروز حریق در سامانههای برقرسانی شد. به محض این که این اتفاق افتاد با همکاری خوب سازمان آتشنشانی، در مرحله اول حریق مهار و رفع اختلال از سامانههای برقرسانی نیز آغاز شد.
فتاحی تأکید کرد: قطعی برق در مرکز زیرساخت باعث شده سرویسهای UPS دچار حریق شوند و این علت اصلی اختلال پیش آمده است.
براساس توضیحات فتاحی، آتشسوزی باعث شد در برخی مناطق عمدتاً خدمات و سرویسهای داخلی دچار مشکلاتی شود و در برخی مناطق اینترنت بینالملل نیز با اختلال و قطعی روبهرو شود. براساس اظهارات فتاحی بیش از ۹۰ درصد مشکلات رفع شده است.
فتاحی یادآور شد که همکاران بهصورت کامل در حال بازسازی مسیرها و بهروزرسانی بودند تا خدمات به مردم ارائه شود.
عذرخواهی مشاور وزیر ارتباطات برای اختلال اینترنت
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پی آتشسوزی در یکی از مراکز زیرساخت و اختلال در اینترنت تهران و البرز از مردم عذرخواهی کرد.
به گزارش «ایران»، «مهدی سالم» که از ابتدای این حادثه، اطلاعرسانی را آغاز کرده بود، در توئیتر خود از رفع کامل مشکلات خبر داد و نوشت: «اختلال ارتباطات که از حدود ساعت ۱۰ صبح (روز جمعه 13 اسفندماه) و به علت نقص فنی در سیستم برق رخ داده بود، با تلاش همکارانم برطرف شد و تقریباً تمامی سرویسها پایدار و برقرار هستند.»
بهرهمندی ۴۰۰ شرکت دانشبنیان از خدمات صادراتی صندوق نوآوری
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان با استفاده از بسته خدمات صادراتی این صندوق، سالجاری در نمایشگاههای مختلف خارجی حضور یافتند.
مرضیه شاوردی با بیان اینکه تعدادی از این شرکتها نیز با حمایت صندوق نوآوری در نمایشگاههای دائمی ایران در کشورهای مختلف حاضر شدهاند، افزود: اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری و فناوری در قالب رویداد «یکشنبههای صادراتی» را از دیگر برنامههای صادراتی صندوق نوآوری است و در این برنامهها، شرکتهای دانش بنیان امکان مذاکره با مشتریان خارجی را پیدا میکنند و دستاورد آنها متفاوت از صادرات مستقل محصول تا مشارکت و راهاندازی خط تولید در کشور هدف برای تولید است.
وی در ادامه گفت: شرکتهای دانش بنیان از ۲۶ استان در برنامههای توسعه صادراتی این صندوق حضور داشتهاند و در رویداد «یکشنبههای صادراتی» صندوق نوآوری، امکان تعامل شرکتهای دانش بنیان با ۱۵ کشور خارجی فراهم شد.
شاوردی عمده صادرات شرکتهای دانش بنیان ایرانی را در حوزههای تجهیزات پزشکی، هوشمندسازی ساختمانها، محصولات نانویی و خدمات مهندسیسازی، ابزار دقیق در ماشینهای پیشرفته و فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: سوریه، ترکیه، ارمنستان، عراق، امارات، ازبکستان و قرقیزستان از کشورهای هدف برای صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان بوده است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق نوآوری تا ۷۰ درصد هزینههای شرکتهای دانش بنیان برای حضور در نمایشگاههای داخلی را تقبل میکند، افزود: در این برنامهها خدمات توانمندسازی نظیر آموزش و مشاوره نیز به شرکتهای دانش بنیان ارائه میشود تا شرکتها با سازوکارهای ورود به بازار کشور هدف و ورود به بازارهای صادراتی آشنا شوند.
به گفته شاوردی تلاش میکنیم بازار صادراتی شرکتهای دانش بنیان گسترش پیدا کند، چرا که هرچه شرکتهای دانش بنیان توانمندتر شوند، با محدودیتهایی در بازار داخلی مواجه میشوند که لازم است برای حفظ و توسعه کسب و کارشان، وارد بازارهای صادراتی شوند.
تحقیق تأثیر مخرب تیک تاک بر سلامت روان کودکان
تعدادی از دادستانهای کل در ایالات متحده امریکا قصد دارند در مورد تأثیرات مخرب نرمافزار تیک تاک روی سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان تحقیق کنند.
به گزارش مهر، در جریان تحقیقات یادشده که از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه برخوردار است، بررسی میشود که آیا استفاده از تیک تاک به کاربران کودک و نوجوان آسیب میرساند و آیا تیک تاک از این آسیبها اطلاع داشته یا خیر.
در قالب بخشی از این تحقیقات، دادستانهای کل به روشها و تکنیکهای مورد استفاده تیک تاک برای تقویت تعامل کاربران جوان، از جمله روشهای افزایش مدت زمان صرف شده در پلتفرم و دفعات تعامل با این پلتفرم، توجه خواهند کرد. دهها مطالعه در طول سالهای اخیر انجام شده که اثرات مخرب رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک را روی کودکان و نوجوانان و درک آنها از خودشان نشان میدهد.
در مطالعهای که در ماه سپتامبر (6ماه پیش) منتشر شد، مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیبها در امریکا دریافت جوانانی که در معرض عوامل خطرناک آنلاین مانند آزار و اذیت سایبری، خشونت و سخنان نفرتانگیز هستند، به طور قابل توجهی به خودکشی و خودآزاری شدید علاقه پیدا میکنند.
قرار است از نتایج این تحقیقات برای کمک به تعیین اینکه آیا تیک تاک قوانین حمایت از مصرفکنندگان را نقض کرده و عموم کاربران را در معرض خطر قرار داده، استفاده شود. مائورا هیلی، دادستان کل ماساچوست گفت: «از آنجایی که کودکان و نوجوانان در حال حاضر با مسائلی مانند اضطراب، فشار اجتماعی و افسردگی دست و پنجه نرم میکنند، ما نمیتوانیم اجازه دهیم رسانههای اجتماعی به سلامت جسمی و سلامت روان آنها آسیب بیشتری وارد کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نه مجلس، نه دولت و نه هیچ نهاد دیگری در کشور بهدنبال قطع اینترنت نیست.به گزارش «ایران»، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در اینستاگرام در پاسخ به کاربری که بیان کرده بود پس از کاهش عمدی سرعت اینترنت، نوبت به قطع اینترنت خواهد رسید، گفت: موضوعات اخیر مطرح شده درباره قطع اینترنت شایعه است.
اختلال اینترنت رفع شد
حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رفع اختلالات پیش آمده در اینترنت خبر داد و گفت: ۹۰ درصد مشکل قطعی اینترنت بهدلیل آتشسوزی در این شرکت رفع شده و سرویسدهی اپراتورهای ارتباطی به حالت اول بازگشتهاند و بزودی سایر مشکلات قطعی اینترنت در برخی نقاط نیز حل خواهد شد.
فتاحی در گفتوگو با شبکه خبر افزود: در یکی از مراکز زیرساختی شرکت ارتباطات زیرساخت (LCT)، اختلالی در سیستم برقرسانی مرکز ایجاد و منجر به بروز حریق در سامانههای برقرسانی شد. به محض این که این اتفاق افتاد با همکاری خوب سازمان آتشنشانی، در مرحله اول حریق مهار و رفع اختلال از سامانههای برقرسانی نیز آغاز شد.
فتاحی تأکید کرد: قطعی برق در مرکز زیرساخت باعث شده سرویسهای UPS دچار حریق شوند و این علت اصلی اختلال پیش آمده است.
براساس توضیحات فتاحی، آتشسوزی باعث شد در برخی مناطق عمدتاً خدمات و سرویسهای داخلی دچار مشکلاتی شود و در برخی مناطق اینترنت بینالملل نیز با اختلال و قطعی روبهرو شود. براساس اظهارات فتاحی بیش از ۹۰ درصد مشکلات رفع شده است.
فتاحی یادآور شد که همکاران بهصورت کامل در حال بازسازی مسیرها و بهروزرسانی بودند تا خدمات به مردم ارائه شود.
عذرخواهی مشاور وزیر ارتباطات برای اختلال اینترنت
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پی آتشسوزی در یکی از مراکز زیرساخت و اختلال در اینترنت تهران و البرز از مردم عذرخواهی کرد.
به گزارش «ایران»، «مهدی سالم» که از ابتدای این حادثه، اطلاعرسانی را آغاز کرده بود، در توئیتر خود از رفع کامل مشکلات خبر داد و نوشت: «اختلال ارتباطات که از حدود ساعت ۱۰ صبح (روز جمعه 13 اسفندماه) و به علت نقص فنی در سیستم برق رخ داده بود، با تلاش همکارانم برطرف شد و تقریباً تمامی سرویسها پایدار و برقرار هستند.»
بهرهمندی ۴۰۰ شرکت دانشبنیان از خدمات صادراتی صندوق نوآوری
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان با استفاده از بسته خدمات صادراتی این صندوق، سالجاری در نمایشگاههای مختلف خارجی حضور یافتند.
مرضیه شاوردی با بیان اینکه تعدادی از این شرکتها نیز با حمایت صندوق نوآوری در نمایشگاههای دائمی ایران در کشورهای مختلف حاضر شدهاند، افزود: اعزام و پذیرش هیأتهای تجاری و فناوری در قالب رویداد «یکشنبههای صادراتی» را از دیگر برنامههای صادراتی صندوق نوآوری است و در این برنامهها، شرکتهای دانش بنیان امکان مذاکره با مشتریان خارجی را پیدا میکنند و دستاورد آنها متفاوت از صادرات مستقل محصول تا مشارکت و راهاندازی خط تولید در کشور هدف برای تولید است.
وی در ادامه گفت: شرکتهای دانش بنیان از ۲۶ استان در برنامههای توسعه صادراتی این صندوق حضور داشتهاند و در رویداد «یکشنبههای صادراتی» صندوق نوآوری، امکان تعامل شرکتهای دانش بنیان با ۱۵ کشور خارجی فراهم شد.
شاوردی عمده صادرات شرکتهای دانش بنیان ایرانی را در حوزههای تجهیزات پزشکی، هوشمندسازی ساختمانها، محصولات نانویی و خدمات مهندسیسازی، ابزار دقیق در ماشینهای پیشرفته و فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: سوریه، ترکیه، ارمنستان، عراق، امارات، ازبکستان و قرقیزستان از کشورهای هدف برای صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان بوده است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق نوآوری تا ۷۰ درصد هزینههای شرکتهای دانش بنیان برای حضور در نمایشگاههای داخلی را تقبل میکند، افزود: در این برنامهها خدمات توانمندسازی نظیر آموزش و مشاوره نیز به شرکتهای دانش بنیان ارائه میشود تا شرکتها با سازوکارهای ورود به بازار کشور هدف و ورود به بازارهای صادراتی آشنا شوند.
به گفته شاوردی تلاش میکنیم بازار صادراتی شرکتهای دانش بنیان گسترش پیدا کند، چرا که هرچه شرکتهای دانش بنیان توانمندتر شوند، با محدودیتهایی در بازار داخلی مواجه میشوند که لازم است برای حفظ و توسعه کسب و کارشان، وارد بازارهای صادراتی شوند.
تحقیق تأثیر مخرب تیک تاک بر سلامت روان کودکان
تعدادی از دادستانهای کل در ایالات متحده امریکا قصد دارند در مورد تأثیرات مخرب نرمافزار تیک تاک روی سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان تحقیق کنند.
به گزارش مهر، در جریان تحقیقات یادشده که از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه برخوردار است، بررسی میشود که آیا استفاده از تیک تاک به کاربران کودک و نوجوان آسیب میرساند و آیا تیک تاک از این آسیبها اطلاع داشته یا خیر.
در قالب بخشی از این تحقیقات، دادستانهای کل به روشها و تکنیکهای مورد استفاده تیک تاک برای تقویت تعامل کاربران جوان، از جمله روشهای افزایش مدت زمان صرف شده در پلتفرم و دفعات تعامل با این پلتفرم، توجه خواهند کرد. دهها مطالعه در طول سالهای اخیر انجام شده که اثرات مخرب رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک را روی کودکان و نوجوانان و درک آنها از خودشان نشان میدهد.
در مطالعهای که در ماه سپتامبر (6ماه پیش) منتشر شد، مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیبها در امریکا دریافت جوانانی که در معرض عوامل خطرناک آنلاین مانند آزار و اذیت سایبری، خشونت و سخنان نفرتانگیز هستند، به طور قابل توجهی به خودکشی و خودآزاری شدید علاقه پیدا میکنند.
قرار است از نتایج این تحقیقات برای کمک به تعیین اینکه آیا تیک تاک قوانین حمایت از مصرفکنندگان را نقض کرده و عموم کاربران را در معرض خطر قرار داده، استفاده شود. مائورا هیلی، دادستان کل ماساچوست گفت: «از آنجایی که کودکان و نوجوانان در حال حاضر با مسائلی مانند اضطراب، فشار اجتماعی و افسردگی دست و پنجه نرم میکنند، ما نمیتوانیم اجازه دهیم رسانههای اجتماعی به سلامت جسمی و سلامت روان آنها آسیب بیشتری وارد کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«استارتاپها» راهی استونی میشوند
-
دیوان عدالت اداری الزام اینماد را تأیید کرد
-
رفتار متقابل شبکههای اجتماعی روسیه و غولهای فناوری
-
اخبار

اخبارایران آنلاین