ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با رونمایی از «سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات»
شکایت از کسب و کارهای اینترنتی آسان شد
ماهانه 2500 شکایت از کسب و کارهای آنلاین ثبت می شود
سوسن صادقی
خبرنگار
در هنگام خرید از سایتها و فروشگاههای آنلاین معمولاً مشکلاتی بین خریدار و کسب و کار مجازی پیش میآید که از یک طرف به دلیل متعدد بودن مراجع شکایت (سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، پلیس فتا و مرجع قضایی) خریداران و کاربران این فروشگاهها سردرگم بوده و نمیدانند بالاخره باید شکایت خود را کجا ثبت کنند. برای پایان دادن به این دسته از مشکلات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدتی است که «سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی» را راهاندازی کرده است. این سامانه با حضور فاطمیامین وزیر صمت رونمایی شد و کار خود را از ابتدای ماه گذشته (اردیبهشت ماه) آغاز کرد؛ سامانهای که ثبت شکایت بر اساس اطلاعات تراکنش از درگاههای پرداختی است. در این زمینه با «نسیم صالحی» مسئول واحد رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفتوگو کردهایم که میخوانید.
یک ماهی است که سامانه یکپارچه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی کار خود را بهصورت رسمی آغاز کرده است. درباره این سامانه توضیح میدهید.
در گذشته سه روش شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مرجع قضایی وجود داشت و کاربران همه سردرگم بودند که بالاخره باید به کدام مرجع شکایت کنند ولی اکنون با راهاندازی سامانه هوشمند؛ ثبت شکایت از چند طریق ممکن شده است. خریداران میتوانند از طریق ورود به سامانه اینماد) (inamd.ir، لینکهای مفید شکایت از کسب و کار در سامانه اینماد یا منو مصرفکنندگان ثبت شکایت کنند. به این ترتیب که خریداران باید روی سامانه شکایت از کسب و کار کلیک کرده و از آنجا شکایت خود را ثبت کنند، اما راحتترین روش برای خریداران این است که از سایتی که خرید انجام میدهند، روی لوگوی اینماد همان سایت رفته و سپس روی ثبت شکایت کلیک کنند. از آنجایی که همه این روشها با هم اتصال دارند و یکپارچه و هوشمند شدهاند، حتی این سامانه به تجارت الکترونیکی
(https://ecsw.ir)، سازمان حمایت از مصرفکننده، اتحادیه کسب و کارهای مجازی و مراجع قانونی نیز متصل است، بنابراین شکایتها از هر طریقی صورت بگیرد، در سامانه هوشمند ثبت شده و قابل پیگیری است و نتیجه از همین سامانه به خریدار اعلام میشود.
برای ثبت شکایت در یکپارچه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، بدون ارائه رسید تراکنش ثبت شکایت امکانپذیر نیست. چرا به داشتن تراکنش درگاه بانکی تأکید شده است؟
حمایت از مصرف کنندهها یکی از اولویتهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. از سوی دیگر این کار برای جلوگیری از شکایتهای صوری و بیاساس نسبت به کسب و کارهای اینترنتی صورت گرفته است، چرا که شکایتهای صوری و بیاساس موجب تحمیل هزینه و وقت برای کسب و کارهای اینترنتی میشود از این جهت برای شکایت تراکنش مالی ، استعلام از بانک مرکزی نیاز است. از اینرو خریداران و مصرفکنندگان باید تراکنش پرداخت خود را (تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال و شماره مرجع) را ذخیره کرده و حفظ کنند.
خریداران به چه طریقی باید رسید تراکنش از درگاه الکترونیکی خود را حفظ کنند؟
کاربران باید بعد از پرداخت از رسید خود با تلفن همراه عکس بگیرند. یا اینکه پرینت اسکرین کرده و در نرم افزار نقاشی و ... پیام رسانها آن را ذخیره کنند. بهتر است وقتی درگاه پرداختی، آدرس ایمیل اختیاری و شماره تماس را درخواست میکند آنها را به درگاه بانکی ارائه دهند تا اسناد پرداخت به ایمیل و تلفن همراه آنها ارسال شود بنابراین با نگهداری آن میتوانند شکایت مستندی را ثبت کنند. یا در صورت پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.
آیا امکان شکایت از کسب و کار اینترنتی پرداختهای کارت به کارت با رسید تراکنش بانکی آن امکانپذیر است؟
خیر. ثبت شکایت با واریز کارت به کارت امکانپذیر نیست. تنها از کسبوکارهایی که به درگاه پرداخت اینترنتی متصل هستند میتوان در این سامانه در صورت تخلف آنها شکایت کرد.
آیا کاربران میتوانند از کسب و کارهایی که در شبکههای اجتماعی هم فعالیت میکنند در این سامانه شکایت کنند؟
خیر. فعلاً شکایت کسب و کارهای دارای اینماد ممکن است و کسبوکارهای شبکههای اجتماعی را شامل نمیشود ولی شاید در آینده نزدیک شکایت از کسب و کارهای فیزیکی هم به این سامانه اضافه شود.
خریداران در صورت مشاهده چه نوع تخلفاتی از کسب و کارهای اینترنتی میتوانند در این سامانه یکپارچه شکایت خود را ثبت کنند؟
خریداران در صورتی که کسب و کار اینترنتی کالا و خدمت را تحویل خریدار ندهند، بازگشت ندادن وجه از سوی کسب و کار اینترنتی در صورت انصراف خریدار از خرید و به تعهد خود عمل نکردن، معیوب بودن کار و مغایرت با کالای درخواستی خریدار، تأخیر در ارائه کالا و خدمات، تأمین کردن کالای درخواستی، تحمیل وجه اضافه، پایبند نبودن به شرایط تعهد و پس از فروش و صورتحساب مواجه شوند میتوانند در سامانه شکایت خود را ثبت کنند.
آیا این سامانه تنها به ثبت شکایتها از طریق تراکنش پرداخت درگاهی خلاصه میشود؟
خیر. یکی از تغییرات این است که قسمت هیأت داوری را به سامانه اضافه کردهایم که سامانهای آنلاین برای حل اختلاف است. به عبارتی نخستین سامانه برخط داوری در کشور است. در این بخش اختلافها بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی حل میشود و علاوه بر دارا بودن ضمانت اجرایی، رأی صادره برای کسب و کارهای اینترنتی قابل پیگیری و اجرا از سوی مراجع قوه قضائیه است. به عبارتی در این سامانه هیأت داوری نیز قرار داده شده است، به این ترتیب که اگر خریدار از طریق مذاکره با کسبوکار اینترنتی به نتیجه نرسد، به هیأت داوری ارجاع داده میشود که معمولاً به این ترتیب چرخه رسیدگی به شکایتها از سامانه اینماد در مدت سه هفته به رأی لازمالاجرا میشود ولی باز اگر در این روش نیز نتیجه حاصل نشد، از همین سامانه، شکایت به مراجع قانونی دیگر مانند اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، سازمان حمایت از مصرفکننده و... ارسال میشود.
این روش ثبت شکایت جدید چه مزایایی دارد؟
کیفیت خدمات ارتقا یافته و مراجعه حضوری برای شکایت حذف شده و سرعت رسیدگی تخصصی و منصفانه افزایش مییابد از سوی دیگر بروز خطا و اعمال سلیقه و هزینهها نیز کاهش مییابد. رسیدگی به موضوعات از کارشناس محور به سیستمی و هوشمند میرود. ورودی پرونده به مراجع قضایی و شبه قضایی کاهش یافته و مدیریت شکایتها با جلوگیری از موازی کاری و اتلاف هزینه و زمان بهینه میشود. از سوی دیگر از ارسال اسناد تکراری جلوگیری کرده و سوابق رسیدگی نیز نگهداری شده و رضایت مصرفکنندگان و اعتماد آنها به حاکمیت افزایش مییابد و مهمتر آنکه کسب و کار به حقوق مصرفکننده تمکین میکند.
از طریق سامانه هوشمند جدید تاکنون چه میزان ثبت شکایت شده است؟
در سامانه جدید هوشمند تاکنون 350 شکایت ثبت شده است ولی از آنجایی که فعلاً سامانه قدیم هنوز فعال است در هر دو سامانه ثبت شکایت صورت گرفته به همین علت عدد کمی را شاهد هستیم.
ماهانه چه میزان شکایت از کسبوکارهای اینترنتی ثبت میشود؟
ماهانه حدود 2 هزار و 500 شکایت ثبت میشود و این میزان شکایت راهی مراجع قضایی و شبه قضایی نمیشود. از ابتدای سال تاکنون هم سه هزار و 500 شکایت در هر دو سامانه جدید و قدیم ثبت شده است.
چه میزان شکایت در سالهای گذشته ثبت شده است؟
سال 95 چون تازه کسب و کارهای مجازی دارای اینماد تازه شروع به کار کرده بودند، دو هزار و 912 شکایت ثبت شده است که با افزایش کسب و کارهای مجازی دارای اینماد و رغبت خریداران به خرید از این کسب و کارها میزان شکایتها هم سال به سال افزایش یافته است به طوری که در سال 96 پنج هزار و 174 شکایت، در سال 97 هشت هزار و 986 شکایت، در سال 98 نه هزار و 846 شکایت، در سال 99، 26 هزار و 906 شکایت و در سال 1400 35 هزار و 597 شکایت ثبت شده است، البته باید گفت علت جهش ثبت شکایت در سالهای 99 و 1400 به علت شیوع کرونا و افزایش خریدهای اینترنتی است.
چه میزان از شکایت ها به نتیجه میرسد؟
معمولاً 51 درصد شکایتها در فرایند مذاکره بین کسب و کار و شاکی خریدار حل و فصل میشود. بقیه هم به مراجع ذیصلاح اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارجاع داده میشود.
رسیدگی به شکایتها اکنون چه میزان کاهش یافته است؟
از زمانی که بحث هیأت داوری اضافه شده است در مدت سه هفته به شکایتها رسیدگی شده و رأی صادره از سوی مراجع ذیصلاح لازم الاجرا میشود.
چه شاخصهایی برای پاسخگو کردن کسب و کارها به شکایتهای خریداران در نظر گرفته میشود؟
شاخصهای رتبهبندی متعدد است ولی شاخصهای تأخیر در عدم پاسخگویی و تعداد شکایتهای بدون پاسخ که پیش از این هم بود پابرجاست. به این ترتیب که وقتی شکایتی ثبت شود، سه فرصت به کسب و کار برای پاسخگو بودن به کسب و کار داده میشود. ابتدا کسب و کار 72 ساعت فرصت دارد به شکایت پاسخ دهد و اگر پاسخ ندهد یک تأخیر منفی دریافت میکند. دوباره 48 ساعت به کسب و کار فرصت داده میشود تا پاسخگو باشد، اگر در این مدت هم پاسخگو نبود، یک تأخیر دیگر ثبت میشود. بعد 24 ساعت فرصت دوباره به کسب و کار اینترنتی داده میشود و اگر باز پاسخ ندهد، بهعنوان شرکت بیپاسخ ثبت میشود و وقتی شرکت تعداد پاسخگو نبودن زیادی برایش ثبت شود، کسب و کار پرریسک برای خریدار حساب میشود و خریدار نباید به این کسب و کار اعتماد کند.
کاربران در خرید یا دریافت خدمات از کسب و کارهای مجازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟
قبل از خرید روی لوگوی نماد کلیک کرده و اطلاعات کسب و کار را مطالعه کنند که چند سال فعالیت دارد. چند شکایت بیپاسخ دارد. آیا تخلفی دارد بررسی کنند تا بتوانند میزان ریسک خرید را ارزیابی کرده و بعد اقدام به خرید کنند. بعد از خرید هم اطلاعات تراکنش پرداخت را ذخیره کنند تا بتوانند در صورت مشکلی شکایت کرده و بعد از طریق سامانه اینماد پیگیری کنند.
سوسن صادقی
خبرنگار
در هنگام خرید از سایتها و فروشگاههای آنلاین معمولاً مشکلاتی بین خریدار و کسب و کار مجازی پیش میآید که از یک طرف به دلیل متعدد بودن مراجع شکایت (سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، پلیس فتا و مرجع قضایی) خریداران و کاربران این فروشگاهها سردرگم بوده و نمیدانند بالاخره باید شکایت خود را کجا ثبت کنند. برای پایان دادن به این دسته از مشکلات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدتی است که «سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی» را راهاندازی کرده است. این سامانه با حضور فاطمیامین وزیر صمت رونمایی شد و کار خود را از ابتدای ماه گذشته (اردیبهشت ماه) آغاز کرد؛ سامانهای که ثبت شکایت بر اساس اطلاعات تراکنش از درگاههای پرداختی است. در این زمینه با «نسیم صالحی» مسئول واحد رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفتوگو کردهایم که میخوانید.
یک ماهی است که سامانه یکپارچه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی کار خود را بهصورت رسمی آغاز کرده است. درباره این سامانه توضیح میدهید.
در گذشته سه روش شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مرجع قضایی وجود داشت و کاربران همه سردرگم بودند که بالاخره باید به کدام مرجع شکایت کنند ولی اکنون با راهاندازی سامانه هوشمند؛ ثبت شکایت از چند طریق ممکن شده است. خریداران میتوانند از طریق ورود به سامانه اینماد) (inamd.ir، لینکهای مفید شکایت از کسب و کار در سامانه اینماد یا منو مصرفکنندگان ثبت شکایت کنند. به این ترتیب که خریداران باید روی سامانه شکایت از کسب و کار کلیک کرده و از آنجا شکایت خود را ثبت کنند، اما راحتترین روش برای خریداران این است که از سایتی که خرید انجام میدهند، روی لوگوی اینماد همان سایت رفته و سپس روی ثبت شکایت کلیک کنند. از آنجایی که همه این روشها با هم اتصال دارند و یکپارچه و هوشمند شدهاند، حتی این سامانه به تجارت الکترونیکی
(https://ecsw.ir)، سازمان حمایت از مصرفکننده، اتحادیه کسب و کارهای مجازی و مراجع قانونی نیز متصل است، بنابراین شکایتها از هر طریقی صورت بگیرد، در سامانه هوشمند ثبت شده و قابل پیگیری است و نتیجه از همین سامانه به خریدار اعلام میشود.
برای ثبت شکایت در یکپارچه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، بدون ارائه رسید تراکنش ثبت شکایت امکانپذیر نیست. چرا به داشتن تراکنش درگاه بانکی تأکید شده است؟
حمایت از مصرف کنندهها یکی از اولویتهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. از سوی دیگر این کار برای جلوگیری از شکایتهای صوری و بیاساس نسبت به کسب و کارهای اینترنتی صورت گرفته است، چرا که شکایتهای صوری و بیاساس موجب تحمیل هزینه و وقت برای کسب و کارهای اینترنتی میشود از این جهت برای شکایت تراکنش مالی ، استعلام از بانک مرکزی نیاز است. از اینرو خریداران و مصرفکنندگان باید تراکنش پرداخت خود را (تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال و شماره مرجع) را ذخیره کرده و حفظ کنند.
خریداران به چه طریقی باید رسید تراکنش از درگاه الکترونیکی خود را حفظ کنند؟
کاربران باید بعد از پرداخت از رسید خود با تلفن همراه عکس بگیرند. یا اینکه پرینت اسکرین کرده و در نرم افزار نقاشی و ... پیام رسانها آن را ذخیره کنند. بهتر است وقتی درگاه پرداختی، آدرس ایمیل اختیاری و شماره تماس را درخواست میکند آنها را به درگاه بانکی ارائه دهند تا اسناد پرداخت به ایمیل و تلفن همراه آنها ارسال شود بنابراین با نگهداری آن میتوانند شکایت مستندی را ثبت کنند. یا در صورت پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.
آیا امکان شکایت از کسب و کار اینترنتی پرداختهای کارت به کارت با رسید تراکنش بانکی آن امکانپذیر است؟
خیر. ثبت شکایت با واریز کارت به کارت امکانپذیر نیست. تنها از کسبوکارهایی که به درگاه پرداخت اینترنتی متصل هستند میتوان در این سامانه در صورت تخلف آنها شکایت کرد.
آیا کاربران میتوانند از کسب و کارهایی که در شبکههای اجتماعی هم فعالیت میکنند در این سامانه شکایت کنند؟
خیر. فعلاً شکایت کسب و کارهای دارای اینماد ممکن است و کسبوکارهای شبکههای اجتماعی را شامل نمیشود ولی شاید در آینده نزدیک شکایت از کسب و کارهای فیزیکی هم به این سامانه اضافه شود.
خریداران در صورت مشاهده چه نوع تخلفاتی از کسب و کارهای اینترنتی میتوانند در این سامانه یکپارچه شکایت خود را ثبت کنند؟
خریداران در صورتی که کسب و کار اینترنتی کالا و خدمت را تحویل خریدار ندهند، بازگشت ندادن وجه از سوی کسب و کار اینترنتی در صورت انصراف خریدار از خرید و به تعهد خود عمل نکردن، معیوب بودن کار و مغایرت با کالای درخواستی خریدار، تأخیر در ارائه کالا و خدمات، تأمین کردن کالای درخواستی، تحمیل وجه اضافه، پایبند نبودن به شرایط تعهد و پس از فروش و صورتحساب مواجه شوند میتوانند در سامانه شکایت خود را ثبت کنند.
آیا این سامانه تنها به ثبت شکایتها از طریق تراکنش پرداخت درگاهی خلاصه میشود؟
خیر. یکی از تغییرات این است که قسمت هیأت داوری را به سامانه اضافه کردهایم که سامانهای آنلاین برای حل اختلاف است. به عبارتی نخستین سامانه برخط داوری در کشور است. در این بخش اختلافها بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی حل میشود و علاوه بر دارا بودن ضمانت اجرایی، رأی صادره برای کسب و کارهای اینترنتی قابل پیگیری و اجرا از سوی مراجع قوه قضائیه است. به عبارتی در این سامانه هیأت داوری نیز قرار داده شده است، به این ترتیب که اگر خریدار از طریق مذاکره با کسبوکار اینترنتی به نتیجه نرسد، به هیأت داوری ارجاع داده میشود که معمولاً به این ترتیب چرخه رسیدگی به شکایتها از سامانه اینماد در مدت سه هفته به رأی لازمالاجرا میشود ولی باز اگر در این روش نیز نتیجه حاصل نشد، از همین سامانه، شکایت به مراجع قانونی دیگر مانند اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، سازمان حمایت از مصرفکننده و... ارسال میشود.
این روش ثبت شکایت جدید چه مزایایی دارد؟
کیفیت خدمات ارتقا یافته و مراجعه حضوری برای شکایت حذف شده و سرعت رسیدگی تخصصی و منصفانه افزایش مییابد از سوی دیگر بروز خطا و اعمال سلیقه و هزینهها نیز کاهش مییابد. رسیدگی به موضوعات از کارشناس محور به سیستمی و هوشمند میرود. ورودی پرونده به مراجع قضایی و شبه قضایی کاهش یافته و مدیریت شکایتها با جلوگیری از موازی کاری و اتلاف هزینه و زمان بهینه میشود. از سوی دیگر از ارسال اسناد تکراری جلوگیری کرده و سوابق رسیدگی نیز نگهداری شده و رضایت مصرفکنندگان و اعتماد آنها به حاکمیت افزایش مییابد و مهمتر آنکه کسب و کار به حقوق مصرفکننده تمکین میکند.
از طریق سامانه هوشمند جدید تاکنون چه میزان ثبت شکایت شده است؟
در سامانه جدید هوشمند تاکنون 350 شکایت ثبت شده است ولی از آنجایی که فعلاً سامانه قدیم هنوز فعال است در هر دو سامانه ثبت شکایت صورت گرفته به همین علت عدد کمی را شاهد هستیم.
ماهانه چه میزان شکایت از کسبوکارهای اینترنتی ثبت میشود؟
ماهانه حدود 2 هزار و 500 شکایت ثبت میشود و این میزان شکایت راهی مراجع قضایی و شبه قضایی نمیشود. از ابتدای سال تاکنون هم سه هزار و 500 شکایت در هر دو سامانه جدید و قدیم ثبت شده است.
چه میزان شکایت در سالهای گذشته ثبت شده است؟
سال 95 چون تازه کسب و کارهای مجازی دارای اینماد تازه شروع به کار کرده بودند، دو هزار و 912 شکایت ثبت شده است که با افزایش کسب و کارهای مجازی دارای اینماد و رغبت خریداران به خرید از این کسب و کارها میزان شکایتها هم سال به سال افزایش یافته است به طوری که در سال 96 پنج هزار و 174 شکایت، در سال 97 هشت هزار و 986 شکایت، در سال 98 نه هزار و 846 شکایت، در سال 99، 26 هزار و 906 شکایت و در سال 1400 35 هزار و 597 شکایت ثبت شده است، البته باید گفت علت جهش ثبت شکایت در سالهای 99 و 1400 به علت شیوع کرونا و افزایش خریدهای اینترنتی است.
چه میزان از شکایت ها به نتیجه میرسد؟
معمولاً 51 درصد شکایتها در فرایند مذاکره بین کسب و کار و شاکی خریدار حل و فصل میشود. بقیه هم به مراجع ذیصلاح اتحادیه کسب و کارهای مجازی و سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارجاع داده میشود.
رسیدگی به شکایتها اکنون چه میزان کاهش یافته است؟
از زمانی که بحث هیأت داوری اضافه شده است در مدت سه هفته به شکایتها رسیدگی شده و رأی صادره از سوی مراجع ذیصلاح لازم الاجرا میشود.
چه شاخصهایی برای پاسخگو کردن کسب و کارها به شکایتهای خریداران در نظر گرفته میشود؟
شاخصهای رتبهبندی متعدد است ولی شاخصهای تأخیر در عدم پاسخگویی و تعداد شکایتهای بدون پاسخ که پیش از این هم بود پابرجاست. به این ترتیب که وقتی شکایتی ثبت شود، سه فرصت به کسب و کار برای پاسخگو بودن به کسب و کار داده میشود. ابتدا کسب و کار 72 ساعت فرصت دارد به شکایت پاسخ دهد و اگر پاسخ ندهد یک تأخیر منفی دریافت میکند. دوباره 48 ساعت به کسب و کار فرصت داده میشود تا پاسخگو باشد، اگر در این مدت هم پاسخگو نبود، یک تأخیر دیگر ثبت میشود. بعد 24 ساعت فرصت دوباره به کسب و کار اینترنتی داده میشود و اگر باز پاسخ ندهد، بهعنوان شرکت بیپاسخ ثبت میشود و وقتی شرکت تعداد پاسخگو نبودن زیادی برایش ثبت شود، کسب و کار پرریسک برای خریدار حساب میشود و خریدار نباید به این کسب و کار اعتماد کند.
کاربران در خرید یا دریافت خدمات از کسب و کارهای مجازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟
قبل از خرید روی لوگوی نماد کلیک کرده و اطلاعات کسب و کار را مطالعه کنند که چند سال فعالیت دارد. چند شکایت بیپاسخ دارد. آیا تخلفی دارد بررسی کنند تا بتوانند میزان ریسک خرید را ارزیابی کرده و بعد اقدام به خرید کنند. بعد از خرید هم اطلاعات تراکنش پرداخت را ذخیره کنند تا بتوانند در صورت مشکلی شکایت کرده و بعد از طریق سامانه اینماد پیگیری کنند.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران:
اپراتورها باتریهای دکل ها را شارژ کنند
با فرارسیدن فصل گرما و افزایش بار شبکه برق بویژه در ساعتهای پیک یا اوج مصرف وزارت نیرو برنامههایی برای کنترل و کاهش مصرف برق در راستای صرفهجویی حداکثری مصرف از جمله خاموشی در نظر گرفته است اما باید گفت که روز دوشنبه 16 خردادماه مصرف برق کشور در زمان اوج مصرف به مرز ٦٠ هزار مگاوات رسید که عدد بسیار بزرگی است و این رقم از آخرین زمان اوج مصرف سال گذشته ۵۰۰۰ مگاوات بیشتر است.
مسئولان صنعت برق اعلام کردهاند که در حال حاضر شبکه برق کشور بدون مشکل و پایدار است و مشکلی برای تأمین برق وجود ندارد، ولی اگر مصرف برق روند صعودی به خود بگیرد ممکن است با قطعی برق هم مواجه شویم که اگر در برخی مناطق با خاموشیهای مقطعی مواجه شویم امکان قطعی آنتنهای موبایل و اینترنت وجود دارد. آنتن تلفن همراه ارتباط مستقیمی با قطعی برق دارد؛ هرچند باتریهای سایتهای BTS، وظیفه تابآوری برای تأمین برق تجهیزات و آنتن را دارند که البته تابآوری سایتها به بازه دو تا چهار ساعته محدود است اما اگر قطعی برق ادامه پیدا کند، این سایتها هم خاموش میشوند. البته در شرایط خاص و حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله، برای سایتها از دیزل ژنراتور هم استفاده میشود، اما اگر از موتور برق یا دیزل ژنراتورها در سطح گسترده استفاده شود، آن هم با این حجم از آلودگی، زیان زیادی به طبیعت وارد میکند.
با افزایش مصرف برق و بروز قطعی، باتری سایتهای BTS برق لازم را برای آنتن اپراتورها تأمین میکند و اکثر سایتها هم میتوانند در بازه چند ساعته قطعی برق، پاسخگو باشند، اما شارژ باتری بعضی از سایتها ممکن است زودتر از وصل شدن برق تمام شود که قطعی آنتن و اینترنت موبایل را هم بهدنبال خواهد داشت. آن هم در شرایطی که استفاده اینترنت عموم مردم در ایران، از دیتای موبایل است، قطعی برقی که میتواند قطعی آنتنهای موبایل را هم بهدنبال داشته باشد، مشکلات اینترنتی را هم برای کاربران ایجاد میکند. البته درباره این نگرانی اپراتورها سخنگوی صنعت برق گفت که اپراتورها و دکلهای تلفن همراه باید مجهز به باتریهای شارژی باشند تا در صورت نیاز مشکلی در تأمین برق نداشته باشند.
مصطفی رجبی مشهدی افزود: اپراتورهای تلفن همراه و دکلهای این شرکتها اصولاً باید مجهز به باتریهای شارژشونده باشند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. وی ادامه داد: این باتریها کمک میکند در مواقعی که به هر دلیلی برق قطع شد، نیاز اپراتورها را پاسخ داده تا بدون برق نمانند و ارتباطات دچار مشکل نشود. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: درصورتیکه باتری شارژی اپراتور تلفن همراه نقصی پیدا کرد، اپراتورها باید در اسرع وقت برای رفع نقص اقدام کنند تا در صورت نیاز با مشکل روبهرو نشوند. رجبی مشهدی ادامه داد: روز دوشنبه مصرف برق کشور به عدد ۵۹ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید که عدد بسیار بالایی است. با وجود این توانستیم با مدیریت مصرفی که اعمال شد برق کشور را بدون اعمال هیچگونه خاموشی تأمین کنیم و مشکلی هم ایجاد نشد.
بررسی دنیای زیر آب با یک روبات
میترا جلیلی
خبرنگار
دنیای زیرآب سرشار از شگفتی هاست و برای محافظت از این دنیای عجیب، مطالعه و پژوهش، کاوشهای زیر آب و... تاکنون از روباتها استفاده زیادی شده است. درحال حاضر پهپادهای زیرآب یا AUV برای جمعآوری دادههای اقیانوس شناسی مورد استفاده قرار میگیرند ولی بسیار گران هستند. این پهپادها میتوانند به طور خودکار دنیای زیر دریا را تا مدتها کاوش کنند و از مجموعهای از حسگرها برای ضبط ویدیو و سایر دیتا و دادهها در حین انجام این کار استفاده کنند اما معمولاً این روباتها بسیار بزرگ هستند و باید با استفاده از جرثقیل در کشتیهای سطحی نسبتاً بزرگ، به آب پرتاب شوند که البته اجاره یا خرید کشتی همراه با پرداخت هزینه خدمه آن، هزینه بالایی دارد.
به همین دلیل هم فعالان عرصه فناوری قصد دارند یک روبات با نامHydrus را بهعنوان جایگزین بسیار کوچکتر و کمهزینه ارائه دهند. این روبات کوچک که توسط شرکت استرالیایی Advanced Navigation ساخته شده، دارای ابعاد 470 در 260 در 260 میلیمتر و وزن 6.7کیلوگرمی است به همین دلیل هم میتوان این روبات را در قایقهای کوچک حمل کرد و آن را توسط یک نفر به آب انداخت.Hydrus با استفاده از 7رانشگر الکتریکی، میتواند با حداکثر سرعت 4 گره (7 کیلومتر در ساعت) حرکت کند و تا عمق 3000 متری شیرجه بزند.
این روبات کوچک زیردریایی همچنین با هر بار شارژ باتری لیتیومی، حدود 3 ساعت کار میکند. دوربین Hydrus با کمک 8نورافکن LED که درمجموع 20هزار لومن نور پخش میکند، فیلمهایی تهیه میکند. این روبات پرکار زیردریایی ابتدا در حالی که هنوز روی سطح قرار دارد قادر به دسترسی به ماهوارههای GPS است ومختصات نقطه پرتاب خود را یادداشت میکند تا بتوان آن را ردیابی کرد. پس از غوطهور شدن در آب، از شتابسنجها و ژیروسکوپهای داخلی برای ردیابی سرعت و جهتی که از آن مکان دور میشود، استفاده میکند. همچنین از یک سیستم سونار برای نظارت بر سرعت و جهت حرکت خود روی بستر دریا بهره میگیرد.علاوهبر این، Hydrus از آنچه بهعنوان یک سیستم موقعیتیابی خط پایه فوق کوتاه (USBL) شناخته میشود هم استفاده میکند. ویدیو و سایر دادهها ازجمله رسانایی آب، دما و عمق پس از مأموریت روی هارد دیسک ضبط میشوند.
گفته میشود Hydrus همچنین میتواند از یک مودم نوری یکپارچه برای انتقال سریع دادهها ازطریق آب به گیرنده قایق میزبان خود، به شکل پالسهای سریع نور استفاده کند که البته حداکثر برد برای این نوع ارتباط، حدود 10 متر است.گفتنی است کاربردهای احتمالی Hydrus شامل بررسیهای زیست محیطی، نقشهبرداری سه بعدی از کف دریا (از طریق سیستم سونار)، به علاوه بازرسی زیر آب از تأسیسات آبزی پروری و همچنین مزارع بادی فراساحلی است.
اخبار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
آغاز بازگشت مابهالتفاوت تعرفه پستی به مردم
وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درخواستهای کاربران برای دریافت مابهالتفاوت وجوه پستی که از آنها دریافت شده بود، در حال رسیدگی است و تاکنون وجوه ۱۸۰ نفرعودت شده است.
روز گذشته وزیر ارتباطات در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام درباره بازگشت وجوه مردم، گفت: همان روز نخست سامانهای به آدرس eop.post.ir/deliverytimecheck.aspx راهاندازی شد و تاکنون حدود ۴۰۰ درخواست بررسی و وجوه نقدی حدود ۱۸۰ نفرعودت شده است. شاکیان برای ثبت شکایت در این زمینه باید به سامانه شرکت ملی پست مراجعه کرده و وارد بخش ارتباط با مشتری و سپس دریافت شکایات شوند که در آنجا امکان ثبت شکایت وجود دارد.
به گزارش ایرنا، حدود ۱۰ روز قبل، کاربران فضای مجازی و آنلاینشاپها اخباری درباره افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفههای پستی را در فضای مجازی منتشر کردند. پس از انتشار این اخبار و تحقیقاتی که وزارت ارتباطات در این خصوص انجام داد، مشخص شد برخی از تعرفهها برخلاف قانون، افزایش پیدا کرده است. طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به شرکت ملی پست اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی بهصورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده اما آنطور که تحقیقات میدانی نشان میداد تعرفه برخی از خدمات پستی افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشتهاند که این مسأله واکنشهایی را در پی داشت.آن زمان «عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه پست و بازگرداندن مابهالتفاوت مبالغی که از مردم دریافت شده، با انتشار یک پیام ویدیویی گفت: طبق مصوبه برای خدمات پایه پستی (عادی و سفارشی) ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقیها و دولتیها، برای خدمات غیر پایه (ویژه و پیشتاز) حداکثر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون تعرفههای پستی افزایش پیدا نکرده است، افزود: اگر اشتباهی در تعرفه انجام شده و ریالی از مردم بیشتر دریافت شده است، باید آن مقدار در مدت ۲۴ ساعت به مردم برگردد. در مدت ۲۴ ساعت یک سامانه راهاندازی میشود تا مردم کد مرسوله خود را در آن وارد کنند و هر کدام که بیشتر از میزان مشخص محاسبه شده است، بسرعت به شماره کارت آنان بازگردانده میشود.
تاریخ برگزاری بیست و ششمین دوره الکامپ اعلام شد
ثبتنام برای حضور در نمایشگاه الکامپ 1401 از 21 خردادماه سالجاری آغاز میشود. بیست و ششمین دوره این نمایشگاه قرار است با یک سال تأخیر از 11 مرداد در تهران برگزار شود.
طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ، با بهبود شرایط عمومی کشور و کنترل بیماری کرونا، تاریخ جدید برگزاری الکامپ مشخص شد.
در این اطلاعیه آمده است «به اطلاع عموم فعالان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور میرساند پس از فراز و فرودهای فراوان و با مساعد شدن شرایط عمومی و آغاز مجدد برگزاری نمایشگاهها، تاریخ جدید برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) بهعنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مشخص شد. این نمایشگاه از سوی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران از سهشنبه 11 مرداد تا جمعه 14 مرداد 1401 به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.»
لازم به ذکر است ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ برای تسریع در فرایند امور اجرایی نمایشگاه، از روز شنبه 21 خردادماه کار ثبتنام متقاضیان را آغاز و این فرایند تا 4 تیرماه ادامه خواهد یافت. متعاقباً و پس از تأیید مدارک متقاضیان از سوی ستاد برگزاری و براساس اولویت ثبتنام از متقاضیان و براساس متراژ اعلام شده جهت جانمایی دعوت خواهد شد. جزئیات و شرایط جانمایی در اطلاعیه های آتی اعلام خواهد شد. براساس اطلاعیه منتشر شده، در بخش اصلی نمایشگاه الکامپ 1401، شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات، مجموعههای دانشبنیان، فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور شامل شرکتها، تیمها و گروهها، اپراتورهای ارتباطی، دستگاههای دولتی و اجرایی کشور و فعالان اصلی این حوزه حضور خواهند داشت.
همچنین بخشهای دیگر الکامپ شامل الکاماستارز، الکامپیچ، الکامتاکز، الکامجابز، تینواستارز، توانتک، آوردگاهسرمایه و اتاقشتاب نیز پذیرای حضور جوانان خلاق و شرکتهای نوآور خواهد بود. گفتنی است الکامپ سال 1399 پس از تعویقهای چند باره بابت شیوع کرونا، در نهایت بهصورت آنلاین برگزار شد. اما مسئولان الکامپ قصد داشتند تا بیست و ششمین دوره این نمایشگاه را در سال 1400 بهصورت حضوری برگزار کنند اما بار دیگر کرونا مانع برگزاری شده و سرانجام سال گذشته الکامپ برگزار نشد.
ساخت رادیاتور پانل مجهز به لوله حرارتی ماهواره در کشور
رادیاتور پانل لانه زنبوری مجهز به لوله حرارتی مخصوص ماهواره که در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است، گواهی ثبت اختراع دریافت کرد.
گواهی ثبت اختراع رادیاتور پنل لانه زنبوری مجهز به لوله حرارتی مخصوص ماهواره که در پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران به انجام رسیده، از سوی مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد.
سعید اصغری رئیس پژوهشکده مواد و انرژی در این باره گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای مأموریت خود، به فناوری ساخت رادیاتور پانل مجهز به لوله حرارتی دست یافته تا کشور از تأمین خارجی این المان در زیرسیستم کنترل حرارت ماهوارههای داخلی بینیاز شود.
اصغری در خصوص کاربرد این طرح اختراعی توضیح داد: از رادیاتور پانل لانهزنبوری مجهز به لوله حرارتی، در سامانههای فضایی به منظور دفع حرارت استفاده میشود. در این رادیاتور، از تعدادی لوله حرارتی در وسط یک ساختار لانهزنبوری استفاده شده است. به نحوی که حرارت تولید شده درون ماهواره به لولههای گرمایی داخل پنل منتقل میشود تا در قسمت کندانسور رادیاتور از طریق تشعشع به فضا تبادل حرارت صورت پذیرد.
وی افزود: این تجهیز بهطور کامل در داخل کشور ساخته شده و برای هر هندسه و توان حرارتی اتلافی قابل طراحی و ساخت است. این المان تلفیقی از رادیاتور پانل و لوله حرارتی است که طول عمر و قابلیت اطمینان آن اندازهگیری شده و معین است و از این فناوری میتوان در ساخت صفحات ایزوترم استفاده کرد که بهعنوان سرریز فناوری در صنایع مختلف قابل استفاده خواهد بود. این پروژه در راستای پروژههای توسعهای پژوهشگاه فضایی ایران و با توجه به سابقه پژوهشکده مواد و انرژی در حوزه ساخت المانهای سیستم کنترل حرارت ماهواره، در سال ۱۳۹۷ به این پژوهشکده ابلاغ شد که پس از طراحی، ساخت رادیاتور و بهینهسازیهای انجام شده، آزمونهای کیفی آن مطابق با استاندارد ECSS در مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد. با توجه به نتایج حاصل شده از این آزمون و آزمونهای عملکردی، راندمان رادیاتور پانل ساخته شده در حدود ۸۵ درصد است که با استانداردهای جهانی این المان قابل مقایسه است.
آغاز بازگشت مابهالتفاوت تعرفه پستی به مردم
وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درخواستهای کاربران برای دریافت مابهالتفاوت وجوه پستی که از آنها دریافت شده بود، در حال رسیدگی است و تاکنون وجوه ۱۸۰ نفرعودت شده است.
روز گذشته وزیر ارتباطات در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرام درباره بازگشت وجوه مردم، گفت: همان روز نخست سامانهای به آدرس eop.post.ir/deliverytimecheck.aspx راهاندازی شد و تاکنون حدود ۴۰۰ درخواست بررسی و وجوه نقدی حدود ۱۸۰ نفرعودت شده است. شاکیان برای ثبت شکایت در این زمینه باید به سامانه شرکت ملی پست مراجعه کرده و وارد بخش ارتباط با مشتری و سپس دریافت شکایات شوند که در آنجا امکان ثبت شکایت وجود دارد.
به گزارش ایرنا، حدود ۱۰ روز قبل، کاربران فضای مجازی و آنلاینشاپها اخباری درباره افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفههای پستی را در فضای مجازی منتشر کردند. پس از انتشار این اخبار و تحقیقاتی که وزارت ارتباطات در این خصوص انجام داد، مشخص شد برخی از تعرفهها برخلاف قانون، افزایش پیدا کرده است. طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به شرکت ملی پست اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی بهصورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده اما آنطور که تحقیقات میدانی نشان میداد تعرفه برخی از خدمات پستی افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشتهاند که این مسأله واکنشهایی را در پی داشت.آن زمان «عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه پست و بازگرداندن مابهالتفاوت مبالغی که از مردم دریافت شده، با انتشار یک پیام ویدیویی گفت: طبق مصوبه برای خدمات پایه پستی (عادی و سفارشی) ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقیها و دولتیها، برای خدمات غیر پایه (ویژه و پیشتاز) حداکثر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون تعرفههای پستی افزایش پیدا نکرده است، افزود: اگر اشتباهی در تعرفه انجام شده و ریالی از مردم بیشتر دریافت شده است، باید آن مقدار در مدت ۲۴ ساعت به مردم برگردد. در مدت ۲۴ ساعت یک سامانه راهاندازی میشود تا مردم کد مرسوله خود را در آن وارد کنند و هر کدام که بیشتر از میزان مشخص محاسبه شده است، بسرعت به شماره کارت آنان بازگردانده میشود.
تاریخ برگزاری بیست و ششمین دوره الکامپ اعلام شد
ثبتنام برای حضور در نمایشگاه الکامپ 1401 از 21 خردادماه سالجاری آغاز میشود. بیست و ششمین دوره این نمایشگاه قرار است با یک سال تأخیر از 11 مرداد در تهران برگزار شود.
طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ، با بهبود شرایط عمومی کشور و کنترل بیماری کرونا، تاریخ جدید برگزاری الکامپ مشخص شد.
در این اطلاعیه آمده است «به اطلاع عموم فعالان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور میرساند پس از فراز و فرودهای فراوان و با مساعد شدن شرایط عمومی و آغاز مجدد برگزاری نمایشگاهها، تاریخ جدید برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) بهعنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مشخص شد. این نمایشگاه از سوی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران از سهشنبه 11 مرداد تا جمعه 14 مرداد 1401 به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.»
لازم به ذکر است ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ برای تسریع در فرایند امور اجرایی نمایشگاه، از روز شنبه 21 خردادماه کار ثبتنام متقاضیان را آغاز و این فرایند تا 4 تیرماه ادامه خواهد یافت. متعاقباً و پس از تأیید مدارک متقاضیان از سوی ستاد برگزاری و براساس اولویت ثبتنام از متقاضیان و براساس متراژ اعلام شده جهت جانمایی دعوت خواهد شد. جزئیات و شرایط جانمایی در اطلاعیه های آتی اعلام خواهد شد. براساس اطلاعیه منتشر شده، در بخش اصلی نمایشگاه الکامپ 1401، شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات، مجموعههای دانشبنیان، فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور شامل شرکتها، تیمها و گروهها، اپراتورهای ارتباطی، دستگاههای دولتی و اجرایی کشور و فعالان اصلی این حوزه حضور خواهند داشت.
همچنین بخشهای دیگر الکامپ شامل الکاماستارز، الکامپیچ، الکامتاکز، الکامجابز، تینواستارز، توانتک، آوردگاهسرمایه و اتاقشتاب نیز پذیرای حضور جوانان خلاق و شرکتهای نوآور خواهد بود. گفتنی است الکامپ سال 1399 پس از تعویقهای چند باره بابت شیوع کرونا، در نهایت بهصورت آنلاین برگزار شد. اما مسئولان الکامپ قصد داشتند تا بیست و ششمین دوره این نمایشگاه را در سال 1400 بهصورت حضوری برگزار کنند اما بار دیگر کرونا مانع برگزاری شده و سرانجام سال گذشته الکامپ برگزار نشد.
ساخت رادیاتور پانل مجهز به لوله حرارتی ماهواره در کشور
رادیاتور پانل لانه زنبوری مجهز به لوله حرارتی مخصوص ماهواره که در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است، گواهی ثبت اختراع دریافت کرد.
گواهی ثبت اختراع رادیاتور پنل لانه زنبوری مجهز به لوله حرارتی مخصوص ماهواره که در پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران به انجام رسیده، از سوی مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد.
سعید اصغری رئیس پژوهشکده مواد و انرژی در این باره گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای مأموریت خود، به فناوری ساخت رادیاتور پانل مجهز به لوله حرارتی دست یافته تا کشور از تأمین خارجی این المان در زیرسیستم کنترل حرارت ماهوارههای داخلی بینیاز شود.
اصغری در خصوص کاربرد این طرح اختراعی توضیح داد: از رادیاتور پانل لانهزنبوری مجهز به لوله حرارتی، در سامانههای فضایی به منظور دفع حرارت استفاده میشود. در این رادیاتور، از تعدادی لوله حرارتی در وسط یک ساختار لانهزنبوری استفاده شده است. به نحوی که حرارت تولید شده درون ماهواره به لولههای گرمایی داخل پنل منتقل میشود تا در قسمت کندانسور رادیاتور از طریق تشعشع به فضا تبادل حرارت صورت پذیرد.
وی افزود: این تجهیز بهطور کامل در داخل کشور ساخته شده و برای هر هندسه و توان حرارتی اتلافی قابل طراحی و ساخت است. این المان تلفیقی از رادیاتور پانل و لوله حرارتی است که طول عمر و قابلیت اطمینان آن اندازهگیری شده و معین است و از این فناوری میتوان در ساخت صفحات ایزوترم استفاده کرد که بهعنوان سرریز فناوری در صنایع مختلف قابل استفاده خواهد بود. این پروژه در راستای پروژههای توسعهای پژوهشگاه فضایی ایران و با توجه به سابقه پژوهشکده مواد و انرژی در حوزه ساخت المانهای سیستم کنترل حرارت ماهواره، در سال ۱۳۹۷ به این پژوهشکده ابلاغ شد که پس از طراحی، ساخت رادیاتور و بهینهسازیهای انجام شده، آزمونهای کیفی آن مطابق با استاندارد ECSS در مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد. با توجه به نتایج حاصل شده از این آزمون و آزمونهای عملکردی، راندمان رادیاتور پانل ساخته شده در حدود ۸۵ درصد است که با استانداردهای جهانی این المان قابل مقایسه است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شکایت از کسب و کارهای اینترنتی آسان شد
-
اپراتورها باتریهای دکل ها را شارژ کنند
-
بررسی دنیای زیر آب با یک روبات
-
اخبار
اخبارایران آنلاین